Barajele de la Porțile de Fier II și II reprezintă o problemă majoră pentru migrația sturionilor, care înainte de apariția acestor realizări hidrotehnice ajungeau să urce pe Dunăre până dincolo de Viena. Ioan Jelev, ministru adjunct al Mediului în anii '90, a spus ce s-a întâmplat cu sturionii de pe Dunăre după construcția hidrocentralelor:
„Cum a fost rezolvată problema migrației nisetru, păstrugă, morun pe Dunăre, după construcția lacurilor de acumulare Porțile de Fier I și II?“, a întrebat Val Vâlcu.
„Din păcate, ea nu s-a rezolvat. Inițial, proiectul a preconizat să se facă aceste treceri de pești, dar apoi, când era acea presiune a economiilor și reducerii costurilor, primele lucruri care s-au tăiat au fost aceste investiții. Recent au fost reluate, au mai fost și niște fonduri să se facă astfel de treceri la Porțile de Fier I și II, sunt și soluții, printr-un canal cu pantă redusă și cu mai multe sinuozități care să permită peștilor să urce, dar din păcate, din punct de vedere al Mediului, s-a produs o mare problemă.
Acești sturioni, pentru a-și depune icrele, trebuie să migreze pe Dunăre și ajungeau inițial la Viena, poate și mai sus. După construirea barajului, această migrație a fost stopată. La ora actuală, ea se face între Marea Neagră și baraj, dar a mai rămas, ceea ce e interesant din punct de vedere al forței vieții, o parte din sturion și în amonte de baraj, care migrează între Viena și Porțile de Fier I. Bănuiesc faptul că aceste elemente își pun amprenta asupra calității vieții și asupra capacității de a ține o faună piscicolă în condiții cât mai optime“, a explicat Ioan Jelev, ministru adjunct al Mediului în perioada anilor 1990.
Ministrul Ioan Jelev a mai spus la DC News că Barajul de la Porțile de Fier I a fost prevăzut inițial să aibă o înălțime de 100 de metri, lacul de acumulare urmând să ajungă până la Budapesta. Dat fiind faptul că acest lucru ar fi afectat considerabil teritoriile Iugoslavei și Ungariei, s-a luat decizia ca înlțimea barajului să fie limitată la 30 de metri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Orașul din România unde nu există ambuteiaje. Titi Aur: De ce se circulă extraordinar, în ciuda faptului că e foarte aglomerat / video
- Aderarea completă a României la Schengen. Comisarul European pentru Afaceri Interne, anunț important. Când ar putea fi eliminate și controalele la frontierele terestre
- "Sunt distrusă psihic". Ilona și Ristei, cădere nervoasă: "Este un fel de Sandu Ciorbă, ȋn chineză!"
- Ce sunt tahionii, particulele "suspecte" care au invadat Universul
- Naty Badea: Nu mai este de trăit în Italia. Mie îmi este foarte teamă chiar și să merg pe stradă
- Avocatul Poporului vrea să le facă dreptate „copiilor pandemiei” care au pierdut doi ani de școală
- Proiectul Ministerului de Interne care vizează îmbunătățirea și modernizarea sistemului. Bogdan Despescu, explicații / video
- USR, proiect de lege privind trimiterea pacienților de la stat la privat. Rafila, reacție
- Chirieac, după riposta Israelului asupra Iranului: S-ar putea să încheiem această pagină neagră din istoria Orientului Mijlociu
- Previziunea lui Ciuvică privind alegerile pentru Primăria Capitalei: Ia peste 40% / video
- Separi cățeii de mamă înainte de opt luni? Se pedepsește cu închisoarea: Pedeapsa trebuie să fie mai drastică
- Românii apreciază mai mult influencerii și vedetele decât medicii și profesorii. Sociolog: În topul profesiilor din SUA, artiștii sunt la nivel cu electricienii
- Sistemul RO-Alert și copiii dispăruți. Despescu: Numai prin sprijinul comunității putem avea un rezultat rapid