Expresia este legată de apariţia căii ferate București-Ploiești (1872) și Ploiești-Predeal (1879) - realizate în intervale de timp diferite, din cauza lipsei banilor necesari, care au impus soluția folosirii liniei deja construită de la București până la Ploiești, unde constructorii liniei spre Predeal se legau direct de linia existentă în Gara Ploiești.
Concret, trenurile de la București care mergeau spre Transilvania erau oprite în gara Ploieşti, scrie timpul.md. Aici, locomotiva era decuplată de garnitură, intra pe o linie de manevră și era întoarsă pe o placă turnantă, acționată manual (astăzi, cea existentă la depoul Ploiești Sud este acționată electric) și direcționată pe linia spre Predeal. Locomotiva era cuplată la celălalt capăt al garniturii, astfel că ultimul vagon al trenului venit de la București devenea primul. Când trenul pornea, călătorii aveau un sentiment de teamă că s-au suit într-o cursă greșită, trenul părând că se întoarce la București, deși, în realitate, rula pe linia spre Predeal.
Citeşte şi: Șapte expresii celebre și originile lor
În 1886, la Gara Ploiești erau șapte linii de circulație, cinci erau folosite pentru trenurile de călători, iar restul pentru trenurile de marfă. Nu existau linii de manevră, acestea efectuându-se pe liniile principale, fapt care făcea ca schimbarea direcției spre Predeal sau București să dureze câteva zeci de minute, pe care călătorii le petreceau în restaurantul gării sau în vagoane, servind ceea ce le ofereau negustorii ambulanți.
Această manevră a fost efectuată o perioadă îndelungată de timp: din 1879 (anul inaugurării liniei Ploiești-Predeal) și până în anii 1913-1915, când a fost construit triajul Ploieștiului, iar trenurile au ocolit orașul intrând direct pe linia spre Predeal.
Faptul că două generații de călători au apucat întoarcerea trenului, având același sentiment de teamă că au greșit destinația și trenul, a întipărit profund în mentalul colectiv expresia „a întoarce ca la Ploiești".
Caragiale însuși a simțit nevoia să vorbească despre acest „fenomen” în schița sa „Întârziere”, publicată în anul 1900: ,,De la Ploiești, trenul de Predeal că să apuce spre București schimbă frontul și, ca și cum ar vrea să se întoarcă înapoi, locomotiva se pune acolo, unde până aici era coada trenului“.
Impactul acesta a fost așa de puternic pentru călătorii cu trenul încât s-a transmis din generație în generație. Chiar și azi, la aproape o sută de ani de când trenul nu mai întoarce ca la Ploiești, expresia este uzitată pentru a desemna schimbări comportamentale sau de atitudine neașteptate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- S-a aflat cine era unul dintre călugării pe care Gigi Becali i-a adus la stadion. Nimeni nu-l mai recunoaște
- Zodia care va avea o săptămână nemaipomenită: primiți șansele necesare și sprijin
- Cum explică Sebastian Burduja proiectul tunelului de sub București. ”Îmi pare rău, nu iau autobuzul, nu iau metroul. Nu o să par altcineva decât cine sunt”
- Horoscop Leu 13-19 mai 2024. Daniela Simulescu: Este momentul să ieșiți în față, să schimbați atitudinea. Cereți mai mult, dar atenție, de la voi, nu de la viață
- Modificări simple la micul dejun, prânz și cină pentru a scăpa de 1000 de calorii pe zi
- Incendiu la o hală de producție din Suceava. A fost emis mesaj Ro-Alert / video
- Nemo (Elveția) a câștigat concursul Eurovision 2024, după ce a spart ”codul” / video
- Loto 6/49. Rezultatele tragerilor de duminică, 12 mai, 2024
- Mihai Leu, primul mesaj după ce a fost transferat la spitalul Fundeni din București, în urma unor complicații
- Cod galben de ploi și vijelii. ANM, avertizare meteo