Data actualizării:
Data publicării:

Pandemie coronavirus. STAREA de URGENȚĂ în România: Ce înseamnă, ce măsuri se iau

Autor: Roxana Neagu | Categorie: Stiri
WhatsApp

Avocatul Poporului, Renate Weber, a cerut declanșarea stării de urgență, o variantă pe care, în urmă cu o zi, președintele Klaus Iohannis n-o lua în calcul. 

În România, starea de urgență este reglementată de OUG 1/1999. Aceasta se instituie ”de Președintele României prin decret, contrasemnat de primul-ministru și publicat de îndată în Monitorul Oficial al României.”

EXCLUSIV De ce a cerut Renate Weber STARE de URGENȚĂ în România. "De NEÎNȚELES de ce NU punem în aplicare legea!"

Starea de urgență se declară și pentru PREVENIRE

Conform legii, starea de urgență este o ”măsură excepțională” care se instituie în cazuri în care există riscul apariției ”unor pericole grave la adresa apărării țării și siguranței naționale sau a democrației constituționale ori pentru prevenirea, limitarea și înlăturarea urmărilor unor dezastre.”


Nu trebuie făcută confuzia cu starea de asediu, care reprezintă măsurile cu caracter politic, militar, economic și social, pentru apărarea țării. 

În ce situații se instituie starea de urgență, ce reprezintă un ansamblu de măsuri cu caracter politic, economic, social și de ordine publică, conform legislației în vigoare: 


a) existența unor amenințări la adresa siguranței naționale sau democrației constituționale, ceea ce face necesare apărarea instituțiilor statului de drept și menținerea sau restabilirea stării de legalitate;

b) iminența producerii ori producerea unor dezastre, ceea ce face necesare prevenirea, limitarea și înlăturarea efectelor acestora.

 

Măsurile se iau proporțional cu gravitatea situației ce a determinat instituirea acestora. Dacă se declară stare de urgență, ”poate fi restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale înscrise în Constituție, cu acordul ministrului justiției.”


Starea de urgență se poate institui pe o perioadă de cel mult 30 de zile. 


După instituirea stării de urgență, conform legii, unele atribuții ale administrației publice și centrale trec în competența autorităților civile și militare. Autoritățile militare pot emite ordonanțe cu putere de lege, într-o astfel de situație. 

Legislația mai arată că ”Persoanele fizice sunt obligate să respecte măsurile cuprinse în prezenta ordonanță de urgență și dispozițiile prevăzute în actele normative specifice stării instituite.”

Decretul despre starea de urgență, adus în atenția populației în cel mult două ore

 

Decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență se aduce neîntârziat la cunoștință populației prin mijloacele de comunicare în masă, împreună cu măsurile urgente de aplicare, care intră imediat în vigoare. Decretul se difuzează pe posturile de radio și de televiziune, în cel mult două ore de la semnare, și este retransmis în mod repetat în primele 24 de ore de la instituirea stării de asediu sau de urgență.” arată Ordonanța. 

În funcție de evoluție, președintele țării, cu încuviințarea Parlamentului, poate prelungi starea de urgență sau poate extinde/restrânge aria de aplicare. Starea de urgență încetează la data din decretul de instituire. Dacă situațiile de pericol sunt eliminate înainte de acea dată, se poate da decret pentru a înceta starea de urgență. 

Liber la percheziții oriunde și oricând

Aplicare măsurilor din decret sunt în responsabilitatea MApN. Autoritățile civile și militare au posibilitatea, printre altele, în stare de urgență, să: să limiteze sau să interzică circulația vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore, să efectueze percheziții oriunde și oricând este nevoiesă dispună închiderea temporară a unor stații de distribuire a carburanților, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice, să suspende temporar apariția sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune, să dispună raționalizarea alimentelor și a altor produse de strictă necesitate,  să interzică circulația rutieră, feroviară, maritimă, fluvială și aeriană pe diferite rute, dreptul de a ordona unităților Ministerului de Interne competente să efectueze rețineri pe timp de 24 de ore. 

Pe durata stării de urgență, se poate lua decizia închiderii ”frontierei de stat, în întregime sau în zona în care a fost instituită starea de urgență, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care rămân deschise, precum și a pazei și supravegherii frontierei pe toată lungimea sa.”

Vezi aici OUG 1/1999

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel