Data publicării:
Rezultate BAC 2020. Cum îi afectează restricțiile COVID pe elevi. Prof. Pânișoară: Există şansa asta!
Prof. univ. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară a vorbit despre măsurile restrictive luate din cauza pandemiei, la examenul de Bacalaureat și cum îi pot afecta pe elevi. La ce rezultate să ne așteptăm, anul acesta, după examene.
"Acesta ar fi un mare avantaj!"
"Din ce am văzut, astăzi, la Evaluarea Naţională, pot exista elemente legate de un stres pe care copii îl pot avea în momentul în care se vor duce şi vor trebui să poarte măștile. Stresul legat de ideea că trebuie să fie devreme acolo, că trebuie să stea puţini în bancă. Un element de stres cu siguranţă există. Pe de altă parte, să nu scoatem acest stres din context, până la capăt. Închipuiți-vă că au fost generații care au făcut războiul. Și pe timpul ăla se dădeau examene. Cred că trebuie să ne ajutăm copiii, în această perioadă, să devină o generaţie rezistentă şi puternică. Şi acesta ar fi un mare avantaj! Vorbim despre o anumită zonă de imunizare, în sensul în care, supusă unor condiţii dificile, ea se poate adapta într-un mod fericit, astfel încât să avem o generaţie mai creativă, mai inventivă, mai deschisă spre schimbare decât cele în care am fost noi, care nu am avut astfel de şocuri", a spus prof. univ. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară.
"S-ar putea să le creăm un handicap"
"Pe de altă parte, dacă nu suntem foarte atenţi şi nu gestionăm foarte bine această zonă de emoţionalitate a copiilor, riscăm să avem exact opusul: o generaţie dependentă, anxioasă, stresată. Există un risc sau o şansă. Depinde cum interpretăm. Există un risc să avem o generaţie anxioasă, pesimistă, fatalistă - "domnule, tocmai în anul în care dădeam eu BAC-ul a fost şi chestia asta şi de-aia nu am reuşit să iau". Sau putem avea o generaţie care să se întărească pe urma unor astfel de condiţii şi care să fie mai puternică şi, în momente de normalitate, să aibă mai multă rezistenţă şi energie de a construi lucrurile. Depinde foarte mult de noi - de profesori, de părinţi - şi de modul în care ne raportăm la această situaţie. Dacă ne raportăm ca la o situaţie excepţională şi îi speriem, s-ar putea să le creăm un handicap. Dacă ne raportăm ca la o chestiune pe care trebuie să o ia în calcul, printre multe altele, şi ca o experienţă de învățare, atunci pot să le pună şi căşti de astronaut pentru că cine va vrea să facă şi are rezistentă emoţională va face faţă", a mai spus Ovidiu Pânișoară.
Rezultate BAC 2020
"Va conta foarte mult şi cum vor fi făcute subiectele. Ne-am uitat la subiectele de anul acesta, de la Evaluarea Naţională şi au părut uşor mai accesibile. Eu cred că, în mod normal, dacă subiectele vor fi făcute cum trebuie, de aici construim totul. Depinde ce vrei să scoţi la suprafaţă: să îţi dai seama ce nu ştie o generaţie sau ce ştie. Dacă subiectele vor fi făcute bine, rezultatele vor fi similare celor din anii trecuți. Nu vom avea rezultate mai slabe ca urmare a pandemiei. Aceşti copii nu au învăţat pentru Bacalaureat, în ultimele două luni. Au învăţat în patru ani. Într-un fel sau altul, noi verificăm o stare de cunoştinţe latentă, în urma a patru ani de zile.
"Ar putea să fie o problemă"
Dar dacă vorbim de o evaluare cu dificultăţi, în care vor fi date subiecte încuietoare, complicate, ca să prindă elevul şi nu nişte subiecte care să îi dea voie să îşi arate toate cunoştinţele, atunci ar putea să fie o problemă. Eu cred că totul stă în pixul evaluatorului de data asta, care trebuie să ţină cont de condiţiile speciale în care ne aflăm acum şi, fără să facă rabat de la calitate, să direcţioneze lucrurile în așa fel încât să pună cât mai mult în valoare copilul şi cunoştinţele acestuia. Dacă vom face acest lucru, vom avea o generaţie îmbunătăţită, nu de sacrificiu. Există şansa asta! Gândiți-vă că reconstrucțiile rămase după război au fost făcute de nişte generaţii care au făcut războiul.
"Trebuie să învăţăm să dezvoltăm emoţional, din şcoală, copiii"
De fiecare dată, în urma unor mari crize şi schisme de tipul ăsta, dacă lucrurile sunt bine ancorate, urmează generaţii mult mai realiste şi mai solide. Au dezvoltat anticorpi nu doar față de boli, ci şi anticorpi sociali şi, atunci, sunt mult mai rezistente în faţa propriilor momente de eşec. Nu mai sunt din ăştia plăpânzi. Pentru asta, trebuie să învăţăm să dezvoltăm emoţional, din şcoală, copiii. Nu să facem asta, în ultimele două luni de zile. Băgăm informaţii în ei, partea de cognitiv, dar nu băgăm partea de dezvoltare emoţională. Un copil dezvoltat emoţional ştie să îşi pună în valoare cognitivul. Un copil care nu este dezvoltat emoţional se va bloca, se va pierde şi degeaba l-ai îndopat cu informaţii", a spus prof. univ. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News