Data publicării:

Coca-Cola, Tchibo, Jacobs şi Nescafe îşi trimit produsele de proastă calitate în România

Autor: DCNews Team | Categorie: Stiri
WhatsApp

Marile companii multinaţionale care comercializează băuturi şi mâncare ambalează produse de diferite calităţi sub acelaşi nume în funcţie de ţara europeană căreia îi sunt destinate, arată rezultatele unei anchete a Asociaţiei slovace a consumatorilor, potrivit site-ului www.euractiv.com.

Reprezentanţii Asociaţiei au testat mai multe produse cumpărate din supermarketuri din opt state membre UE: Germania, Austria, Republica Cehă, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria, scrie Mediafax.

"Produsele de o mai proastă calitate erau destinate «noilor» state membre UE. Produsele de calitate inferioară nu erau niciodată prezente în supermarketurile nemţeşti sau austriece", a declarat preşedintele Asociaţiei, Milos Lauko, jurnaliştilor la prezentarea rezultatelor anchetei.

Produsele controlate erau Coca-Cola, ciocolată Milka, piper negru şi roşu Kotanyi, cafea instant Nescafe Gold, boabe de cafea Jacobs Kronung şi cafea Tchibo Espresso.

Toate acestea au fost testate în laboratoare acreditate de către Institutul Naţional Veterinar şi Alimentar Slovac.

Dintre produsele testate, doar ciocolata Milka s-a dovedit a avea aceeaşi calitate în toate eşantioanele. Piperul Kotanyi, din contră, este produsul cel mai diferit de la o ţară la alta.

Deşi Kotanyi ambalează produsele destinate tuturor supermarketurilor într-un singur loc, conţinutul ambalajelor diferă de la un loc la altul.

Produsele cumpărate în Ungaria, Slovacia şi Austria sunt peste valoarea impusă de normele de umiditate impuse, astfel că cele destinate pieţei bulgare conţineau mai multe boabe de piper zdrobite şi deteriorate în comparaţie cu altele, cu până la zece procente de aditivi indezirabili.

Piperul roşu cumpărat din Bulgaria nu conţinea decât 108,9 grame de extract de piper roşu la kilogram, în timp ce acela cumpărat din Austria conţinea 140 de grame la kilogram.

"Responsabilul cu calitatea" la Kotanyi, Elisabeth Voltmer, a spus că produsele lor trebuie să fie conforme cu o singură normă. "Diferenţele care au fost depistate nu pot fi explicate decât prin faptul că loturile de materie primă diferă, momentele de producţie diferă şi (...) există variaţii în perioadele de rotaţie", a spus Elisabeth Voltmer, când i s-a cerut să comenteze rezultatele anchetei.

"Este o provocare pentru menţinerea standardelor de calitate de la an la an, dar am reuşit să excludem produsele care nu îndeplinesc cerinţele noastre. Nu este absolut deloc intenţia noastră să vindem produse de calitate diferite în diferite ţări", a adăugat Voltmer.

În ceea ce priveşte Coca-Cola, testele au confirmat afirmaţiile potrivit cărora această băutură comercializată în Slovacia, Bulgaria şi România conţinea izoglucoză de porumb care este mai ieftină decât zahăr tradiţional (zaharoză) care este folosită pentru băutura din Germania, Austria, Polonia şi Republica Cehă.

"Produsele noastre au aceeaşi calitate în Europa şi în toată lumea şi se obţin pe baza unei reţete pe care o folosim de 125 de ani. În unele ţări folosim diferite tipuri de îndulcitori, dar acest lucru nu se reflectă în calitatea produsului nostru", a declarat pentru EurActiv, responsabilul de comunicare de la Coca Cola, Ibolya Szabo.

În acelaşi timp, reprezentanţii companiei au precizat pentru EurActiv Slovacia că acest îndulcitor este de asemenea folosit în Statele Unite ale Americii şi a afirmat că diferenţele sesizate sunt rezultatul unor considerente tehnice din procesul de producţie.

În ceea ce priveşte Nescafe Gold, "reţeta (...) diferă în supermarketurile europene în funcţie de preferinţele consumatorilor care variază de la o piaţă la alta", a explicat responsabilul de afaceri comerciale al biroului din Praga a societăţii Nestle, Martin Walter.

"Pot exista diferenţe în procesul de prăjire rezultând o culoare diferită a boabelor. Gustul depinde în egală măsură de amestecul boabelor de Arabica şi Robusta. Nici Nestle Cehia, nici Nestle Slovacia nu are dreptul să comenteze despre cafeaua vândută în supermarketurile din diferite ţări, decât în Cehia şi Slovacia", a precizat pentru EurActiv Martin Walter.

Asociaţia slovacă a consumatorilor, care susţine drepturile şi informarea consumatorului în Slovacia, a declarat că în cazul în care companiile oferă garanţii de calitate, acestea ar trebui să fie onorate în toate ţările de distribuţie.

Rezultatele testelor au fost transmise comisarului european însărcinat cu protecţia consumatorului, în timpul unei vizite în Slovacia.

Reprezentanţii Comisiei Europene din Slovacia, care a finanţat ancheta, au declarat că cei de la Bruxelles va trebui să decidă ce vor face cu aceste rezultate.

Reprezentanţii Tchibo şi Kraft Foods (care deţin mărcile Milka şi Jacobs Kronung) nu au răspuns cererii de a comenta aceste rezultate ale anchetei.

UE intenţionează să stabilească noi reguli pentru etichetarea produselor alimentare pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri sănătoase şi pentru a combate obezitatea.

Factorii de decizie politică şi grupurile de consumatori au ajuns la un consens: autoreglementarea nu este un mod eficient de a asigura includerea unei informaţii nutriţionale precise pe toate ambalajele produselor alimentare.

În timp ce producătorii importanţi au făcut investiţii majore pentru a îmbunătăţi informaţiile nutriţionale, nevoia unei legislaţii a fost simţită în urma punerii inegale în aplicare a liniilor directoare ale industriei.

În 2008, Comisia Europeană a pus pe masă propuneri pentru stabilirea informării consumatorilor privind produsele alimentare, combinând normele existente în UE legate de etichetarea produselor alimentare cu informaţiile nutriţionale într-o singură reglementare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel