”Cutia neagră”, obligatorie pe mașini din iulie! Cum va acționa în caz de accident. Titi Aur: Este și acum pe anumite mașini. Asiguratorii știu asta și duc la decodificat
Titi Aur, expert de conducere defensivă, a vorbit despre importanța EDR, ”cutia neagră” care va deveni obligatorie la toate mașinile din UE din luna iulie a acestui an.
Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a vorbit despre una dintre deciziile Comisiei Europene, care prevede ca toate mașinile înmatriculate în Uniunea Europeană, din 6 iulie 2024, să aibă instalate Event Data Recorder (EDR), un dispozitiv similar cutiei negre de la avioane, care va înregistra datele de la majoritatea componentelor unei mașini, astfel încât în cazul unui accident să se afle cu exactitate ce s-a întâmplat.
”Acest EDR are următoarea caracteristică tehnică. Înregistrează, dar și șterge în același timp, iar în cazul unui accident, când pornesc acei senzori, declanșează airbag-urile și este clar accident, ține minte ultimele secunde, 5-10 secunde, în funcție de setări, pentru că ar fi prea mult să înregistreze absolut tot. Și atunci înregistrează permanent și poate să dea ultimele secunde, căci alea te interesează de fapt în cazul unui accident. Ce s-a întâmplat în ultimele câteva secunde.
Sistemul va fi obligatoriu, într-adevăr. Este și acum, pe anumite mașini. Deja a început să fie utilizat acest sistem. Asiguratorii știu asta și mașinile care au (n.r. sistemul) duc la decodificat ce s-a întâmplat înainte de accident, mai ales când este vorba de pagube mari, de victime și de despăgubiri mari, se plătește la reprezentanță sau la cei care au acces la această parte electronică a mașinii”, a explicat Titi Aur, instructor de conducere defensivă, la DC Conducem de la DC News TV și DC News.
EDR - cutia neagră, formă de constrângere a șoferului implicat în accident
Cât privește utilitatea acestui sistem, Titi Aur a ținut să precizeze că această ”cutie neagră” este utilă pentru că se va stabili cu exactitate ce s-a întâmplat char înainte de accident.
”Pe de o parte pentru că în timpul unui accident sau după accident se va ști exact ce se întâmplă, dar este utilă și pentru a constrânge puțin șoferul în a-și asuma riscuri pentru că știe că nu mai poate să mintă.
Nu mai poți să spui: Dar aveam 115-120 km/h. Că vine EDR-ul și spune că aveai 142,3 km/h și n-ai frânat sau ai frânat, ai accelerat sau nu ai accelerat, ai tras de volan cât ai tras. Mai mult, știe cu ce presiune ai apăsat pe frână. Dacă ai apăsat tare, dacă ai apăsat puțin, dacă ai accelerat, până când ai accelerat. Și ce a făcut mașina, a sărit, s-a lăsat.
Adică tu poți să spui că a alunecat. Dar uite că nu a alunecat. Această cutie neagră va avea foarte multe informații. De ce? Pentru că așa cum spuneam, în ultimii 30-35-40 de ani automobilul a avut o evoluție și spectaculoasă, dar și eficientă din punct de vedere al siguranței.
Adică au evoluat și sistemele active, și sistemele pasive, ceea ce înseamnă că mașina din ziua de astăzi este plină de senzori. Cât de repede se învârte roata, cât de tare ai apăsat pe frână, cât de mult ai tras de volan, senzorii inerțiali, de stânga, de dreapta, de frânare, de accelerare.
Toate aceste informații sunt acum folosite de către ABS, ESP, controlul tracțiunii - ca să te țină pe drum, și știu să lucreze în diferite feluri. Între timp sistemele au devenit comune, iar acum, a venit și această propunere tehnică, să apară EDR-ul, ca să poți acumula toate datele și să le folosești și după accident, nu doar înainte.
Pentru că toate aceste informații, toți acești senzori, până acum dădeau informații înainte de accident, să te țină pe drum, sau în timpul accidentului, să plece airbag-ul, să strângă centura, să se ridice tetiera, să vină scaunul”, a mai spus Titi Aur.
Mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News