Studiu de caz: cum scoate din pix CNADNR autostrăzi mai scumpe cu milioane de euro. Explicația dezastrului de pe șosele
Un raport al Curţii de Conturi, citat de adevarul.ro, arată cum se pot acorda contractele de autostrăzi firmelor cu cele mai mari prețuri. Firmele care au câştigat contractele pentru autostrada Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa au avut ofertele cele mai scumpe. Contractul a fost atribuit în ianuarie 2009. Oferta clasată pe locul I a fost de 131 de milioane de euro, firma de pe locul II a cerut 146 de milioane de euro, dar a câștigat firma de pe locul III, Colas SA, cu oferta cea mai scumpă - 147 de milioane de euro. Curtea de Conturi susține că statul a fost prejudiciat cu 16 milioane de euro.
Cum a câștigat Colas cea mai scumpă? Comisia de evaluare a descalificat ofertantul de pe locul I din cauza unei simple erori de redactare. „Scrisoarea de ofertă, datată 15 septembrie 2008, avea ca termen de valabilitate 13 ianuarie 2008, în loc de 13 ianuarie 2009. În condiţiile în care deschiderea ofertelor era stabilită pentru 15 septembrie 2008, iar termenul de valabilitate înscris în ofertă a fost de 13 ianuarie 2008, este evident faptul că a fost o eroare de redactare, care putea fi clarificată de ofertant”, se menţionează în raportul Curţii de Conturi.
Banca Europeani de Investiții a cerut CNADNR să solicite clarificări. Oficialii companiei de stat nu au respectat cerinţa băncii finanţatoare şi au semnat contractul cu firma clasată pe locul al treilea. În acea perioadă, CNADNR era condusă de interimarul Cristian Duică, fost director general adjunct al companiei în ministeriatul lui Radu Berceanu, arată adevarul.ro.
Se investighează un posibil blat între constructori
Curtea de Conturi bănuieşte chiar existenţa unui aranjament între constructori, pentru a-şi împărţi contractele. Aceasta ar putea fi explicația faptului că un grup de mari companii câștigă prin rotație diferitele licitații organizate de CNADNR și de alte autorități care investesc în infrastructură. Astfel, ceilalţi doi ofertanţi ar fi făcut figuraţie, pentru a se crea impresia unei competiţii veritabile. „Aceste companii au prezentat oferte care conţin erori şi termeni speciali despre care se ştia că nu vor fi acceptaţi de către beneficiar”, precizează Curtea de Conturi, citată de adevarul.ro. Mai mult, una dintre companiile care au participat la faza de precalificare s-a retras subit din licitaţie.
Afacerea s-a terminat prost. În 2011, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a rupt contractul cu francezii de la Colas SA, din cauza întârzierilor foarte mari. Însă, potrivit Curţii de Conturi, şi cei care au preluat contractul pentru tronsonul Medgidia-Constanţa, adică asocierea Astaldi/Max Bogl, ar fi fost favorizaţi la licitaţie. „Urmare a modului defectuos de derulare a procedurii de atribuire a contractului, au fost create premisele prejudicierii companiei cu 34 de milioane de euro, reprezentând diferenţa dintre preţul ofertei declarate câştigătoare şi cel al ofertei cu preţul cel mai scăzut”, se arată în raportul de control, citat de adevarul.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News