Cum poți să lupți împotriva clauzelor abuzive ale băncilor
O directivă europeană, transpusă în legislaţia românească, ar putea duce la eliminarea practicilor abuzive ale comercianţilor, inclusiv în privinţa clauzelor în neregulă din contractele bancare.
Hotărârea de Guvern 1553/2004 spune că asociaţiile de consumatori abilitate trimit sesizări către autorităţile competente, după ce încearcă, în prealabil, să rezolve pe cale amiabilă cu comerciantul problemele sesizate. În România, doar Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) - o asociaţie cu 25.000 de membri simpatizanţi - este înscrisă de guvern pe lista trimisă Comisiei Europene ca fiind organizaţia abilitată să iniţieze acţiunile în interes colectiv.
În cazul clauzelor abuzive din contracte, autoritatea competentă este Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). ANPC trebuie să rezolve în 30 de zile sesizările venite de la APC, perioadă în care poate dispune toate măsurile în vederea încetării, limitării sau înlăturării efectelor produse prin practica ilicită, în regim de urgenţă, potrivit economica.net.
Mii de acțiuni la nivel european
Au existat peste 5.600 de acţiuni în încetare la nivelul UE, în domenii precum telecomunicațiile, domeniul bancar și investițiile, turismul și pachetele de servicii turistice. Practica ilegală cea mai des întâlnită a fost aceea a inserării de clauze abuzive în contracte. Milioane de consumatori au beneficiat de pe urma acestor acţiuni.
Oficialii APC spun că pentru viitor iau în considerare iniţierea unor astfel de acţiuni în încetare în privinţa clauzelor abuzive din contractele bancare, dacă vor exista sesizări de la consumatori.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News