Data publicării:

Constituția nu poate fi modificată, decât dacă se păstrează cvorumul care l-a salvat pe Băsescu. Vezi explicațiile unui expert în drept la Harvard

Autor: DCNews Team | Categorie: Politica
WhatsApp
vot
vot

Vlad Perju, doctor în drept la Harvard, susține într-un editorial că nu se poate modifica Constituația decât dacă este păstrat cvorumul de 50%+1 care l-a salvat de la demitere Traian Băsescu în vara anului 2012.

Vlad Perju susține că însuși Constituția nu poate fi modificată dacă la vot nu se prezintă 50%+1 din electorat, așa cum este prevăzut pragul pentru referendum la ora actuală. Expertul adaugă că reducerea pragului de participare pentru validarea unui referendum prin lege organică este neconstituțională, chiar dacă Constituția nu intră în detalii referitoare la cvorum sau alte condiții de validare.

”Nu se poate modifica cu o majoritate de 30% plus unu din populație o constituție care a fost adoptată (și apoi modificată ulterior) cu o majoritate de 50% plus unu din populație. O constitutie ar putea, teoretic, să fie adoptată într-un referendum la care participă mai puțin de jumătate din totalul populației. Această soluție este nerecomandabilă, dată fiind instabilitatea constituțională pe care o generează, însă soluția este teoretic posibilă. Însă nu aceasta este situația Constituției din 1991. Dat fiind că actuala Constituție a fost adoptată (și modificată ulterior) cu un prag de jumătate plus unu din cetățenii înscriși pe listele electorale permanente, Constituția nu poate fi modificată în viitor de mai putin de jumătate plus unu din același grup de cetățeni. O lege a referendumului care prevede această posibilitate este neconstituțională”, scrie Vlad Perju pe contributors.ro. ”Reducerea pragului de participare pentru validarea unui referendum, care a fost adoptată, marți, de Senat și trimisă Camerei Deputaților, este neconstituțională în situația aplicării pentru validarea unui referendum de modificare a Constituției din 1991. Reducerea pragului este neconstițutională și în cazul prevazut de articolul 95 (3) privind referendumul de demitere a președintelui. Prin comparație, aceasta prevedere este constituțională – deși deficientă din alte motive – în alte situații, inclusiv referendumul legislativ, de consultare sau chiar referendumul pentru adoptarea unei noi constituții”, mai scrie Perju ”Este adevărat că articolul 151 (alin. 3) din Constituție, care instituie procedura referendumului constituțional, nu intră în detalii referitoare la cvorum sau alte condiții de validare. Însă nu este nimic surprinzător în această formulare a Constituției, ea nu reprezintă o lacună a textului constituțional. Detaliile condițiilor de validare a referendumului rămân a se legifera prin lege organică. Însă în acest caz, ca de altfel în toate situațiile, Parlamentul trebuie să respecte principiile Constituției. Reducerea pragului de validare a referendumului sub 50 % este o încălcare a principiilor fundamentale de ordine și practică constituțională. Principiul de ordine constituțională relevant este principiului suveranității poporului din articolul 2 (1) al Constituției. Acest principiu se afla la baza prevederii Art 151 (3) privind referendumul de modificare a Constituției. Practica constitutională se refera la istoria adoptării și modificarilor precedente ale Constituției din 1991”, a mai scris el.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel