Atunci când simt că "disciplinarea" propriului copil a scăpat de sub control, mulți părinții consideră că un dascăl sever este alegerea perfectă pentru cel mic, la care se adaugă și concepția bine înrădăcinată, potrivit căreia severitatea unui învățător denotă competență, pretenții mai mari privind rezultatele elevilor săi, ceea ce le va conferi acestora șanse crescute în viitor. Cât de corectă este o astfel de abordare, dar și ce înseamnă severitate pozitivă și severitate negativă, explică profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educație, care îi îndeamnă pe părinții de succes să nu evite să facă un exercițiu de memorie pentru a-și aminti de acei profesori severi la care se gândesc cu admirație.
Plecând de la ilustrarea severității pe două paliere a lui Jo Owen (2008) - cea negativă, care poate bloca implicarea și dezvoltarea persoanelor care le este adresată, și cea pozitivă cu efect contrar - specialistul în Educație explică cum se reflectă cele două tipuri de severitate în reacția copilului.
Dacă severitatea negativă a profesorului presupune o reacție conflictuală și agresivă la orice comportament nepotrivit al elevului, severitatea pozitivă implică o selectivitate a „bătăliilor”. În consecință, "dascălul care dă dovadă de severitate pozitivă o să sancționeze doar nerespectarea comportamentelor considerate importante din punct de vedere educaţional, nerespectarea comportamentelor nesemnificative din punct de vedere educaţional nefiind tratată cu severitate", notează profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară.
Mai mult decât atât, în timp ce severitatea pozitivă este inflexibilă în privința atingerii rezultatelor, dar nu și în privința metodelor, severitatea negativă este inflexibilă atât în privința rezultatelor cât și a metodelor (se bazează pe concepția: „Să facă doar cum spun eu!”). Un profesor care cultivă o severitate pozitivă nu va tolera neîndeplinirea obiectivelor educaționale, însă o dea dovadă de flexibilitate în privința modului în care acționează elevii dacă aceste rezultate sunt atinse. Un profesor care dezvoltă o severitate negativă nu admite ca elevii să iasă din cuvântul său, cerându-le o supunere deplină.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Medeea Marinescu își explică lipsa de reacție publică după ce Florin Piersic a fost internat de urgență
- BANCUL ZILEI: Secretul ascuns al limbii române
- Medicul Alin Popescu, despre un aliment de pe masa de Paște: Preparat așa... e nenorocire completă / Asta e o regulă pe care mulţi nu o respectă, din păcate
- Tragedia din Vinerea Mare care a făcut înconjurul lumii. Peste 100 de români, majoritatea copii, au ars de vii în biserică
- Mircea Diaconu: E un fenomen, pe care nu-l sesizează aproape nimeni, care se petrece în România. Sunt vizați tinerii educați, IT-iștii, modernitatea țării
- BANCUL ZILEI: Ați greșit numărul!
- Vasile Bănescu explică: De ce slujba de Înviere nu are loc în biserică. Când începe și când se termină sfânta slujbă a Paștelui
- Miracolul Luminii Sfinte? Ce știm despre aprinderea ei: Un arab și un turc verifică înainte Sfântul Mormânt
- Mioara Roman îi trimite semne Oanei Roman, din lumea de dincolo, chiar în Săptămâna Mare / foto în articol
- Preotul Paul Iulius Negoiță, despre cea mai importantă tradiție de Înviere. Puțini mai respectă de Paște această regulă foarte veche, dar extrem de valoroasă