Hainele produse în Turcia se scumpesc. Ankara a majorat tarifele cu 30-100% la sute de produse textile - Surse Reuters
Producătorii de îmbrăcăminte din Turcia se confruntă cu costuri în creștere din cauza eforturilor de a ajuta sectorul textil.
Turcia, al treilea cel mai mare furnizor de articole de îmbrăcăminte în Europa, se confruntă cu costuri de producție mai mari și riscă să rămână în urma rivalilor lor asiatici, după ce guvernul a majorat taxele la importurile de textile, spun liderii din sectorul textil, potrivit Reuters.
Ankara a majorat tarifele cu 30-100% la sute de produse textile primite săptămâna trecută, cu scopul de a sprijini producătorii locali de fire și țesături care au făcut apel la sprijin împotriva unui val de importuri mai ieftine.
Oficialii din domeniul îmbrăcămintei spun că noile taxe afectează industria, care se numără printre cei mai mari angajatori ai Turciei, furnizând produse pentru mărci europene grele precum H&M, Mango, Adidas, Puma și Inditex. În plus, ar putea exista o reducere a numărului locurilor de muncă, spun reprezentanții sectorului, pe măsură ce costurile de import cresc, iar producătorii turci cedează cota de piață în fața unor rivali precum Bangladesh și Vietnam.
Tehnic vorbind, exportatorii pot aplica pentru scutiri de taxe, dar surse din industrie spun că regimul de scutire este costisitor și necesită mult timp și, în practică, nu funcționează pentru multe companii.
Sectorul se lupta deja cu inflația în creștere, cererea în scădere și marjele de profit mai scăzute din cauza a ceea ce exportatorii spun că este o liră supraevaluată, precum și a efectelor experimentului de ani de zile al Turciei de reducere a ratelor dobânzilor pe măsură ce inflația a crescut, o politică revizuită recent.
Comparație cu prețul hainelor produse în Bangladesh
"Prețul unui tricou fabricat în Turcia este acum cu 40% mai mare pentru un cumpărător european decât unul din Bangladesh", a declarat Seref Fayat, președintele TOBB Clothing and Apparel Industry Assembly din Turcia.
În urmă cu câțiva ani, diferența era de 15-20%, a spus o altă sursă.
"Mărcile de modă pot suporta prețuri mai mari cu până la 20%, dar orice altceva duce la pierderi pe piață", a spus Fayat.
Timur Bozdemir, președintele DF Manhattan Inc, care produce articole de îmbrăcăminte pentru femei pentru piețele europene și americane, a declarat că noul tarif va crește costul unui tricou de 10 dolari cu cel mult 50 de cenți. El nu se așteaptă să piardă clienți, dar a spus că schimbările au întărit nevoia ca industria de îmbrăcăminte din Turcia să treacă de la producția de masă la valoarea adăugată.
"Dacă insistăm să concuram cu Bangladesh sau Vietnam pentru un tricou de 3 dolari, fără îndoială că vom pierde", a spus el.
Turcia este șaselea exportator mondial de îmbrăcăminte
Turcia a exportat 10,4 miliarde de dolari în textile și 21,2 miliarde de dolari în îmbrăcăminte anul trecut, devenind al cincilea și, respectiv, al șaselea exportator mondial. Este al doilea cel mai mare furnizor de textile și al treilea cel mai mare furnizor de îmbrăcăminte pentru Uniunea Europeană vecină, arată datele Confederației Europene de Îmbrăcăminte și Textile (Euratex).
Dar cota sa de pe piața europeană a scăzut la 12,7% anul trecut, de la 13,8% în 2021. Clienții occidentali au apelat la Turcia în timpul pandemiei de COVID-19 pentru a reduce costurile de transport pe fondul întreruperilor aprovizionării. Când s-a încheiat, combinația dintre scăderea costurilor de transport maritim și creșterea inflației interne și-a redus avantajul competitiv.
Tot mai mulți angajați din sectorul textil rămân fără loc de muncă
Exporturile de textile și îmbrăcăminte au scăzut cu mai mult de 8% până în luna octombrie a acestui an, în timp ce exporturile generale au rămas constante. Sectorul textil a înregistrat o scădere a numărului de angajați înregistrați cu 15% până în august.
"Aproape că am oprit producția și am redus majoritatea locurilor de muncă din fabrica mea de textile – și nu sunt singurul în această situație", a spus Fatih Bilici, care conduce o fabrică de fire din Osmaniye ce aprovizionează piețele locale și externe.
Compania sa a redus producția zilnică la 5 tone de la 50 de tone în urmă cu câteva luni. El a spus că tarifele sunt vitale pentru o industrie care se luptă să supraviețuiască.
"Mă costă 3,20 USD/kg de fabricat, în timp ce rivalul meu uzbec îl vinde la 2,70 USD. Cum pot să concurez?", a spus acesta.
Lira a pierdut 35% din valoarea sa față de dolar în acest an și 80% în ultimii cinci ani. Dar exportatorii spun că lira ar trebui să se deprecieze și mai mult pentru a reflecta mai bine inflația care depășește 61% și a atins 85% anul trecut.
Fayat de la TOBB a declarat că sectorul textilelor și îmbrăcămintei a tăiat 170.000 de locuri de muncă până acum în acest an. Pe măsură ce înăsprirea monetară răcește o economie supraîncălzită, se așteaptă ca aceasta să atingă 200.000 până la sfârșitul anului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News