Când vine vorba despre inteligență, există fenomenul numit „efectul Flynn” care spune că fiecare generație nouă obține un scor mai bun cu până la 10 puncte deoarece mediul din ce în ce mai favorabil „produce” copii mai inteligenți. În ceea ce privește creativitatea însă, a fost identificat un trend descendent: începând cu 1990, scorurile care măsoară creativitatea au continuat să scadă. Deci, ce facem greșit?
Iată o listă cu cei mai mari dușmani ai creativității:
- Recompensele: cercetările științifice au demonstrat că recompensele inhibă imaginația și dorința de explorare a copiilor. Un copil va depune exact atâta efort cât este necesar să obțină recompensa și nimic mai mult. Premiile, abțibildurile, elimină plăcerea intrinsecă pentru activități creative. Vrem să avem copii implicați, motivați, nu doar copii cu caiete pline de steluțe sau zâmbăreți.
- Shadowing (Părintele/Educatorul „umbră”): stând mereu în spatele copilului și ocupându-ne din umbră de micile sale proiecte este în detrimentul creativității. Dacă copiii sunt mereu sub observație strictă și primesc tot timpul sfaturi atunci nu vor fi capabili să-și asume riscuri și nu vor experimenta greșelile ca parte firească a procesului de învățare.
- Limitarea alegerilor: ne introducem copiii într-un sistem care îi învață că este doar „un singur răspuns corect”. Majoritatea jucăriilor vin cu instrucțiuni precise și foarte rar le oferă posibilitatea să aleagă. Cu toate acestea, opțiunile de explorare sunt inima gândirii laterale. Copiii creativi se simt liberi să propună soluții alternative și adorăm să-și urmeze curiozitatea.
- Programul super-încărcat: activități organizate, ateliere de lucru, întâlniri sociale… programul copiilor nu a fost niciodată atât de încărcat. Dar noi suntem atât de ocupați să-i supra-stimulăm încât uităm să alocăm timp pentru cel mai important stimul dintre toți: plictiseala. Plictiseala hrănește imaginația și imaginația hrănește ideile și creativatea. Spune foarte des: „Am nevoie să stau pur și simplu degeaba, să nu fac nimic, pentru a-mi încărca bateriile” și totuși nu aplicăm acest lucru și copiilor noștri. Sunt momente când exact atunci când nu facem „nimic” ne vin cele mai bune idei.
Citește și: Greșeala de a fi "părinte elicopter"
Creativitatea înflorește atunci când lucrurile sunt făcute din pură placere. Ceea ce contează este plăcerea de a face un lucru și nu perfecțiunea. Să uităm de „lucrul bine făcut” și să le dăm copiilor posibilitatea de a explora, de a face greșeli și de a simți libertatea de a-și exprima ideile lor minunate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Medeea Marinescu își explică lipsa de reacție publică după ce Florin Piersic a fost internat de urgență
- BANCUL ZILEI: Secretul ascuns al limbii române
- Medicul Alin Popescu, despre un aliment de pe masa de Paște: Preparat așa... e nenorocire completă / Asta e o regulă pe care mulţi nu o respectă, din păcate
- Tragedia din Vinerea Mare care a făcut înconjurul lumii. Peste 100 de români, majoritatea copii, au ars de vii în biserică
- Mircea Diaconu: E un fenomen, pe care nu-l sesizează aproape nimeni, care se petrece în România. Sunt vizați tinerii educați, IT-iștii, modernitatea țării
- Vasile Bănescu explică: De ce slujba de Înviere nu are loc în biserică. Când începe și când se termină sfânta slujbă a Paștelui
- Miracolul Luminii Sfinte? Ce știm despre aprinderea ei: Un arab și un turc verifică înainte Sfântul Mormânt
- BANCUL ZILEI: Ați greșit numărul!
- Mioara Roman îi trimite semne Oanei Roman, din lumea de dincolo, chiar în Săptămâna Mare / foto în articol
- Preotul Paul Iulius Negoiță, despre cea mai importantă tradiție de Înviere. Puțini mai respectă de Paște această regulă foarte veche, dar extrem de valoroasă