Oamenii au neuroni care se activează la imagini cu mâncare. De ce nu au fost descoperiţi până acum
Autor: Florin Răvdan
Fotografie de la Anna Shvets, pexels
Cercetătorii au descoperit în creierul uman neuroni care se activează la imagini cu alimente.

Oamenii de ştiinţă de la Massachusetts Institute of Technology (MIT), SUA, au descoperit în creier neuroni care reacţionează la imaginile cu alimente, informează revista "Current Biology". Potrivit cercetătorilor, este posibil ca aceşti neuroni să se fi dezvoltat din cauza importanţei evolutive şi culturale a alimentelor pentru oameni.

În scopul studiului, opt voluntari au vizionat aproximativ 10.000 de imagini diferite în timp ce activitatea lor cerebrală a fost monitorizată. Rezultatele sugerează că imaginile cu alimente activează o populaţie de neuroni din cortexul vizual care procesează informaţiile vizuale.

Descoperirea i-a nedumerit pe oamenii de ştiinţă, deoarece mâncarea nu este o "categorie omogenă". Participanţilor li s-au arătat imagini cu produse alimentare care nu seamănă între ele - mere, macaroane, porumb. Cu toate acestea, creierul a răspuns la toate imaginile în acelaşi mod. Reacţia la alimentele gătite, de exemplu pizza cu brânză, este mai pronunţată decât la fructele şi legumele crude.

Neuronii au fost, de asemenea, activaţi atunci când vedeau imagini cu chipsuri şi alte gustări. Tipul de fotografie (color sau alb-negru) nu a avut niciun efect. Cercetătorii presupun că aceşti neuroni s-au dezvoltat de-a lungul evoluţiei, pentru a asigura o cale rapidă pentru găsirea de hrană şi au rămas mult timp nedescoperiţi, deoarece nu sunt concentraţi într-un singur loc, ci sunt repartizaţi în grupuri diferite, scrie Rador.

Descoperire uimitoare. Creierul afectat de Alzheimer ar putea fi reparat de o moleculă proprie

Creierul afectat de Alzheimer ar putea fi rejuvenat cu un microARN. Cercetătorii de la Institutul Olandez de Neuroștiință au făcut descoperirea care ar putea oferi noi perspective în tratarea bolii, scrie Ziarul de Iași.

Neurogeneza adulților, adică formarea de noi neuroni la adult din celule stem, joacă un rol în mai multe aspecte ale cogniției și memoriei atât la modelele animale, cât și la oameni și, deși este abundentă la subiecții sănătoși din punct de vedere neurologic, nivelurile scad brusc la pacienții cu boala Alzheimer. Cercetările au descoperit că nivelurile mai ridicate ale neurogenezei la adulți par să se coreleze cu o performanță cognitivă mai bună în ultimii ani de viață.

"Acest lucru ar putea sugera că neuronii formați la adulți pot contribui la un fel de rezervă cognitivă care ar putea oferi mai târziu o rezistență mai mare la pierderea memoriei", a spus dr. Evgenia Salta, explicând de ce cercetătorii Institutului Olandez de Neuroștiință (NIN) au decis să investigheze dacă a da un impuls neurogenezei adulților ar putea ajuta la prevenirea sau îmbunătățirea demenței în boala Alzheimer, arată National Library of Medicine.

Cum a fost făcută descoperirea

"Acum șapte ani, în timp ce studiam o moleculă mică de ARN care este exprimată în creierul nostru, numită microARN-132, am dat peste o observație destul de neașteptată. Această moleculă, despre care am descoperit anterior că este scăzută în creierul pacienților cu Alzheimer, părea să regleze homeostazia celulelor stem neuronale din sistemul nervos central", a mai precizat Evgenia Salta.

Anterior, boala Alzheimer era considerată a fi o boală care afecta doar celulele neuronale mature, așa că, potrivit lui Salta, la prima vedere, această descoperire nu părea să explice un posibil rol al microARN-132 în progresia bolii Alzheimer. CITEŞTE MAI MULTE AICI