Data actualizării:
Data publicării:

Elevii din Suedia vor începe școala de la 6 ani. Reacții și critici

Autor: Andreea Deaconescu | Categorie: Stiri
WhatsApp
FOTO: Agerpres
FOTO: Agerpres

Începând cu anul 2028, copiii din Suedia vor începe școala la vârsta de șase ani, cu un an mai devreme decât în prezent, în cadrul unei reforme care marchează o îndepărtare de la metoda tradițională de învățare prin joacă pentru copiii mai mici, informează The Guardian.

Guvernul suedez a anunțat planuri de a înlocui anul obligatoriu de grădiniță pentru copiii de șase ani, cunoscut sub denumirea de förskoleklass, cu un an suplimentar de școală primară (grundskola).

Coaliția de centru-dreapta din Suedia, condusă de Partidul Moderat și susținută de Democrații Suedezi, un partid de extremă-dreapta, a anunțat această schimbare înainte de prezentarea bugetului pentru 2025, care urmează să aibă loc astăzi.

Planul are rădăcini în inițiativele guvernului anterior și este susținut și de Partidul Social-Democrat din Suedia, de orientare stânga, potrivit aceleiași surse.

Ministrul Educației, Johan Pehrson, a declarat că „școala trebuie să revină la bazele esențiale”, adăugând că se va pune un accent mai mare pe învățarea timpurie a cititului și scrisului, precum și pe disciplina matematică: „Această măsură ar trebui să le ofere elevilor o oportunitate mai bună de a-și dezvolta abilitățile de bază, cum ar fi cititul, scrisul și abilitățile de calcul, precum și atingerea obiectivelor școlare”, a subliniat el.

Ce spun criticii proiectului

Criticii susțin însă că planul contravine cercetărilor care arată că dezvoltarea copiilor este cel mai bine susținută de mediile de învățare bazate pe joc, care îi încurajează pe copii să exploreze, să creeze și să se dezvolte prin joacă, curiozitate și descoperire ghidată. Liderii de sindicat se tem că această schimbare ar putea duce la pierderea locurilor de muncă pentru mulți dintre profesorii specializați în educația preșcolară.

Christian Eidevald, profesor în domeniul educației timpurii la Universitatea Södertörn, a declarat că: „Forțând copiii de șase ani într-un cadru școlar mai formalizat, riscăm să pierdem metodele esențiale bazate pe joc, care s-au dovedit că sprijină dezvoltarea copiilor.

Aceasta nu este doar o preferință pedagogică: studiile confirmă că jocul este fundamental pentru învățarea timpurie și pentru dezvoltarea unor abilități critice, precum limbajul și rezolvarea problemelor”, mai spune acesta.

Eidevald face parte dintr-un grup de academicieni care studiază pedagogia copilului, printre care și Ingrid Pramling Samuelsson, profesor emerit de pedagogie la Universitatea din Göteborg. Aceștia au scris un articol în care pun sub semnul întrebării argumentele guvernului.

„Înregimentarea copiilor de șase ani în școala primară fără a ține cont de nevoile lor de dezvoltare specifice și fără a valorifica competențele unice ale profesorilor de grădiniță reprezintă un pas în direcția greșită și nu va duce la o egalitate sporită”, au scris ei.

„În loc să se implementeze schimbări structurale, ar trebui să se investească resurse în creșterea calității educației cu ajutorul profesorilor competenți”, au mai spus aceștia, potrivit The Guardian.

Alte măsuri anunțate

Åsa Westlund, purtătoarea de cuvânt pe probleme de educație a Partidului Social-Democrat, a declarat că sprijinul partidului său pentru acest plan depinde de menținerea unei combinații între învățare și joacă, aceasta acționând ca o „punte între grădiniță și școală”.

Unii experți s-au declarat însă mulțumiți în privința planului. Johannes Westberg, profesor la Universitatea din Groningen, Olanda, a afirmat că măsura este logică și va aduce sistemul educațional suedez mai aproape de cel din restul Europei.

„Probabil va implica o școlarizare mai accentuată a förskoleklass, astfel încât câteva noțiuni de pedagogie școlară tradițională va fi aplicată acestor copii de șase ani, dar nu va afecta neapărat întreaga școală din punct de vedere comprehensiv”, a explicat el.

Alte măsuri educaționale care urmează să fie prezentate includ investiții în „școli de urgență” pentru relocarea temporară a copiilor atunci când apar probleme la școlile existente, investiții mai mari în manuale pentru a sprijini mediile de învățare fără ecrane și finanțarea pregătirii profesorilor și a educatorilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel