Isărescu: În trecut nu era Facebook, contactul direct cu clientul era esenţial
Guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), Mugur Isărescu, coordonator al volumului "Palatele Băncii Naţionale a României Volumul I: Palatul Vechi", a arătat, marți, că în condiţiile în care se spune că una dintre cauzele crizei financiare actuale este decuplarea între bancher și client cele două părţi, relația directă între cele două părți continuă să fie un subiect de discuție.
Amintind că, în anii 1880, când a fost adoptată legea privind înfiinţarea unei bănci de scont, instituţia trebuia aşezată în apropierea sursei de capital, Mugur Isărescu a explicat: "Veneau, primeau ştampila pe spinare că sunt onorabili, că altfel nu intrau la scont şi intrau, prin urmare, scontau şi plecau cu bani, cu capitalul circulant necesar. Plecând de la destinaţia clădirii, arhitecţii au avut în vedere două principii fundamentale. Erau principii fundamentale şi pentru acea vreme, dar şi pentru perioada de astăzi, în noile condiţii. Primul, să existe posibilitatea unei relaţii directe cu clienţii. Pe atunci nu era comunicarea electronică, nu era Facebook, trebuia să-l vezi pe nenea acela. De aici şi reticenţa ideii că se poate face electronic banking, adică până când nu te uiţi în ochii clientului nu poţi să iei o decizie să dai un credit, mare discuţie şi în prezent. Se spune că una dintre cauzele crizei financiare actuale este această decuplare, între client şi bancher. Au apărut o sumedenie de forme intermediare, toate mijlocite de tehnologia modernă care nu asigură acea alchimie pe care o ai atunci când îl priveşti în ochi pe clientul tău şi îi acorzi sau nu creditul. Şi apar tot felul de indicatori, supraindicatori, solvabilităţi, profitabilităţi, lichidităţi cu care-i înnebuneşti. De multe ori activitatea bancară este complexă. Până la urmă, contactul direct cu clientul era esenţial. În bankingul de la sfârşitul acelui secol trebuia să te vezi ochi în ochi cu clientul", a precizat guvernatorul BNR, potrivit Agerpres.
Mugur Isărescu a arătat și cât de importantă era la vremea aceea supravegherea vizuală: "Până şi în interiorul băncii negustorii care veneau să sconteze, erau supravegheaţi de la balcoane, acum sunt închise, că se face curent, dar atunci erau deschise, de cei care înregistrau, cum se numeşte în prezent back office, conţopiştii, stăteau sus şi din când în când se uitau pe balcon să vadă cum se comportau comercianţii care solicitau credite. Relaţia directă cu clientul, în condiţiile în care banca era prima bancă de emisiune, era bancă comercială, dădea credite economiei, era extrem de importantă, iar clădirea băncii era, din acest punct de vedere, adecvată negoţului cu bani din secolul al XIX-lea. Trei lucruri erau esenţiale în acea vreme pentru un negustor care apela la bancă, respectiv să fie înregistrat la Registrul Comerţului şi Registrul Comerţului era extrem de sever, nu se putea înregistra oricine, să nu fi trecut pe la 'închisoarea datornicilor', nu-ţi plăteai o datorie, acolo ajungeai, nu ca în prezent, o iei, o scalzi, o plimbi, duci banii prin alte ţări, prin paradisuri fiscale", precum și ca negustorul să-și plătească la timp datoriile, a mai declarat guvernatorul Băncii Centrale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News