Profesionalizarea didactică, o necesitate stringentă. Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu: "Facultatea de profesori ar putea fi o soluție" /video
Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu, de la Universitatea din București, a vorbit, în cadrul emisiunii "DC Edu", despre formarea cadrelor didactice, performanță în învățământ și reforme.
Într-o dezbatere despre calitatea educației și formarea cadrelor didactice, s-a accentuat importanța unei abordări inovatoare în selecția și pregătirea profesorilor. Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a subliniat că nu este suficient ca un educator să fie doar un purtător de cunoștințe, ci este esențial să înțeleagă profund procesul de transmitere a acestora către elevi: "Fiind un timp constructor de probe pentru profesorii care intrau în învățământ, întrebam ce fel de profesori vreți să intre. Aici aveam un dialog cu formulele foarte înguste, care să corespundă unor manuale după care îi verifică. Făceam ca în bareme, doi itemi, să reiasă ca din manual: caracter original al abordării".
În continuare, s-a subliniat că există o distincție crucială, dar care se îmbină armonios, între cunoaștere și înțelegerea cunoașterii, iar aceste concepte pot fi la fel de importante atât pentru profesori, cât și pentru elevi. "Am un punct de vedere cu două argumente care se îmbină armonios: unul este cunoașterea și altul este înțelegerea cunoașterii. Analfabetismul funcțional se poate întâmpla și la profesori. Știe foarte multă carte, dar nu înțelege cunoașterea didactică pentru copil, elev, student", au fost cuvintele acestuia.
În plus, s-a adus în discuție necesitatea unei abordări adaptabile și personalizate în procesul de predare, astfel încât să se asigure că fiecare elev este înțeles și susținut în propriul său ritm de învățare. Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a subliniat că "lipsa de experiență sau de a face ca mintea ta să devină plauzibilă sau recognoscibilă de către cel care este în fața ta este o chestiune de dezbătut. Dacă dai unui profesor bun de matematică să-ți rezolve o problemă de aritmetică, el ți-o rezolvă algebric. Eu trebuie să duc problema pas cu pas: să o citesc, să fac judecățile, și apoi să fac operațiile".
Dezbaterile din platou au evidențiat necesitatea unei diversificări în formarea cadrelor didactice, recunoscându-se că nu există o singură cale spre a deveni un educator eficient. În acest sens, s-a subliniat că o facultate de profesori poate reprezenta o soluție, dar este important să se accepte și existența unor rute alternative. "Facultatea de profesori ar putea fi o soluție, dar trebuie să acceptăm și existența unor rute alternative: poate fi un inginer excelent, care are și o minte structurată, foarte bună, dar este și capabil să explice lucrul acesta. Când mergem undeva, întrebăm: mai e mult până acolo? Și ni se răspunde: mai mergi. Pentru a traduce un element spațial în timp, e o treabă complicată", au fost concluziile discuției.
Calitatea învățământului nu poate fi asigurată fără profesori bine pregătiți, motivați și sprijiniți. Investiția în formarea și dezvoltarea profesională a cadrelor didactice este esențială pentru creșterea calității procesului educațional.
Profesorii trebuie să fie încurajați să își îmbunătățească abilitățile pedagogice, să adopte practici de predare inovatoare și să fie sprijiniți în utilizarea tehnologiei în clasă. De asemenea, este important să li se ofere resurse și suport adecvat pentru a-și gestiona provocările și pentru a-și menține pasiunea și angajamentul față de profesia lor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News