Temperatura perfectă pentru clima din maşină. Canicula, provocări pentru şoferi: Circulaţia cu geamul deschis duce la un consum mai mare
Canicula vine cu provocări şi pentru şoferi, nu doar pentru pietoni. Iar acestea sunt dintre cele mai diverse.
Am vorbit cu Titi Aur, pilot de raliuri, expert în conducere defensivă, despre provocările care apar pentru şoferi odată cu creşterea temperaturilor şi cu apariţia disconfortului termic.
"Se intensifică traficul, se circulă mai mult. Foarte multă lume pleacă la munte, la mare, la iarbă verde. Pe căldură, poate să apară oboseala şi solicitarea şoferului, în mod special, mai mult decât în condiţii de răcoare. Asta înseamnă că e nevoie de pauze mai dese. Recomandarea, în general, este să nu mergi mai mult de două ore fără să opreşti, dar pe căldură poate chiar mai puţin.
Tot pe căldură, foarte important este să nu facem acel compromis cu lungirea folosirea anvelopelor de iarnă. Anvelopa de iarnă folosită vara înseamnă aderenţă mai mică, iar cu cât e mai cald, cu atât e mai periculos. Dacă în aprilie şi mai mai poţi merge cu ele, când trecem la temperaturi caniculare e musai nevoie de anvelope de vară", a explicat Titi Aur pentru DC NEWS.
La ce temperatură setăm clima în maşină
"Dacă avem climă în maşină, trebuie să folosim clima. Geamurile deschise duc la un consum mai mare din aerodinamică. Aici este şi un compromis. Dacă viteza este redusă, putem merge cu geamul deschis. Când mergem în afara localităţii, deci cu viteză mai mare, geamul deschis doar ne dă senzaţia de reducere a consumului, în sensul că nu folosim clima. Dar maşina este înfrânată, din cauza aerodinamicii, deci mai bine circulăm cu clima deschisă.
În ceea ce priveşte clima, aceasta trebuie setată cu cel mult cinci grade mai jos decât temperatura de afară. Orice reglaj al acestui sistem de răcire cu mai mult de atât înseamnă şi consum mai mare, dar şi pericol pentru organism. Mai ales pentru cei cu probleme cardiace. Trecerea de la căldură la frig sau de la frig la căldură poate duce la probleme medicale", a mai precizat expertul.
Aderenţa pe timp de vară, în scădere. Factorii care o influenţează
"Cu cât e mai frig afară, cu atât aderenţa e mai mică. La -30 grade, ai aderenţa cea mai mică. Te apropii de 0 grade Celsius, aderenţa creşte. Cu cât creşte temperatura, creşte şi aderenţa, dar până la un punct. Când începe să crească temperatura asfaltului peste 40-50 grade, lucru care se întâmplă la peste 30 de grade în aer, aderenţa scade. Dar scade diferit. La un asfalt nou, care încă luceşte, aderenţa scade mai mult. La un asfalt mai rugos, aderenţa scade mai greu, dar scade.
Căldura din asfalt este coroborată cu căldura anvelopei. Când anvelopele sunt reci, aderenţa e bună, dar când se încălzeşte şi roata aderenţa scade periculos.
Trebuie să fim atenţi şi la supraîncălzirea maşinii. Mai ales dacă urcăm dealuri, coborâm. Asta se întâmplă mai ales la munte. Depinde şi de cât de bună e maşina, de data la care am schimbat antigelul, de multe lucruri", a concluzionat Titi Aur pentru DC NEWS.
Noul model de „aer condiționat” în transportul public. Un autobuz din România a circulat fără geamul din spate
Un autobuz care circula pe ruta Făgăraș – Brașov a mers tot drumul fără lunetă. Geamul se pare că s-a spart mai demult, însă mijlocul de transport a fost scos pe traseu cu un paravan provizoriu, care a căzut probabil de la curent și trepidații, conform BizBrașov.
Unii dintre călători s-au amuzat și au spus că vor face o chetă pentru a înlocui geamul, postând de altfel și o filmare pe Facebook. Alții au fost de părere că este o metodă mai bună de aerisire, un adevărat sistem de „climatizare”, mai ales că a început să fie tot mai cald.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News