Data publicării:
Cum răspunde Ministerul Turismului la criza de turiști de pe litoralul românesc
S-a dat liber la vacanțe după doi ani de restricții generate de SARS-CoV-2. Dacă în pandemie, a fost încurajat turismul intern, odată cu deschiderea granițelor pentru toți cetățenii, vaccinați sau nu, litoralul românesc, în principal, înregistrează o scădere dramatică de turiști, devenind, totodată, mai mult o destinație de weekend.
În acest context, de natură a prăbuși turismul pe litoralul românesc, o solicitare a fost transmisă către Ministerul Turismului. Pe scurt, întrebările au fost: ce face Ministerul pentru a interveni în această criză, dacă există o analiză la nivel ministerial care să fi identificat cauzele, concluziile acesteia și care sunt pierderile până în acest moment, cum s-a preocupat Ministerul Turismului să promoveze litoralul românesc în țară și în străinătate și cum apreciază măsurile locale, luate de administrație, care vin să pună și mai multe bețe în roate turismului, precum parcarea de 100 de lei/zi.
Redăm răspunsul integral, cu precizarea că îngroșările și intertitlurile aparțin redacției:
Dezvoltarea și promovarea litoralului românesc constituie pentru Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) unul dintre obiectivele prioritare în domeniul turismului, fiind un factor important în evoluția circulației turistice interne și internaționale. În acest sens, cu scopul pregătirii sezonului estival din acest an, au fost promovate măsuri de interes pentru operatorii economici de profil, dar și pentru turiști, unele dintre acestea având caracter urgent.
La sfârșitul anului trecut, a fost adoptată inițiativa MAT privind reluarea acordării voucherelor de vacanță pentru angajații din sectorul bugetar, o măsură care susține refacerea capacității de muncă, dar și dezvoltarea turismului intern. Beneficiarii și-au putut programa vacanțele, în funcție de preferințe, inclusiv pe litoralul românesc. Totodată, prin actul normativ amintit, a fost prelungită și valabilitatea voucherelor de vacanță emise în perioada ianuarie 2019 – decembrie 2020, indiferent de suport, până la data de 30 iunie 2022. Prin urmare, angajații au putut opta pentru un concediu la mare și la începutul sezonului estival.
Ordin pentru reducerea turismului la negru
Cu scopul creșterii calității serviciilor, dar și pentru protecția turiștilor și a proprietarilor, MAT a promovat în luna martie a acestui an un ordin de ministru prin care a fost stabilită procedura de clasificare a unităților de cazare operate de persoane fizice. În acest fel, concurența neloială este redusă, respectiv „turismul la negru”, prevederile fiind aplicabile și litoralului românesc. Mai mult, beneficiarii voucherelor de vacanță pot achita serviciile de cazare prin această metodă de plată, clasificarea apartamentelor închiriate în regim hotelier fiind gratuită.
Soluție temporară pentru plajele lărgite
Tot pentru actualul sezon estival, în vederea eficientizării activităților turistice, a fost aprobată, la inițiativa MAT și a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, modalitatea de atribuire a noilor sectoare de plajă rezultate în urma implementării proiectului de reducere a eroziunii costiere și reconstrucție a plajelor. Actul normativ, care a intrat în vigoare la sfârșitul lunii aprilie, reprezintă o soluție temporară pentru problema care a marcat litoralul românesc în urmă cu un an de zile, atunci când noile plaje nu au putut fi amenajate pentru primirea turiștilor. În prezent, suprafețele de plajă nou create au fost atribuite direct operatorilor economici care aveau încheiate contracte de închiriere a plajelor, aflate în vecinătatea vestică a acestora, cu respectarea celorlalte dispoziții legale.
Plaje cu Blue Flag, unde se regăsesc
Turiștii care aleg litoralul românesc pentru vacanațele de vară pot petrece timp și pe cele 6 plaje care au primit distincția „Steagul Albastru – Blue Flag” din partea Fundației de Educație pentru Mediu, în ediția din acest an a programului. Plajele se regăsesc în Mamaia (1), Năvodari (2), Eforie (2) și Olimp (1), fiind caracterizate de calitatea apei, a serviciilor, dar și de practicile ecologice - criterii importante pentru selectarea acestora. România este, astfel, prezentă pe harta mondială „Blue Flag”, ceea ce îi sporește potențialul turistic, prin atragerea vizitatorilor din afara granițelor, care caută cu predilecție aceste plaje, distincția bucurându-se de o largă recunoaștere internaționlă.
Promovarea turismului românesc, inclusiv a litoralului, reprezintă un efort constant al MAT. Suplimentar față de prezentarea destinației la multe dintre evenimentele locale și internaționale la care instituția participă, anul acesta va fi derulată, în parteneriat cu Consiliul de Brand Turistic Național, o campanie integrată, dedicată valorificării României turistice. Campania va include o componentă de publicitate online prin intermediul formatorilor de opinie (influenceri), reclame TV, precum și crearea portalului web romania.travel. Pentru toate aceste servicii au fost lansate consultări de piață, în vederea demarării ulterioare a unei proceduri de achiziție publică.
40 de euro către agenții pentru fiecare turist străin care stă cel puțin patru nopți în țara noastră
Mai mult, MAT dorește să implementeze schema de minimis pentru dezvoltarea activității de incoming, cu scopul de a stimula creșterea numărului de vizitatori străini în România, precum și pentru a încuraja prelungirea sejururilor acestora. În acest sens, ar putea fi acordată suma de 40 euro agențiilor organizatoare de turism de incoming pentru fiecare turist străin care a achiziționat și plătit, în anul anterior depunerii, un sejur sau circuit de cel puțin patru nopți de cazare în țara noastră și, suplimentar, 2 euro pentru fiecare noapte petrecută în plus.
Turismul a fost declarat un domeniu strategic al economiei începând cu luna iunie, atunci când a fost adoptat actul normativ inițiat de MAT, care oferă posibilitatea înființării și operaționalizării Organizațiilor de Management al Destinațiilor (OMD), o reformă cuprinsă și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aceste noi structuri vor putea fi create la nivel local, județean, regional și național, având ca obiective principale dezvoltarea turismului și creșterea notorietății brandului turistic național.
În ceea ce privește dificultățile pe care operatorii economici de pe litoralul românesc le întâmpină în activitate, prin dialogul deschis și constant cu asociațiile, federațiile și organizațiile patronale, MAT deține o evidență a acestora. Printre multiplele problematici, menționăm creșterea prețurilor, influențată de combustibili și energie, situația de conflict de la graniță, lipsa forței de muncă calificate, precum și numeroasele comunicări contradictorii din media, cu referire la anumite servicii, ce determină o imagine neclară sau negativă asupra destinațiilor de litoral. Referitor la taxele de parcare din stațiuni, menţionăm că deciziile în această privință aparţin administraţiei publice locale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News