Marea Britanie: A fost testat grâul modificat genetic prin tehnologia CRISPR
Autor: Elena Didila
Fotografie de la David R./Pexels
Eliminarea unei gene a grâului este capabilă să reducă o substanță potențial cancerigenă: acrilamida.

Acestea sunt rezultatele primului test asupra unui soi de grâu modificat genetic efectuat în din Marea Britanie. Tehnologia de modificare genetică folosită de cercetătorii de la Rothamsted Research se numește CRISPR și reprezintă noua frontieră a modificărilor ADN-ului.

Oamenii de știință au șters în mod intenționat o genă pentru a reduce formarea asparaginei. Odată gătit, acest aminoacid este transformat în acrilamidă, o substanță potențial cancerigenă.

Acrilamida este o substanță folosită în diferite procese industriale și, de asemenea, conținută în fumul de tutun. Se poate forma la gătirea alimentelor care conțin amidon, precum pâinea, cartofii și biscuiții, precum și la prăjirea cerealelor și a cafelei, dar numai la temperaturi ridicate.

Agenția Internațională de Cercetare a Cancerului (IARC) a clasificat acrilamida printre ”potențialii cancerigeni umani”, în timp ce EFSA (Agenția Europeană pentru Siguranța Alimentară), declarând că riscul este foarte scăzut, vă invită să limitați consumul acesteia, potrivit Agrifood.

Acest lucru se datorează faptului că studiile efectuate cu animale de laborator au demonstrat legătura dintre riscul crescut de apariție a tumorilor și expunerea la această substanță în doze foarte mari. La om, însă, nu există studii experimentale care să poată confirma acest rezultat.

La grâul modificat genetic, nivelurile de asparagină (adică precursorul acrilamidei) au fost cu până la 50% mai mici decât în ​​soiul utilizat pentru comparație.

Spre deosebire de OMG-urile tradiționale, tehnologia CRISPR nu adaugă material genetic nou și nu amestecă gene de la diverse plante, ci  elimină anumite gene ale unei singure plante. Din acest motiv, este prezentat ca un instrument avansat de reproducere, deoarece efectuează eliminări genetice în anumite puncte ale genomului unei plante.

Ulterior, excizia este reparată printr-un mecanism endogen al celulei, care poate introduce la rândul său modificări precise. Această metodologie generează un mare entuziasm într-o parte a lumii științifice și mai ales în marea industrie agroalimentară.

În același timp, ridică îngrijorări serioase în rândul unor sindicate agricole, activiști de mediu și o parte dintre oamenii de știință care sunt mai sceptici cu privire la cerințele de siguranță ale editării genelor.