Şcolile nimănui. Peste 160 de unităţi defavorizate nu primesc granturi
Data publicării:
Autor: Liana Ganea
WhatsApp
Rata de abandon şcolar continuă să crească în România / Foto: Unsplash
Rata de abandon şcolar continuă să crească în România / Foto: Unsplash
Peste 160 de școli defavorizate nu s-au regăsit pe lista întocmită de minister pentru finanțare cu granturi până la 200.000 euro/școală, avertizează Human Cathalyst.

Finanțarea școlilor bune în detrimentul celor dezavantajate nu va face decât să crească exponențial inechitatea deja existentă în sistemul de educație și polarizarea școlilor demonstrată de ani de zile în studiu Indicele de risc, socio-educațional, atrag atenția 250 de ONG-uri reunite în Asociația pentru Educație și Justiție Socială, Human Cathalyst. 1390 de școli au fost aprobate de ministerul educației pentru a intra în programul finanțat prin PNRR, cu fonduri europene, (in primă etapă) prin care școlile primesc până la 200.000 de euro pentru a realiza programe de reducere a abandonului școlar.

Mobilizare pentru reducerea riscului de abandon şcolar

Pe 31 martie, ministerul Educației a publicat lista cu școlile eligibile în proiectul PNRAS, care vor avea 3 ani la dispoziție pentru a pune în aplicare programe de reducere a abandonului școlar. Din cele 1.391 școli finanțate, 554 au sub 10% risc de abandon școlar, iar 166 de școli înregistrează zero risc de abandon, avertizează Asociația pentru Educație și Justiție Socială, Human Cathalyst, într-un comunicat de presă. Datele prelucrate de către Asociația pentru Educație și Justiție Socială, prin studiul „Indicele de risc socio educațional”, arată că în 2020 erau 1.253 școli dezavantajate. Dintre acestea doar 741 sunt acum cuprinse în PNRAS, adică aproape 60%. ”În lista școlilor selectate de Ministerul Educației pentru finanțarea cu fonduri PNRR regăsim 650 de școli bune și foarte bune ce vor primi sume consistente pentru „creșterea gradului de echitate. De fapt finanțarea școlilor bune în detrimentul celor dezavantajate nu va face decât să crească exponențial inechitatea deja existentă în sistemul de educație”, spune Human Cathalyst. “Lista unităților școlare care vor beneficia de finanțare arată, fără putință de tăgadă, că numai o parte dintre școlile defavorizate, cu mulți elevi în risc de abandon școlar, vor beneficia de sprijin, în timp ce școli relativ favorizate, fără abandon școlar declarat și cu risc minim de abandon, vor beneficia de finanțare,” subliniază documentul.

Nereguli în selecţia şi validarea şcolilor eligibile

Asociația a mai atras atenția în februarie, anul acesta, printr-un raport oficial, că “modul în care a fost gestionat acest program are toate șansele să rateze substanțial obiectivul general asumat – reducerea abandonului școlar. PNRAS, așa cum a fost conceput, are o serie de vulnerabilități care au făcut, în cele din urmă, ca sprijinul din PNRR să nu ajungă acolo unde trebuie. Școlile nu au fost alese după o metodologie transparentă, nu au fost mecanisme de evaluare, a lipsit transparența privind modalitatea de calcul, de validare și de pilotare, neglijarea factorilor de context, au fost Incertitudini privind capacitatea instituțională în derularea PNRAS, la nivel de Minister, la nivelul inspectoratelor școlare și, mai ales, la nivelul unităților de învățământ cu adevărat defavorizate.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel