Data publicării:
Portul Constanța, planuri de dezvoltare, piedici de la Bruxelles
140 de dane operabile, circa 12.000 de salariați, 1.000 de agenți economici, peste 63 milioane tone de mărfuri tranzitate în 2018, depășind valoarea anului 1989,aceasta este pe scurt cartea de vizită a Portului Constanța, unul dintre cele mai mari porturi ale Europei, care se află în plină dezvoltare.
În cadrul unei vizitei cu o parte a presei centrale, reprezentanții Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC) au prezentat, la bordul vasului Anghel Saligny, investițiile din bani europeni, planurile de dezvoltare și dificultățile pe care le întâmpină în accesarea fondurilor.
Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA, compania care administrează Portul Constanța, doreşte să se extindă prin construirea a două moluri (teritoriu câștigat asupra mării, pentru amplasarea de depozite) fapt ce ar duce la extinderea suprafaţei portului cu încă 70 de hectare. Prețul celor două moluri ar ajunge la circa 700 milioane euro, contribuția CNAPMC fiind de 120 milioane euro, în condiţiile în care cifra de afaceri anuală a companiei este de numai 70 de milioane euro, a declarat Daniela Șerban, directorul general al CNAPMC.
Roxana Mînzatu și Daniela Șerban studiază planul de dezvoltare al Portului Constanța
Acestui proiect i se pun piedici tocmai de la Bruxelles, din cauza faptului că, deşi molurile vor intra în proprietatea statului, de acestea vor benefcia agenți economici privaţi, iar banii europeni se transformă într-un ajutor de stat pentru agenții economici privați.
În acest sens, Roxana Mânzatu, ministrul Fondurilor Europena a declarat că: "Am discutat cu Comisia Europeană, pentru a face cofinanţarea tot din fonduri europene. M-am interesat în primul rând pentru construirea spitalelor regionale, dacă putem să operaţionalizăm astfel încât să vină partenerul privat cu partea lui, iar cofinanţarea pe care ar trebui să o dăm de la buget să vină din fonduri europene. Ei ne-au dat câteva exemple, dar nu păreau foarte încântaţi. Probabil că îşi doresc să folosim fondurile europene direct, ca granturi, iar parteneriatul public-privat nu este prea apreciat. Am întrebat dacă putem să susţinem investiţia publică din bugetul total al proiectului şi din fonduri europene, iar răspunsul a fost da, însă nu ni s-a spus cum am putea să facem acest lucru".
Silozurile companiei Comvex, una dintre cele mai mari companii care operează în Portul Constanța
De asemenea, ministrul Fondurilor Europena a mai spus că: „Vom iniția dialogul cu Ministerul Transporturilor și cu Comisia Europeană (DG Competition) pentru a discuta la pachet ceea ce înseamnă finanțarea pentru zona portuară. Este o zonă sensibilă, pentru că legislația se face ;a Bruxelles. Portul Constanța are un rol european strategic. Există sensibilități politice care influențează lucrurile, dar eu îmi doresc să folosim banii din Programul Opetațional Infrastructură Mare. Pe hârtie sunt alocați banii pentru tot ce înseamnă zona de navigație, de port. Când să intrăm în zona de accesare a fondurilor propriuzise, când să dăm un ajutor nerambursabil, ne trezim că este ajutor de stat, și ne trezim pe parcursul procesului, nu știm de la început, iar după ce ajungem să depunem proiectul ne trezim că acesta este ajutor de stat".
Discutând mereu de 15 milioane de euro pe care le-am putea lua prin fonduri europene, putem spune că la nivelul CNAPMC este vorba de un proiect mic, care nu satisface cerințele de investiții ale noastre, a declarat Daniela Șerban.
Zona de acostare a vaselor pentru transport containerizat
"De cănd s-a construit portul, s-au făcut foarte puține investiții. Din taxele pe care le încasăm, respectiv chiria terenurilor și taxele de la nave, acestea nu pot acoperi cerințele de investiții ale proiecteleo pe care ni le dorim, în acest context fondurile europene fiind vitale. De accea ne dorim ca acel ghid al solicitantului cu privații să iasă cât mai repede. Ei sunt dispuși să investească, să fie alături de noi, de proiectele majore ale portului, dar trebuie să avem legislația care să ne permită acest lucru. Noi suntem optimiști, și noi, și cei care sunt pe platforma portuară, și suntem convinși că vom găsi soluții, a mai spus Daniela Șerban.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța are în portofoliu proiecte europene în valoare de aprox. 258 milioane euro, implementate în cadrul Programului Operațional Sectorial Transport 2007-2013, PO Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 și prin fondurile UE disponibile prin instrumentul financiar „Connecting Europe Facility".
Vizita jurnalistilor face parte din proiectul „Comunicarea fondurilor ESI în noua perioadă de programare", implementat de Direcția Comunicare a MFE, cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News