Data publicării:

"Au calculat greșit": Debarcaderul plutitor al SUA pentru ajutoare din Gaza este mult prea fragil pentru marea agitată

Autor: Tiberiu Vasile | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursa: Freepik
Sursa: Freepik
Un debarcader plutitor construit de armata americană pentru livrările umanitare către Gaza s-a dovedit a fi fragil în fața mărilor agitate.

Un debarcader plutitor construit de armata americană pentru livrările umanitare către Gaza s-a dovedit a fi fragil în fața mărilor mai agitate decât se preconiza, iar viitorul întregului proiect de 230 de milioane de dolari este acum sub semnul întrebării.

De la începerea operațiunilor, la 17 mai, cheiul a fost utilizabil doar 12 zile. În majoritatea acestor zile, asistența sosită pe mare a trebuit să fie lăsată pe plajă, deoarece nu au existat camioane care să o distribuie către depozitele din Gaza, din cauza lipsei de securitate.

Programul a fost mult sub așteptările inițiale. Atunci când l-a anunțat în discursul său privind starea uniunii din 7 martie, Joe Biden a declarat că debarcaderul temporar "va permite o creștere masivă a cantității de asistență umanitară care ajunge în Gaza în fiecare zi".

A fost nevoie de mai mult de două luni pentru a asambla cele două structuri necesare, un doc plutitor ancorat la câteva mile în largul mării și un chei plutitor care să fie atașat la coasta Gazei. Aproximativ 1 000 de soldați, marinari și o mică flotilă de nave au fost implicați în construcție, inclusiv o navă de debarcare a Royal Navy, Cardigan Bay, care a asigurat cazarea.

Cu toate acestea, pe parcursul întregii perioade de funcționare a debarcaderului până în prezent, doar aproximativ 250 de camioane încărcate cu alimente și alte ajutoare umanitare (4 100 de tone) au sosit prin coridorul maritim planificat, mai puțin de jumătate din ceea ce ar fi trecut în Gaza într-o singură zi înainte de război. O mare parte din ajutoarele care au sosit până în prezent sunt blocate la dig, pe o stație de triaj stabilită pe plajă.

Întrucât 274 de palestinieni au fost uciși de Forțele de Apărare ale Israelului în cursul unei misiuni de salvare a ostaticilor la 8 iunie, Programul Alimentar Mondial (PAM) a suspendat convoaiele care ar fi trebuit să ducă paleții cu ajutoare de la stația de triaj la depozite și apoi la cele 2,3 milioane de persoane din Gaza aflate sub bombardament și confruntate cu foametea. PAM afirmă că analiza sa de securitate este încă în desfășurare.

"Pur și simplu au calculat greșit. Nu au înțeles pe deplin ce se va întâmpla cu vremea..."

Mările din estul Mediteranei au fost mai agitate decât se așteptau, iar cheiul (cunoscut de armata americană drept Joint Logistics Over-the-Shore, JLOTS) a fost mai puțin robust decât au prevăzut planificatorii Pentagonului. Structura plutitoare JLOTS este proiectată să funcționeze în condiții de până la "starea mării 3", definită prin valuri de 0,5 până la 1,25 metri. Se spera că va rezista primăvara și vara până în septembrie, dar a fost grav avariată de o furtună la 25 mai, iar de atunci marea a fost agitată în mod neobișnuit.

După reparații în portul israelian Ashdod, acesta a fost repus în funcțiune la 8 iunie, dar a durat o zi înainte ca livrările să fie suspendate pentru încă două zile. La 14 iunie, cheiul a fost demontat și remorcat din nou la Ashdod, ca măsură de precauție împotriva mărilor furtunoase.

Acesta a fost repus în funcțiune miercuri și, de atunci, a fost folosit pentru a descărca aproximativ 4 160 de tone de ajutoare, dar au existat rapoarte conform cărora, din cauza vulnerabilității sale la condițiile meteorologice și la marea liberă, ar putea fi demontat odată pentru totdeauna înainte de termen, chiar luna viitoare.

"Pur și simplu au calculat greșit", a declarat Stephen Morrison, prim-vicepreședinte la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale. "Nu au înțeles pe deplin ce se va întâmpla cu vremea ... Așa că DoD [Departamentul Apărării] pleacă, umilit într-un fel", spune el.

Pentagonul admite provocările cu care se confruntă planul JLOTS, dar neagă faptul că s-a luat deja decizia de a-l da jos mai devreme.

"Nu am stabilit deocamdată o dată de încheiere a acestei misiuni, contrar unor informații apărute în presă pe această temă", a declarat joi purtătorul de cuvânt principal, generalul-maior Patrick Ryder.

Debarcaderul a fost gândit ca un mijloc de debarcare a ajutoarelor, independent de Israel, în fâșia de coastă asediată și devastată, după ce administrația Biden a devenit frustrată de lipsa de acces pentru ajutoarele umanitare prin punctele de trecere terestre.

IDF a declarat o "pauză tactică" duminica trecută pentru a permite un coridor de ajutor prin sudul Gaza, dar Issa a spus: "Nu am văzut nicio diferență"

Majoritatea lucrătorilor umanitari implicați în efortul de urgență din Gaza spun că orice ajutor este mai bun decât niciunul, dar își exprimă îngrijorarea că efortul spectaculos și costisitor a distras energia și atenția de la presiunea politică asupra Israelului de a deschide complet punctele de trecere terestre pentru camioane, de departe cel mai eficient mijloc de livrare a alimentelor.

Ziad Issa, șeful departamentului de politici și cercetare din cadrul organizației caritabile britanice Action Aid, a declarat că acea cantitate de ajutor umanitar care ajunge în Gaza a scăzut la mai puțin de 100 de camioane pe zi în medie în prima jumătate a lunii iunie.

Aproape nicio asistență nu este distribuită în întreaga fâșie din cauza condițiilor de securitate îngrozitoare. Principalul punct de acces din Egipt, punctul de trecere Rafah, a fost închis de când a fost capturat de armata israeliană pe 7 mai, la începutul unei ofensive majore asupra orașului. Unele camioane au fost redirecționate către poarta Keren Shalom din sudul Israelului, dar drumurile care duc în Gaza de la Keren Shalom s-au dovedit extrem de periculoase.

"Este periculos pentru lucrătorii umanitari și pentru camioane să se deplaseze din cauza bombardamentelor continue asupra Gaza", a declarat Issa. IDF a declarat o "pauză tactică" duminica trecută pentru a permite un coridor de ajutor prin sudul Gaza, dar Issa a spus: "Nu am văzut nicio diferență de când au intrat în vigoare aceste pauze tactice".

IDF nu este singura amenințare la adresa livrării ajutoarelor. Camioanele cu ajutoare care trec prin Gaza au fost blocate în mod repetat de bande armate, care sunt din ce în ce mai puternice pe străzile ruinate ale orașelor din Gaza, pe măsură ce războiul continuă.

Agenția ONU de ajutorare a refugiaților palestinieni, Unrwa, s-a bazat pe poliția palestiniană pentru securitatea convoaielor sale de ajutor, dar poliția a fost tratată de IDF ca o armă a Hamas și, prin urmare, ca ținte legitime. În absența lor, există un vid de securitate.

De asemenea, guvernul israelian refuză să trateze cu Unrwa, care este de departe cea mai mare agenție de ajutorare din Gaza. În locul acesteia, guvernul SUA a convins PAM să distribuie alimentele sosite pe chei. PAM nu a răspuns la o întrebare privind momentul în care ar putea relua convoaiele rutiere către și de la dig.

"Suntem profund recunoscători pentru activitatea ONU de a oferi asistență populației din Gaza în acest mediu din ce în ce mai volatil și periculos și apreciem dedicarea lor pentru a oferi siguranță personalului și a celor pe care își propun să îi ajute", a declarat un purtător de cuvânt al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională.

"Continuăm să facem presiuni asupra guvernului israelian să faciliteze transportul de ajutoare pe cale terestră și maritimă, să accelereze inspecțiile, să deschidă toate căile de acces și să faciliteze deplasarea în siguranță a convoaielor de ajutoare în Gaza, astfel încât umanitarii să poată acorda ajutor direct și eficient celor care au nevoie de el în întreaga Gaza", a detaliat purtătorul de cuvânt.

Având în vedere toate problemele de la punctele de trecere terestre, administrația Biden este reticentă în a renunța complet la cheiul JLOTS. "Având în vedere nevoile tot mai mari din Gaza, precum și insecuritatea extremă care face ca distribuirea mai departe de la Keren Shalom, în special, să fie incredibil de dificilă pentru organizațiile umanitare, debarcaderul maritim este un canal suplimentar esențial pentru livrările de ajutoare", a declarat un oficial american, conform The Guardian.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel