Data publicării:

Efectul măsurilor Guvernului Boc: Consumatorii români, printre cei mai afectaţi de criza financiară în 2010

Autor: DCNews Team | Categorie: Stiri
WhatsApp
depresie
depresie

Consumatorii români, alături de cei din Grecia, au resimţit anul trecut cel mai intens efectele crizei financiare şi nivelul ridicat al datoriei ţărilor de origine, dintre europeni, la polul opus aflându-se nemţii, potrivit unei analize realizate de grupul GfK.

Grupul GfK a realizat o analiză la nivel european a consumului privat în 2010 şi perspectivele pentru anul 2011. Conform prognozei GfK, consumul privat a crescut anul trecut cu 0,5%, informează Mediafax

"Făcând o comparaţie la nivel european, germanii sunt de departe cei mai optimişti atunci când vine vorba de consum, în vreme ce românii şi grecii o duc cel mai greu. În consecinţă, aşteptările economice ale consumatorilor au fost tot negative: românii au fost în coada clasamentului în Europa, urmaţi de greci", potrivit GfK.

În analiza companiei de cercetare se mai arată că guvernele din ambele ţări se află sub o mare presiune internaţională pentru a-şi reduce deficitele bugetare, după ce au beneficiat de ajutor financiar din partea Fondului Monetar Internaţional, Băncii Centrale Europeane şi UE.

"Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice în domeniul serviciilor sociale şi creşterile de taxe şi impozite. În conformitate cu aceasta, aşteptările consumatorilor din ambele ţări privind veniturile au fost negative în anul 2010. Dispoziţia de a cumpăra, de asemenea, a fost afectată de temerile consumatorilor privind viitorul", se mai arată în analiza GfK.

Reprezentanţii GfK România estimează că şi 2011 va fi un an dificil pentru consumatorii români.

"Deşi s-a scris şi s-a vorbit destul de mult înainte de criză că România nu va avea de suferit, iată că suntem, împreună cu Grecia, cei mai afectaţi. Şi 2011 se anunţă un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populaţie şi un nivel al pesimismului deasupra mediei europene", a declarat, într-un comunicat, directorul general GfK România, Andi Dumitrescu.

Pe de altă parte, în Germania, s-a înregistrat anul trecut o creştere a vânzărilor atât pe segmentul produselor alimentare, cât şi al celor nealimentare. De asemenea, nemţii au cheltuit mai mult pe fiecare articol de îmbrăcăminte cumpărat şi au avut tendinţa de a opta pentru produse de calitate superioară.

GfK prognozează creşteri pe aceste segmente şi în 2011.

De asemenea, şi în rândul polonezilor disponibilitatea de a cumpăra a atins o valoare pozitivă în comparaţie cu restul Europei, datorită creşterii PIB cu 3,5% anul trecut.

În Franţa, plăţile mai mari pentru asigurările sociale şi orele de lucru mai puţin numeroase, ca urmare a săptămânii de lucru de 35 de ore impuse legal, îşi pun amprenta asupra competitivităţii economiei. "Consumatorii francezi se tem în prezent de o reducere majoră a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflectă în indicele aşteptărilor privind nivelul mediu al venitului în 2010 şi predispoziţia pentru a cumpăra a poporului francez, ambele scăzute", se mai arată în analiza GfK.

În Marea Britanie, tendinţa de a cumpăraa scăzut anul trecut, iar valoarea medie a indicelui aşteptărilor privind venitul a fost, de asemenea, negativă. "Sectorul public este cel mai mare angajator în Marea Britanie. Prin urmare, măsurile de austeritate ale guvernului au un efect important aici. În plus, îngheţarea salariilor şi o rată ridicată a inflaţiei în comparaţie cu Germania au redus nivelul de trai al poporului britanic", potrivit GfK.

Consumatorii italieni şi cei spanioli au avut, de asemenea, anul trecut, o viziune pesimistă asupra perspectivelor economice.

Cu toate acestea, pentru anul 2011, cercetătorii se aşteaptă ca, la nivel european, pentru gospodăriile private cheltuielile să crească cu 1,5%, şi să aducă o contribuţie semnificativă la creşterea economică.

Studiul GfK Euro Climate este realizat lunar în toate cele 27 de ţări ale Uniunii Europene pe un eşantion total de 39.900 de persoane şi urmăreşte perspectivele populaţiei asupra veniturilor familiei, a situaţiei economice generale sau a inflaţiei, precum şi disponibilitatea de a cumpăra sau de a economisi.

Grupul GfK, prezent şi pe piaţa din România, este una din cele mai mari organizaţii de cercetare de piaţă din lume. Compania îşi desfăşoară activitatea în peste 100 de ţări, având mai mult de 10.000 de angajaţi. Vânzările GfK s-au ridicat în 2009 la 1,16 miliarde euro.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel