Norvegia, cunoscută, în mod paradoxal, atât pentru resursele sale abundente de petrol și gaze, cât și pentru angajamentul ferm față de protejarea mediului (țintă de tipul zero emission), marchează un moment istoric.
Conform unui anunț recent al Federației Rutiere Norvegiene (OFV), numărul mașinilor complet electrice a depășit pentru prima dată în istorie numărul vehiculelor alimentate cu benzină. Realizarea pune Norvegia în cap de listă, la nivel mondial pe drumul către eliminarea completă a mașinilor cu motoare pe combustibili fosili (benzină și motorină), potrivit aceleiași surse.
Vânzările vehiculelor pe motorină, în trend negativ
Din cele 2,8 milioane de autoturisme înregistrate în țara nordică, 754.303 sunt electrice, în timp ce 753.905 funcționează pe benzină, conform OFV. Deși modelele pe motorină sunt încă cele mai numeroase, însumând aproape un milion de vehicule, vânzările lor înregistrează un trend negativ.
„Acesta este un moment istoric. Un reper pe care puțini l-ar fi anticipat acum 10 ani”, a declarat directorul OFV, Øyvind Solberg Thorsen. El a adăugat că: „Electrificarea vehiculelor se desfășoară într-un ritm rapid, iar Norvegia se îndreaptă rapid spre a deveni prima țară din lume cu un efectiv de mașini dominat de vehicule electrice”.
Deși este unul dintre cei mai mari producători de petrol și gaze naturale, Norvegia și-a stabilit obiectivul ca, până în 2025, toate mașinile nou-vândute să fie vehicule cu zero emisii, majoritatea fiind electrice, având în vedere că ponderea mașinilor pe hidrogen este foarte mică. Acest obiectiv setat este cu zece ani înaintea țintei stabilite de Uniunea Europeană.
Sursa: Pexels
Stimulente fiscale pentru norvegieni
Un alt record notabil a fost atins în august, când 94,3% din noile înmatriculări auto din Norvegia au fost reprezentate de mașini complet electrice, susținute în principal de succesul modelului Tesla Model Y. Tendința confirmă accelerarea electrificării în sectorul transportului rutier din Norvegia.
Pentru a sprijini acest proces, autoritățile norvegiene au introdus o serie de stimulente fiscale generoase pentru achiziționarea de vehicule electrice. Aceste măsuri au făcut ca mașinile electrice să fie la prețuri competitive în comparație cu cele pe benzină, motorină sau hibride.
Succesul Norvegiei în adoptarea vehiculelor electrice contrastează puternic cu dificultățile întâmpinate în alte părți ale Europei. La sfârșitul anului 2023, vânzările de mașini electrice au început să scadă în majoritatea țărilor europene, acestea reprezentând doar 12,5% din totalul mașinilor noi vândute pe continent, mai scrie The Guardian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Propunerea trimisă de sindicate la partide pentru modificarea Legii pensiilor. Lista principalelor schimbări solicitate
- Român stabilit în Anglia: "În Marea Britanie, copiii plătesc părinților chirie. Noi, românii, avem simțul familiei" - VIDEO
- Adrian Negrescu, previziuni sumbre pentru 2025: Vom pierde câteva sute de mii de locuri de muncă
- Gem de struguri. Cea mai bună rețetă de sezon
- BANCUL ZILEI: Naufragiatul...
- PSD spune că a găsit originalul cărții lui Ciucă - „În slujba țării”. E scrisă de doi generali / foto
- Venus în Scorpion până pe 17 octombrie. Iată beneficiile pentru fiecare zodie!
- Secretara-şefă a UMF "Carol Davila", găsită moartă de polițiști
- Exploziile pagerelor din Liban provoacă panică. Experții dezvăluie dacă telefoanele mobile pot fi și ele o țintă. Cum verifici dacă smartphone-ul tău e sigur
- Primarii și prefecții, complici în încălcarea legii în cazul inundațiilor din Galați și Vaslui