Data publicării:

Fidelio, în regia lui Graham Vick: „Libertate, iubire, întuneric, lumină și speranță” la ONB

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp

Duminică, 14 Mai, se va relua la Opera Naţională Bucureşti, „Fidelio“, singura operă a lui Beethoven, în regia nonconformistă a lui  Graham Vick.  Premiera producţiei a avut loc la finalul stagiunii trecute, iar această unică reluare o aduce din nou pe scena lirică bucureşteană pe mezzosoprana  Asineta Răducan .

O poveste despre întuneric și lumină, despre politică și represiune, în care fiecare generație de spectatori se va regăsi până la nivelul experiențelor personale. Un spectacol recomandat nu doar melomanilor, ci și iubitorilor de teatru.

(w670)

După 11 ani de muncă pentru a termina de compus singura sa operă, Fidelio, Ludwig van Beethoven a găsit forma perfectă prin care personajele puternice ale lui Jean-Nicolas Bouilly să-şi exprime sentimentele despre dragoste şi dreptate. Pentru montarea operei la Bucureşti regizorul Graham Vick, a cărui precedentă montare a operei „Fidelio” a avut loc în urmă cu 15 ani, a plasat subiectul într-un spaţiu atemporal, în relaţie mai apropiată cu realitatea contemporană, într-un spectacol eliberat de regulile teatrului clasic.

Acest spaţiu contemporan, dar fără istorie, produce personaje care se confruntă cu propria lor conştiinţă, purtându-şi gândurile dinspre întuneric spre lumină. Soţul pierdut, soţia ascunsă, tiranul, adolescenta prinsă printr-o eroare în iubire, tatăl corupt şi tânărul îndrăgostit sunt forţe care se luptă cu sine: printre prizonierii din închisoare, personajele sunt prizoniere ale propriei lor fiinţe. Spectacolul lui Graham Vick are loc în interiorul Operei, cu totul. 

(w670)

 

Graham Vick, regizor inovator, care are mereu abordări inedite și de profunzime socială asupra naraţiunilor din opere, este de asemenea fondator și director artistic al Birmingham Opera Company şi lucrează în cele importante teatre lirice din lume cu apreciaţi dirijori ai zilelor noastre, inclusiv Riccardo Muti, James Levine, Bernard Haitink, Valery Gergiev, Donald Runnicles, Seiji Ozawa şi Zubin Mehta.

 

Dirijorul Christian Mandeal vă spune povestea muzicală a Leonorei, o tânără care se travestește în bărbat și se angajează ca gardian la o închisoare, sub numele Fidelio, pentru a-l salva pe Florestan (Marius Vlad Budoiu), soțul ei închis pe nedrept de către sinistrul Don Pizzaro (Valentin Vasiliu).

 

(w670)

Asineta Răducan, mezzosoprană, solistă a Operei din Braşov. Debutantă în rolul Leonora/Fidelio. Artista a expus un glas proaspăt, consistent, omogen pe întreg ambitusul, bogat în armonice, cu accentuări dramatice, acute strălucitoare şi sunete grave domol - tulburătoare, tălmăcind frazele beethoveniene cu mare expresivitate şi dăruire. Marea arie „Abscheulicher!” din primul act sau duetul cu Florestan „O namen-, namenlose Freude!” din cel de-al doilea au fost secvenţe de vârf, memorabile, care au încununat o creaţie ce o situează pe cântăreaţă printre importantele interprete istorice ale rolului (actualmente, singură în România), cu serioasă „bătaie” internaţională. 

(w670)



Tenor de aleasă cultură stilistică, Marius Vlad Budoiu a conceput la acest debut în rolul Florestan un personaj cu cânt evocator - eroic, cu eleganţă nobiliară, fără excese. Dificila ţesătură vocală ascendent acută a ariei „Gott! Welch’ Dunkel hier!... In den Lebens Frühlingstagen” a fost servită fără fisură, admirabil construită şi potenţată. 

Un spectacol în regia lui Graham Vick;

Decor: Samal Blak, costume: Mauro Tinti, lumini: Giuseppe di Iorio
Distribuție: Asineta Răducan (Leonore), Marius Vlad Budoiu (Florestan), Horia Sandu (Rocco), Cristina Maria Oltean (Marzelline), Andrei Lazăr (Jaquino), Valentin Vasiliu (Pizarro), Cătălin Ţoropoc (Fernando)
Dirijor: Cristian Mandeal, Corul și Orchestra ONB

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel