Data publicării:
Cine-i fură pe români la factură. Cîțu: Încearcă să profite. Aceia trebuie penalizaţi
Florin Cîțu a vorbit despre situația facturilor la energie. Ce spune despre cei care ar fi vinovați.
Întrebat cine-i fură pe români la factură, în emisiunea În fața națiunii, prezentată de Sabila Iosub, la Antena 3, Florin Cîțu a spus:
"Nu am aceste informații, dar ar trebuie sa ni le dea instituţiile statului. Nu pot să spun dacă îi fură cineva pe români, pentru că au crescut preţurile la energie peste tot în lume. Problema este dacă toţi actorii pieţei joacă după regulile pieţei. S-ar putea să fie unii acolo - şi ăsta este rolul ANRE - care nu joacă după regulile pieţei şi încearcă, în această situaţie complicată, să profite. Aceia trebuie penalizaţi. Eu aş merge până acolo încât a le lua licenţa, dacă găsim astfel de companii care au profitat de o situaţie mai dificilă să facă profituri pe care nu le-ar fi meritat. Aici, să ştiţi că au o problemă şi companiile de stat, ale noastre, pentru că 90% dintre companiile în energie sunt ale statului român. Să analizăm dacă sunt cumva manageri acolo care nu au lucrat în interesul românilor şi au lucrat în interesul propriu pentru a avea un bonus mai mare la finalul anului.Toate acestea trebuie analizate şi să luăm decizii".
ANRE a demarat, recent, acțiuni de control la principalii furnizori de energie și gaze naturale, deși Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE, a spus că, din decembrie, exista un semnal că, "într-adevăr, sunt furnizori care nu au aplicat legea”.
"Controalele nu vizează neapărat doar legea 259, pentru că sunt trei tematici mari. În cursul anului 2021, au fost destul de multe contracte semnate în piața concurențială și schimbări de furnizori. Regulamentul prevede ca, la cel mult 42 de zile după schimbarea furnizorului, furnizorul vechi trebuie să emită o factură de decont și să închidă toate socotelile cu fostul său client. Verificăm dacă furnizorii respectă acest termen de 42 de zile. După aceea, pentru că sunt destul de multe reclamații cu privire la facturi emise eronat sau greșeli în facturi, consumatorii trebuie să știe că, din moment ce solicită lămuriri de la furnizorul lor, atât pe energie, cât și pe gaze naturale, cu privire la conținutul facturii, dacă consideră că sunt probleme în factură, furnizorii au obligația să răspundă la aceste solicitări în maxim 15 zile. Verificăm dacă furnizorii respectă și acest termen. Al treilea subiect care se leagă și de aplicarea legii 259 este modul de emitere și conținutul facturilor, și, dacă tot avem control, vom verifica și dacă prevederile legii 259 au fost aplicate sau nu de către furnizori”, a spus Zoltan Nagy-Bege.
"Aveam un semnal că sunt furnizori care nu au aplicat legea 259"
Întrebat de ce s-a început verificarea abia acum, după ce ministrul Energiei a cerut acest lucru, a spus: "Tematica acțiunilor de control este stabilită în funcție de reclamațiile care ajung la ANRE, reclamații în formă scrisă, prin call center sau pe alte căi. Primele facturi care ar fi trebuit să conțină reduceri sau scheme de sprijin, prevăzute în legea 259, au fost emise în luna decembrie pentru consumul din luna noiembrie. Mai devreme de atât nu puteam să începem o acțiune de control. Înainte de acțiunile de control, pe care le-am demarat recent, noi deja, în decembrie, am cerut absolut tuturor furnizorilor de energie electrică și gaze naturale să ne raporteze lunar numărul de consumatori pentru care au emis factură, numărul de consumatori pentru care s-a aplicat una dintre măsurile prevăzute în legea 259. Deja în decembrie aveam o situație și aveam un semnal că, într-adevăr, sunt furnizori care nu au aplicat legea 259.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News