Data publicării:

5 paşi pe care trebuie să îi faci ca să nu iei ţeapă când îţi cumperi un apartament

Autor: Florin Răvdan | Categorie: Economie
WhatsApp
foto: Freepik
foto: Freepik

Investiţiile în piaţa imobiliară continuă în România. Iată cinci indicatori prin care un cumpărător se poate proteja de o eventuală ţeapă. 

Alegeri prezidentiale 2024

Analistul economic Iancu Guda spune cum poate fi verificată seriozitatea dezvoltatorilor imobiliari, dar şi cum poate interveni statul pentru protejarea clienţilor. 

"5 indicatori ca să verifici seriozitatea dezvoltatorilor. Verificaţi gradul de îndatorare, structura datoriilor, întregul grup de companii, comportamentul de plată şi calitatea lucrării. 

Dar să ne gândim că Nordis a atras avansuri în proporţie de 97% din bani. Clienţii au dat bani cu nemiluita pe o promisiune, care nu e protejată cu nimic în caz că blocul se oprea la etajul 3. Acel bloc trebuie terminat de cineva. Şi atunci, clientul nu se alegea cu nimic. 

Sunt şi în Bucureşti fantome de clădiri, le vedem. De 18 ani prin Colentina, spre exemplu. Clienţii nu doar că nu şi-au luat banii, unii au şi murit între timp, ceea ce e tragic. 

Ce cred eu că ar trebui să facă statul? Ar trebui să vină şi să spună că avansul negarantat poate fi de maximum 10%. Dacă am un proiect imobiliar evaluat la 20 de milioane, nu pot să iau de la clienţi mai mult de 2 milioane avans, negarantat. Pentru aceia care vor să dea mai mult de 10% ca să beneficieze de discount-uri, dezvoltatorul trebuie să fie obligat să vină cu garanţii de bună execuţie. 

Statul, când face un proiect de autostradă, un pod sau renovează o şcoală, şi primeşte oferte de la 5 constructori, îi obligă pe constructori să vină cu scrisoare de garanţie în valoare de 10% din valoarea proiectului, emisă de un asigurator sau o bancă serioasă, nu de un IFN. Deci garanţiile care vin pe mai mult de 10% avans trebuie emise de un asigurator autorizat de ASF, cu sucursală în România şi administrator autorizat de ONRC. Dacă vorbim de scrisoare de garanţie bancară, ea trebuie să fie de la o bancă serioasă aprobată de BNR. Clientul nu are decât o hârtie, o promisiune cu care nu poate face nimic. Astfel, ar putea executa acea garanţie de la bancă sau asigurator, de aceea e important ca acesta să fie unul serios", a declarat Iancu Guda în TC Podcast

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel