UE, nou instrument penru consumatori: Acțiuni COLECTIVE în instanță
Comisia Europeană (CE) a propus miercuri "Noile avantaje pentru consumatori" menite să asigure că toţi consumatorii europeni beneficiază pe deplin de drepturile conferite de legislaţia Uniunii, existând posibilitatea de a introduce acţiuni colective în instanţă pentru consumatorii din toate statele membre, se arată într-un comunicat al forului comunitar.
În privinţa produselor de consum cu dublu standard de calitate, în urma orientărilor Comisiei din septembrie 2017, "Noile avantaje pentru consumatori" vor actualiza Directiva privind practicile comerciale neloiale, astfel încât aceasta să prevadă în mod explicit că autorităţile naţionale au competenţa de a evalua şi de a lua măsuri în cazul practicilor comerciale înşelătoare care presupun comercializarea unor produse ca fiind identice în mai multe state membre atât timp cât compoziţia sau caracteristicile lor diferă în mod semnificativ.
Deşi UE dispune deja de norme privind protecţia consumatorilor care sunt printre cele mai stricte din lume, cazurile recente, cum ar fi scandalul "Dieselgate", au arătat că este greu să se asigure respectarea deplină a acestor norme în practică.
Entități certificate pentru reprezentarea consumatorilor înșelați
"Noile avantaje pentru consumatori" vor permite unor entităţi calificate să introducă acţiuni de reprezentare în numele consumatorilor şi vor conferi autorităţilor de protecţie a consumatorilor din statele membre competenţe consolidate pentru aplicarea de sancţiuni. Pachetul de propuneri va extinde, de asemenea, protecţia consumatorilor în mediul online şi va clarifica faptul că legislaţia UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care îi induc în eroare pe consumatori, precizează CE.
"Noile avantaje pentru consumatori propuse astăzi vizează crearea unei pieţe unice mai echitabile care să aducă beneficii consumatorilor şi întreprinderilor. Introducem un drept european de lansare a unor acţiuni colective în cazul în care grupuri de consumatori au suferit un prejudiciu, astfel cum s-a întâmplat recent, alături de garanţii adecvate care să asigure că nu se vor comite abuzuri. Consumatorii vor şti care sunt vânzătorii de la care cumpără online, precum şi dacă aceşti vânzători au plătit pentru a apărea în rezultatele căutărilor. Majoritatea comercianţilor, şi anume cei care respectă regulile, se vor bucura de înlăturarea sarcinilor lor. Cei câţiva comercianţi care abuzează intenţionat de încrederea consumatorilor europeni vor fi sancţionaţi prin aplicarea de amenzi mai mari", a declarat prim-vicepreşedintele Timmermans.
Balanța, echilibrată
La rândul său, comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, Věra Jourová, a subliniat că "într-o lume globalizată în care marile societăţi comerciale au un avantaj imens în faţa consumatorilor individuali, trebuie să echilibrăm balanţa".
"Acţiunile de reprezentare, în accepţiunea europeană a conceptului, vor duce la mai multă echitate pentru consumatori, nu la mai multă muncă pentru cabinetele de avocatură. Totodată, sancţiunile mai severe legate de cifra de afaceri anuală a întreprinderilor vor oferi în sfârşit autorităţilor de protecţie a consumatorilor mijloace pentru a-i pedepsi aspru pe cei care trişează. A trişa nu poate fi rentabil", a subliniat ea, conform Agerpres.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News