Data publicării:
Din ce este format prețul la pompă al combustibilului. Iată calculul care arată cât plătești către comerciant, cât către stat și ce-l influențează
Astăzi, prețul petrolului a rămas stabil. Este mai scăzut decât în 2008, dar, la pompă, clientul plătește dublu pe litrul de carburant. Iată de ce!
Prețul petrolului de astăzi, 27 iulie 2022, a rămas stabil. Contractele futures pentru țițeiul Brent s-au tranzacționat la 104,35 dolari pe baril, în scădere cu 0,05%. American West Texas Intermediate (WTI) a crescut cu 0,1% la 95,07 dolari pe baril.
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, a recmarcat astăzi, la DCNews: ”Avem acum 105 dolari barilul față de 147 în 2008 și... stau și mă gândesc cum se făcea prețul la combustibil în 2008 și cum se face astăzi.” Citește aici mai mult
În 2008, în luna februarie, benzina costa 3,99 lei, iar motorina 3,77 lei pe litru. Astăzi, benzina standard este undeva la 8,3 - 8,4 lei, iar motorina în jurul a 9 lei, mai mult decât dublul prețului din 2008.
La ora actuală, România achiziționează aproape 80% țiței din import, la prețuri conectate la prețul țițeiului de pe bursele internaționale. Acest țiței este rafinat, transportat, depozitat și vândut prin benzinării clienților. Costul celor anterior amintite era, în martie, undeva la 1,6 lei/litru (sursă), la care statul adaugă accize și taxe până la prețul final.
Iată din ce este compus prețul la pompă (plus calculul zilei, cu aproximație):
Baril (USD) - 105 dolari pe baril
Litru țiței (USD/litru) - 0,66
Curs valutar (leu/USD) - 4,8620
Litru țiței (lei/litru) - 3,20
Rafinare, transport, stocare, furnizare (lei/litru)- 1,6
Acciza (leu/litru) - 1,89
TVA - 1,27
------
În mod normal, dacă prețul de rafinare, transport, stocare și furnizare a rămas ca în martie 2022, prețul final la pompă ar trebui să fie de 7,96 lei.
Surse din Guvern spuneau, în urmă cu o lună, că prețul combustibilului crește nu doar odată cu prețul petrolului, ci și din creșterea costurilor de transport, arată clarificările din Guvernul României. Asigurările pe Marea Neagră au crescut, asta pentru că e zonă de pericol, iar prețurile cresc, astfel, în cascadă.
Odată cu scăderea de 50 de bani de la pompă, prețul ajunge undeva la 7,8 - 7,9 lei, deci conform cu prețul de mai sus, care reiese din calcul, în baza prețului barilului de petrol. Vedem că acesta este influențat și de cursul leu - dolar.
Dacă ar fi scăzut acciza cu 50% și TVA-ul ar fi fost de 5%, așa cum se propunea din Guvern, la prețul zilei ar fi fost un minus de 1,8 lei.
Metode prin care poţi reduce consumul de combustibil. Contează şi cu ce te încalţi
În condiţiile scumpirii carburanţilor, există mai multe metode prin care poate fi redus consumul.
Iată câteva sfaturi.
1. Fii atent la trafic. Păstrează un ochi atât pe mașina din fața ta, cât și pe cele de dinaintea acesteia. Dacă vezi că la 3-4 mașini în față se frânează, e cazul să iei piciorul de pe accelerație: e clar că va trebui să frânezi și tu în curând. În felul acesta vei economisi mai mult decât îți închipui.
2. Chiar trebuie să frânezi? Dacă ai intuit momentul, o ridicare a piciorului de pe accelerație, eventual însoțită de o retrogradare a cutiei te va ajuta să încetinești suficient pentru a nu fi nevoit să frânezi. Nu sacrifica însă siguranța pentru economie.
3. Poartă pantofi cu talpă subțire. Talpa este o figură de stil în limbajul șoferilor, dar aici ia-o literar. O talpă subțire te va ajuta să simți mai bine frâna și accelerația și să eviți manevrele exagerate.
4. Nu îngreuna inutil mașina. Nu umple portbagajul cu tot felul de obiecte inutile. Dacă nu ai nevoie de ele, lasă-le acasă. Consumul de combustibil crește cu cât greutatea mașinii este mai mare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News