Telescopul Webb surprinde noi detalii ale galaxiei Phantom
Autor: Liana Ganea
Sursa foto: CNN
Telescopul spațial James Webb a dezvăluit noi detalii uimitoare ale unei porțiuni cunoscute anterior din univers, aflată la 32 de milioane de ani lumină distanță, într-o nouă imagine publicată de NASA și Agenția Spațială Europeană (ESA).

Tehnologia cu infraroșu a telescopului, care a fost lansată în decembrie 2021, a permis o vedere mai clară a așa-numitei galaxii fantomă pe care astronomii au văzut-o în premieră. „Imaginea surprinsă de Webb a scos la iveală filamente fine de gaz și praf în brațele masive în spirală care se proiectau spre exterior din centru”, au declarat luni NASA și Agenția Spațială Europeană. „Lipsa gazului din regiunea nucleară oferă, de asemenea, o vedere discretă asupra clusterului de stele nucleare din centrul galaxiei”, au spus agențiile într-un comunicat, potrivit CNN.

Figura cerească învolburată, numită oficial M74, este situată în constelația Pești, la 32 de milioane de ani lumină de Pământ. Imaginea  arată apendicele strălucitoare ale galaxiei - albe, roșii, roz și albastre dar şi de praf și stele, care orbitează în jurul unui centru albastru orbitor, toate proiectate pe un fundal întunecat. M74 a fost fotografiat anterior de Telescopul Hubble, care a capturat brațele spirale albastre și roz ale galaxiei, dar în schimb centrul era de culoare galbenă.

NASA și Agenția Spațială Europeană au declarat că Phantom Galaxy este „o țintă preferată pentru astronomii care studiază originea și structura spiralelor galactice”. Imaginea realizată de Webb îi va ajuta „să învețe mai multe despre etapele incipiente ale formării stelelor în universul local” și să înregistreze mai multe informații despre 19 galaxii care formează stele din apropierea Căii Lactee. De asemenea, astronomii vor folosi imaginea pentru a „identifica cu precizie” regiuni de formare a stelelor în galaxii. Noile imagini ale lui Webb au impresionat comunitatea spațială în timp ce telescopul orbitează în jurul Soarelui la o distanță de un milion de mile (1,6 milioane de kilometri) de Pământ, într-o regiune a spațiului numită Al Doilea Punct Lagrangian.

Dioxid de carbon prezent pe o exoplanetă

În urmă cu o săptămână, NASA anunţa că a detectat CO2 pe o planetă extrasolară, tot prin intermediul telescopului Webb. Astfel, telescopul spațial James Webb al Agenţiei a surprins prima dovadă clară a prezenței dioxidului de carbon în atmosfera unei exoplanete, o planetă din afara sistemului nostru solar, relatează CBS News. Exoplaneta WASP-39b este un gigant gazos fierbinte care orbitează în jurul unei stele asemănătoare Soarelui, aflată la 700 de ani-lumină de Pământ, și face parte dintr-o investigație mai amplă a lui Webb, care include alte două planete în tranzit, potrivit NASA. Înțelegerea compoziției atmosferice a planetelor precum WASP-39b este esențială pentru a le cunoaște originile și modul în care au evoluat, a precizat agenția într-un comunicat de presă.

Imaginea surprinsă arată cum ar putea arăta exoplaneta WASP-39 b, pe baza înțelegerii actuale a planetei. „Moleculele de dioxid de carbon sunt urmăritori sensibili ai poveștii formării planetelor”, a declarat Mike Line, profesor asociat în cadrul Școlii de Explorare a Pământului și a Spațiului de la Universitatea de Stat din Arizona, în comunicatul de presă. Line este membru al echipei JWST Transiting Exoplanet Community Early Release Science, care a realizat investigația. Echipa a realizat observația dioxidului de carbon folosind spectrograful în infraroșu apropiat al telescopului – unul dintre cele patru instrumente științifice ale lui Webb – pentru a observa atmosfera lui WASP-39b. Cercetarea lor face parte din Early Release Science Program, o inițiativă menită să furnizeze date de la telescop comunității de cercetare a exoplanetelor cât mai curând posibil, ghidând astfel continuarea studiilor și descoperirilor științifice.