Între timp parizienii se bucură de avantajele noilor lor cartiere de 15 minute. Francezii, cunoscuți pentru înclinația spre proteste, au adoptat cu surprinzătoare ușurință această restructurare a capitalei lor, un contrast puternic față de reacțiile înflăcărate din Oxford, relateză The Guardian.
Carlos Moreno, un profesor de la Universitatea Sorbona, este cel care a popularizat termenul "oraș de 15 minute". El a colaborat îndeaproape cu primăria Parisului pentru a pune în practică acest concept. Moreno este nedumerit de modul în care ideea sa simplă – un oraș mai prietenos cu locuitorii săi – a generat teorii conspiraționiste atât de virulente în Marea Britanie.
"Avem noroc că nu există astfel de voci puternice la Paris. Nimeni nu ar îndrăzni să spună că vrem un nou lockdown, că sunt un dictator. Oamenii ne pot vizita, pot vedea cu ochii lor că orașul este mai viu ca niciodată", declară Moreno.
Foto: Doinița Manic
Ideea centrală a orașului de 15 minute este de a elimina segregarea din orașele mari. Proiectate inițial în jurul conceptului de muncă pentru bărbați, multe orașe au devenit structuri rigide cu zone financiare, culturale și rezidențiale. Moreno propune o integrare a acestor zone, crearea de locuințe mixte - sociale, accesibile și premium - pentru a încuraja un amestec al claselor sociale. De asemenea, el pledează pentru apropierea serviciilor esențiale (școli, magazine, clinici, spații culturale, etc.) de locuințele oamenilor. Astfel, orașele ar deveni mai plăcute pentru locuitori și s-ar forma comunități mai puternice.
Parisul s-a transformat vizibil conform acestei viziuni. Proiectul Îlot Saint-Germain, din inima unuia dintre cele mai șic cartiere, oferă apartamente cu vedere panoramică asupra Turnului Eiffel la chirii sociale. Cartierul Clichy-Batignolles a renăscut, devenind o zonă verde cu aer de sat franțuzesc.
Anne Hidalgo, primarul Parisului, a întâmpinat o rezistență acerbă din partea șoferilor când a decis transformarea malurilor Senei în spații pietonale și parcuri. Însă succesul a fost atât de mare încât nimeni nu-și mai dorește întoarcerea la vechea structură.
Foto: Doinița Manic
Locuitorii pot face economii substanțiale atât de timp, cât și de bani, cheltuind mai puțin pe transport. Spațiile publice verzi și zonele pietonale reunesc oamenii, încurajând interacțiunile sociale și consolidând sentimentul de comunitate. Orașele de 15 minute stimulează regenerarea urbană, zonele neglijate primesc o nouă viață, iar întregul oraș devine mai atractiv. Accesibilitatea crește, toți locuitorii beneficiind de servicii esențiale ușor accesibile, iar modelul promovează o dezvoltare durabilă a orașelor, care protejează resursele și mediul înconjurător.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Fructul pe care japonezii îl mănâncă pentru a-și proteja memoria
- SUA încetează furnizarea de rachete Patriot către Ucraina: Spania și Japonia intervin
- Incendiu puternic în zona Aviației din Capitală / Galerie foto - video. Update: A fost emis RO-ALERT
- Florin Piersic a fost operat de urgență. Medicii i-au descoperit o infecție la genunchi
- Programul Casa Verde Fotovoltaice, deblocat. Laurențiu Neculaescu (AFM): Documentul care e obligatoriu la decontare / video
- Ce este „Slow living”-ul și cum poate redefini calitatea vieții în era modernă
- Rabla Clasic și Rabla Plus. Neculaescu (AFM): Banii pentru mașini clasice, în scădere / Cât primești dacă îți cumperi o mașină electrică
- Traian Băsescu - Marian Vanghelie, ceartă în direct! ”Vedeți ce spuneți că eu am înregistrări”/ ”O să iasă la lumină”. Fostul președinte a închis telefonul
- Firmele chineze se retrag "în subteran" în privința plăților către Rusia. Băncile nu mai au încredere - Reuters
- Vești bune din Austria: Partidul Poporului, ÖVP, blocat pe locul al treilea. Nehammer nu va mai fi premier