Data publicării:

Patru lovituri pentru birocrație, în Monitorul Oficial

Autor: Crişan Andreescu | Categorie: Economie
WhatsApp

Monitorul Oficial din data de 20 iulie 2015 a publicat Ordonanța care  modifică unele proceduri fiscale privind suspendarea executarii silite, abrogând, de asemenea, obligația de a aplica ștampila pe documentele depuse la autorități.

Acesta este un prim pas în vederea eliminării definitive a ștampilei, pentru că  ordonanța dispune numai asupra documentelor depuse la autorități, astfel că în viața de zi cu zi, posesorii de ștampile le pot folosi sau pot renunța la utilizarea acestora, in functie de deciziile proprii, potrivit hotnews.ro.

Una dintre situatiile destul de des intalnite in practica surprinde cazul unui operator economic ce a participat la licitatii publice, efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii catre entitati publice, cum ar fi spitale sau primarii, colecteaza TVA si impozitele aferente vanzarilor, fara ca beneficiarii acestor livrari de bunuri sau servicii sa le achite la scadenta.

In acest caz, firma, din lipsa de lichiditati ramane datoare catre bugetul statului si in acelasi timp, are de incasat sume de la beneficiari entitati publice. Conform actualelor proceduri fiscale, operatorul economic era considerat ca avand datorii la bugetul de stat si nu mai putea sa participe la alte licitatii publice, urmand a fi executat silit pentru debitele restante. Aceasta stare de lucruri nu era normala, iar autoritatile fiscale au modificat aceasta reglementare.

Vezi AICI documentul publicat în Monitorul Oficial

Astfel, acest contribuabil nu va mai fi considerat cu obligatii fiscale restante, mentionandu-se acest fapt in certificatul de atestare fiscala. Mai mult, sumele certe, lichide si exigibile datorate de aceste entitati publice devin urmaribile de catre ANAF.

Ce inseamna obligatii fiscale restante?

a) obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;
b) diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata.

Ce obligatii fiscale NU sunt considerate restante?

a) obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut in actul de acordare a inlesnirii
b) obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare judiciara aprobat in conditiile legii.

Citește și: Anunț important al lui Eugen Teodorovici, privind CODUL FISCAL

Nu se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii fiscale restante in situatia in care suma obligatiilor fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal, este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit. In certificatul de atestare fiscala se face mentiune in acest sens.

In cazul in care debitorul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, executarea silita se continua prin poprirea acestor sume ori de cate ori, ulterior comunicarii somatiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau institutia publica respectiva prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.
Noutatea: O polita de asigurare a debitelor aduce suspendarea executarii silite
Din punctul de vedere al suspendarii executarii silite, cand un contribuabil de afla in aceasta procedura, apare ca noutate posibilitatea acestuia sa solicite suspendarea executarii silite, cand prezinta organului fiscal o polita de asigurare a debitelor.

In cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, inclusiv pe timpul solutionarii actiunii in contencios administrativ, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie la nivelul obligatiilor fiscale contestate si neachitate la data depunerii garantiei.

Care e valabilitatea scrisorii de garantie?

Valabilitatea scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii.

In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie contestatia ori actiunea in contencios administrativ este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia sau actiunea in contencios administrativ;
b) contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie/polita de asigurare de
garantie;
c) instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Care sunt situatiile in care scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie ramane fara obiect?

a) contestatia a fost admisa, in totalitate, de organul de solutionare a contestatiei;
b) actul administrativ fiscal contestat a fost desfiintat, in totalitate, de catre organul de solutionare a contestatiei;
c) actiunea in contencios administrativ a fost admisa in totalitate;
d) instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului/platitorului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) daca pe perioada solutionarii contestatiei, in procedura administrativa sau in procedura de contencios administrativ, contribuabilul achita in totalitate obligatiile fiscale contestate.

In situatia in care contribuabilul achita partial obligatiile fiscale contestate acesta poate redimensiona garantia in mod corespunzator. Pe toata perioada suspendarii executarii silite, creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii nu se sting, cu exceptia situatiei in care debitorul opteaza pentru stingerea acestora. (Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel