Data publicării:

Șoferii parizieni se predau. Cum a reușit un profesor să schimbe fața capitalei de pe malurile Senei și de ce noi am rămas blocați în trafic

Autor: Mihai Preda | Categorie: Lifestyle
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels

Conceptul de "oraș de 15 minute" provoacă dezbateri aprinse în Regatul Unit. Orașul Oxford a renunțat la utilizarea termenului din cauza conotațiilor negative, iar oficiali guvernamentali răspândesc teorii ale conspirației despre acest plan de urbanism menit să îmbunătățească viața rezidenților.

Între timp parizienii se bucură de avantajele noilor lor cartiere de 15 minute. Francezii, cunoscuți pentru înclinația spre proteste, au adoptat cu surprinzătoare ușurință această restructurare a capitalei lor, un contrast puternic față de reacțiile înflăcărate din Oxford, relateză The Guardian.

Carlos Moreno, un profesor de la Universitatea Sorbona, este cel care a popularizat termenul "oraș de 15 minute". El a colaborat îndeaproape cu primăria Parisului pentru a pune în practică acest concept. Moreno este nedumerit de modul în care ideea sa simplă – un oraș mai prietenos cu locuitorii săi – a generat teorii conspiraționiste atât de virulente în Marea Britanie.

"Avem noroc că nu există astfel de voci puternice la Paris. Nimeni nu ar îndrăzni să spună că vrem un nou lockdown, că sunt un dictator. Oamenii ne pot vizita, pot vedea cu ochii lor că orașul este mai viu ca niciodată", declară Moreno.

Foto: Doinița Manic

Ideea centrală a orașului de 15 minute este de a elimina segregarea din orașele mari. Proiectate inițial în jurul conceptului de muncă pentru bărbați, multe orașe au devenit structuri rigide cu zone financiare, culturale și rezidențiale. Moreno propune o integrare a acestor zone, crearea de locuințe mixte - sociale, accesibile și premium - pentru a încuraja un amestec al claselor sociale. De asemenea, el pledează pentru apropierea serviciilor esențiale (școli, magazine, clinici, spații culturale, etc.) de locuințele oamenilor. Astfel, orașele ar deveni mai plăcute pentru locuitori și s-ar forma comunități mai puternice.

Parisul s-a transformat vizibil conform acestei viziuni. Proiectul Îlot Saint-Germain, din inima unuia dintre cele mai șic cartiere, oferă apartamente cu vedere panoramică asupra Turnului Eiffel la chirii sociale. Cartierul Clichy-Batignolles a renăscut, devenind o zonă verde cu aer de sat franțuzesc.

Anne Hidalgo, primarul Parisului, a întâmpinat o rezistență acerbă din partea șoferilor când a decis transformarea malurilor Senei în spații pietonale și parcuri. Însă succesul a fost atât de mare încât nimeni nu-și mai dorește întoarcerea la vechea structură.

Foto: Doinița Manic

Locuitorii pot face economii substanțiale atât de timp, cât și de bani, cheltuind mai puțin pe transport. Spațiile publice verzi și zonele pietonale reunesc oamenii, încurajând interacțiunile sociale și consolidând sentimentul de comunitate. Orașele de 15 minute stimulează regenerarea urbană, zonele neglijate primesc o nouă viață, iar întregul oraș devine mai atractiv. Accesibilitatea crește, toți locuitorii beneficiind de servicii esențiale ușor accesibile, iar modelul promovează o dezvoltare durabilă a orașelor, care protejează resursele și mediul înconjurător.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel