Galaxia Roata de Car, imagine rară surprinsă de telescopul spaţial James Webb - Foto în articol
Autor: Florin Răvdan
Facebook James Webb Space Telescope
Telescopul spaţial James Webb a surprins o imagine rară a galaxiei Cartwheel.

Agenţia spaţială americană NASA a dat publicităţii marţi o rară şi uluitoare imagine a unei galaxii care se află la o distanţă de 500 de milioane de ani lumină, galaxia Cartwheel ("Roata de car"), ale cărei inele se disting cu o claritate fără precedent datorită noului telescop spaţial James Webb, informează miercuri AFP.

Ca şi Calea Lactee, astronomii cred că galaxia Cartwheel a fost cândva o galaxie în formă de spirală. Însă forma actuală s-ar datora unui eveniment spectaculos: ciocnirea cu o altă galaxie mai mică (nu este vizibilă în imagine).

Ulterior, din centrul coliziunii s-au format două inele, similare ondulaţiilor în cercuri concentrice provocate de o piatră aruncată în apă. De aici numele său evocator - Roata de car.

Primul inel, situat mai aproape de centru, este foarte luminos, iar al doilea, aflat la exterior, se extinde de 440 de milioane de ani. În timpul expansiunii sale, acest inel loveşte gazul din jur, declanşând formarea stelelor.

Galaxia, observată iniţial cu telescopul Hubble

Această galaxie a fost observată anterior de telescopul spaţial Hubble, însă acum, datorită capacităţilor în infraroşu ale telescopului James Webb, au fost dezvăluite detalii noi, ascunse până în prezent, ce pot fi văzute dincolo de o cantitate mare de praf.

Imaginea compozită, rezultată din observaţiile realizate cu două instrumente ştiinţifice ale telescopului, include de asemenea alte două galaxii mai mici, precum şi multe altele în fundal.

Galaxia Cartwheel se află încă într-o stare "de tranziţie", a indicat NASA într-un comunicat. Telescopul James Webb "ne oferă o perspectivă asupra stării actuale (a galaxiei), dar ne oferă totodată o idee şi despre ce s-a întâmplat cu ea în trecut şi despre cum va evolua în viitor".

Telescopul James Webb, o bijuterie a ingineriei care a costat 10 miliarde de dolari, a fost lansat în spaţiu în urmă cu aproximativ şapte luni şi se află la o distanţă de circa 1,5 milioane de kilometri de Pământ, scrie Agerpres.

A fost observată ”văduva neagră” în Calea Lactee: Este cea mai masivă stea neutronică cunoscută

Astronomii au descoperit o stea neutronică ultramasivă, obiect clasificat drept "o văduvă neagră". Aceasta şi-a crescut foarte mult masa după ce a înghiţiat mare parte din materia unei stele companion.

Cercetătorii susţin că această stea neutronică, despre care au aflat că se învârte în jurul axei proprii de 707 ori pe secundă, are masa de aproximativ 2,35 ori mai mare decât a Soarelui - fiind probabil limita maximă a masei pe care o poate avea un astfel de obiect cosmic. Dacă masa ar fi fost mai mare, în locul stelei neutronice s-ar fi format o gaură neagră.

O stea neutronică este nucleul compact al unei stele masive care a explodat ca supernovă la capătul vieţii sale stelare. Cea descrisă de cercetători este un tip de stea neutronică cu câmpuri magnetice foarte puternice, denumită pulsar, care eliberează fluxuri de radiaţii electromagnetice prin polii săi. Pe măsură ce steaua se roteşte, aceste fluxuri par să pulseze, de unde şi denumirea de pulsar.

"Cu cât o stea neutronică este mai grea, cu atât mai densă este materia din interiorul său. Această stea este cea mai masivă stea neutronică cunoscută şi prezintă cea mai mare densitate a materiei din Universul observabil. Dacă ar fi fost mai grea, s-ar fi prăbuşit în sine şi ar fi format o gaură neagră, iar atunci materia din interior ar fi fost dincolo de orizontul evenimentului, ascunsă pentru totdeauna de orice observaţii posibile", a declarat Roger Romani, director al Centrului pentru Ştiinţe Spaţiale şi Astrofizică al Universităţii Stanford, coautor al studiului despre această stea neutronică, publicat în Astrophysical Journal Letters, scrie Agerpres.

CITEŞTE AICI MAI MULTE