Migrația sturionilor pe Dunăre, afectată de Porțile de Fier I și II. Ioan Jelev: S-a întâmplat un lucru interesant din punct de vedere al forței vieții
Autor: Ioan-Radu Gava | Publicat pe: 24 ian 2023, 13:13
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Ioan Jelev, ministru adjunct al Mediului în anii '90, a spus ce s-a întâmplat cu migrația sturionilor, după construcția barajelor de la Porțile de Fier I și II.

Barajele de la Porțile de Fier II și II reprezintă o problemă majoră pentru migrația sturionilor, care înainte de apariția acestor realizări hidrotehnice ajungeau să urce pe Dunăre până dincolo de Viena. Ioan Jelev, ministru adjunct al Mediului în anii '90, a spus ce s-a întâmplat cu sturionii de pe Dunăre după construcția hidrocentralelor:

„Cum a fost rezolvată problema migrației nisetru, păstrugă, morun pe Dunăre, după construcția lacurilor de acumulare Porțile de Fier I și II?“, a întrebat Val Vâlcu.

„Din păcate, ea nu s-a rezolvat. Inițial, proiectul a preconizat să se facă aceste treceri de pești, dar apoi, când era acea presiune a economiilor și reducerii costurilor, primele lucruri care s-au tăiat au fost aceste investiții. Recent au fost reluate, au mai fost și niște fonduri să se facă astfel de treceri la Porțile de Fier I și II, sunt și soluții, printr-un canal cu pantă redusă și cu mai multe sinuozități care să permită peștilor să urce, dar din păcate, din punct de vedere al Mediului, s-a produs o mare problemă. 

Acești sturioni, pentru a-și depune icrele, trebuie să migreze pe Dunăre și ajungeau inițial la Viena, poate și mai sus. După construirea barajului, această migrație a fost stopată. La ora actuală, ea se face între Marea Neagră și baraj, dar a mai rămas, ceea ce e interesant din punct de vedere al forței vieții, o parte din sturion și în amonte de baraj, care migrează între Viena și Porțile de Fier I. Bănuiesc faptul că aceste elemente își pun amprenta asupra calității vieții și asupra capacității de a ține o faună  piscicolă în condiții cât mai optime“, a explicat Ioan Jelev, ministru adjunct al Mediului în perioada anilor 1990.

CITEȘTE ȘI     -    EXCLUSIV  Adevărata problemă cu Dunărea pentru Centrala de la Cernavodă. Ioan Jelev: De aceea a fost gândită în acel loc

Ministrul Ioan Jelev a mai spus la DC News că Barajul de la Porțile de Fier I a fost prevăzut inițial să aibă o înălțime de 100 de metri, lacul de acumulare urmând să ajungă până la Budapesta. Dat fiind faptul că acest lucru ar fi afectat considerabil teritoriile Iugoslavei și Ungariei, s-a luat decizia ca înlțimea barajului să fie limitată la 30 de metri.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?