Data publicării:
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014 - Limba română - SUBIECTE. Bareme, după orele 14,00
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014 - LIMBA ROMÂNĂ - SUBIECTE. Cei 167.000 de absolvenți ai claselor a VIII-a au dat piept cu primul examen major al vieții. Limba română a fost prima probă a examenului de EVALUARE NAȚIONALĂ. DC News vă prezintă varianta nr. 1 pe care elevii au avut-o de rezolvat. Rămâi pe DC News pentru a consulta baremele de la Limba română.
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. Pentru proba de la Limba română, absolvenții au avut de rezolvat Varianta cu numărul 1. Durata examenului a fost de două ore.
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana: Compunere, povestire, "Randuri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu si un text publicat intr-un ziar.
Citește și: SUBIECTE și BAREME MATEMATICĂ, EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. Teste suplimentare propuse de EDU.ro
Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana din cadrul Evaluarii Nationale 2014 au fost structurate pe doua mari cerinte, fiecare cu mai multe sub-puncte. La Subiectul I, absolventii de clasa a VIII-a au avut de raspuns mai multor cerinte pornind de la poezia "Randuri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu. La al doilea subiect, absolventii au avut ca cerinta sa povesteasca o intamplare petrecuta la o intalnire organizata de scoala cu un scriitor contemporan.
Citește și: BAREM Limba română de la EVALUARE NAȚIONALĂ 2014
Subiecte Evaluarea Națională 2014
"Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a
Anul scolar 2013-2014
Limba si literatura romana
* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
* Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul:
Bine-ai venit, An nou!...
Bine-ai venit...
De cand te-astept aproape-am si albit...
Dar fiindca-mi intri-n casa-ntaia oara,
Te rog sa nu-mi faci casa de ocara...
Nu te grabi sa-mi intri pe furis,
C-abia sosisi...
Noroc ca te-asteptam destept
Sa te previu la timp, sa fii atent,
Si-n clipa marelui eveniment
Sa-mi calci in casa cu piciorul drept... [...]
Asa te vreau!...
Te vreau la trup curat... neprihanit...
Si tot asa la suflet si la minte [...]
An nou...
Ai auzit ce-ti cer?...
Nu-ti cer sa faci nimic in casa mea,
Mai mult decat ai face tu-ntr-a ta!... [...]
An nou!...
Fii nou de sus si pana jos!...
Copil al nimanui si-al tuturor, [...]
Copil galagios...
Desfasura-te-ncet de pe mosor*...
Incet... cat mai incet... si linistit...
Si fii atent ca nu care cumva
Sa ti se rupa firu-n casa mea!...
Bine-ai venit, An nou...
Bine-ai venit!...
(Ion Minulescu, Randuri pentru Anul Nou)
* mosor, s.n. - Piesa cilindrica din lemn, de metal sau de material plastic, pe care se infasoara ata, fire de matase, sarma etc.
A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Noteaza cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fiindca, cer, linistit. 6 puncte
2. Explica rolul virgulei in secventa: Bine-ai venit, An nou!... 6 puncte
3. Precizeaza masura primelor doua versuri ale poeziei. 6 puncte
4. Mentioneaza doua trasaturi ale genului liric, prezente in textul dat. 6 puncte
5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte, semnificatia titlului poeziei. 6 puncte
B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte in care sa-ti prezinti opinia despre semnificatia mesajului poeziei Randuri pentru Anul Nou de Ion Minulescu. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
- sa formulezi o opinie despre semnificatia mesajului poeziei;
- sa-ti sustii opinia formulata prin doua argumente potrivite, valorificand textul dat;
- sa ai un continut adecvat cerintei;
- sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul:
Cartile de fictiune pe care le citim ne ajuta sa empatizam cu cei din jur si sa ne adaptam mai usor la diverse situatii de viata, arata cele mai recente studii psihologice.
In urma unei cercetari realizate de Universitatea York pe copii cu varste cuprinse intre 4 si 6 ani, psihologii au observat ca aceia care au fost expusi mai mult timp la literatura pentru copii decat la desene animate televizate au mai mare capacitate de empatie* [...].
Implicarea in povestile fictive din carti aduce informatii noi despre viata sociala, iar acest lucru este extrem de benefic in randul copiilor, fiindca le arata versiuni ale lumii din afara universului propriu.
Totodata, studiul releva ca volumele de fictiune il ajuta pe cititor sa se adapteze la viata sociala mai mult decat o fac lucrarile nonfictionale. Intelegerea personajelor dintr-o naratiune este, astfel, echivalentul cunoasterii a diferitelor tipuri umane din viata reala. Cand sunt scrise bine, romanele constituie in sine povesti despre viata, care il incurajeaza pe cititor sa inteleaga mai bine profunzimea experientei umane.
(Corina Zorzor, Empatia, o abilitate dobandita prin lectura, in adevarul.ro)
* empatie, s.f. - identificare, prin traire, cu alte persoane, cu eroii cartilor etc.
A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:
- universitatea in cadrul careia s-a realizat cercetarea mentionata in textul dat;
- categoria de copii cu o capacitate mai mare de empatie. 4 puncte
2. Scrie numele autorului si titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte
3. Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secventa: Cartile de fictiune pe care le citim ne ajuta sa empatizam cu cei din jur si sa ne adaptam mai usor la diverse situatii de viata, arata cele mai recente studii psihologice. 4 puncte
4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa: In urma unei cercetari realizate [...] pe copii cu varste cuprinse intre 4 si 6 ani, psihologii au observat ca aceia care au fost expusi mai mult timp la literatura pentru copii decat la desene animate televizate au mai mare capacitate de empatie [...]. 4 puncte
5. Transcrie doua propozitii subordonate diferite din fraza urmatoare, precizand felul acestora: Cand sunt scrise bine, romanele constituie in sine povesti despre viata, care il incurajeaza pe cititor sa inteleaga mai bine profunzimea experientei umane. 4 puncte
6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata predicativa, introdusa prin conjunctia subordonatoare sa. 4 puncte
B. Redacteaza, in 80-150 de cuvinte, o scurta naratiune in care sa prezinti o intamplare petrecuta in timpul participarii la o intalnire organizata de scoala, cu un scriitor contemporan. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
- sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
- sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;
- sa ai un continut adecvat cerintei;
- sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei - 1 p.; coerenta textului - 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p; ortografia - 3 p; punctuatia - 2 p; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.)"
Citește și: EVALUARE NAȚIONALĂ 2014: Subiecte Limba și literatura română pentru olimpic
Calendar EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014
Limba și literatura română – proba scrisă: 23 iunie
Limba și literatura maternă – proba scrisă: 24 iunie
Matematică – proba scrisă: 25 iunie
Afişarea rezultatelor (până la ora 16.00): 27 iunie
Depunerea contestațiilor (orele 16.00 – 20.00): 27 iunie
Rezolvarea contestațiilor: 28 iunie – 30 iunie
Afișarea rezultatelor finale după contestaţii: 1 iulie
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014: Reguli pentru rezolvarea SUBIECTELOR DE LA EVALUARE NAȚIONALĂ 2014
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. În cazul în care diferența între notele acordate de către cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori, stabiliți de președintele comisiei, iar nota acordată de aceștia va fi nota finală. Nota finală se trece pe lucrare și se semnează de președintele comisiei din centrul zonal de evaluare.
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. Metodologia prevede că se interzice cu desăvârșire colectarea sau favorizarea acțiunii de colectare a unor fonduri materiale sau bănești de la elevi, de la părinții acestora sau de la orice persoană care are rude în rândul elevilor, fonduri care au ca destinație asigurarea meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unitățile de învățământ sau din centrele zonale de evaluare.
EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. Părinții elevilor care susțin examenele pot cere comisiei județene de organizare a Evaluării Naționale să vadă lucrarea de examen a propriului copil, dar numai după afișarea rezultatelor finale după contestații. La vizualizarea lucrării sau a lucrărilor, elevul trebuie să fie însoțit obligatoriu de un părinte sau de un reprezentant legal. Ordinul Ministerului Educației privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2013-2014 prevede ca solicitarea de vizualizare a lucrării de către elev și părinți nu poate conduce la reevaluarea sau la modificarea notelor acordate lucrării.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News