Data publicării:

Avocatul Gabriel Biriș, despre e-Factura: De ce punem mereu carul înaintea boilor? De ce nu își face, mai întâi, statul temele?

Autor: Anca Murgoci | Categorie: Economie
WhatsApp

Avocatul Gabriel Biriș, fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor, a explicat de ce e-Factura nu va avea efecte notabile în ceea ce privește reducerea evaziunii. 

Alegeri prezidentiale 2024

„De ce, in opinia mea, E-Factura nu va avea efecte notabile in ceea ce priveste reducerea evaziunii si implicit a GAP-ului de TVA, GAP care in 2021 a ajuns la incredibila suma de 9 miliarde de euro (36,7% din VTTL - TVA colectabil, valoare ce tine cont de cotele reduse). Iată argumentele:

E-Factura este un sistem de raportare a facturilor care permite ANAF efectuarea in timp real a analizelor de risc. Ofera acest sistem informatii suplimentare? Nu, toate informatiile sunt oricum disponibile, companiile depunand lunar (trimestrial, doar in cazul companiilor mici) toate informatiile prin D 394. E Factura doar scurteaza timpul in care ANAF primeste informatia. Ca ANAF sa poata face analize de risc automatizate si a scurta timpii de reactie (directionare operativa a controalelor), ANAF ar trebui sa aiba capacitatea de analiza a informatiile primite (Big Data Analysis), automatizat. Iar aceste capacitati nu exista si nu vor exista pana prin 2029 – conform unei declaratii a presedintelui ANAF de anul trecut, fiind o componenta a PNRR.Deci, e degeaba, cel putin pana atunci.

La fel cum au fost si altele, gen ROI sau D088 (le mai tineti minte?)... Sa mai spunem si ca cei de la conducerea MF/ANAF au ingropat in 2017 proiectul RAMP (informatizare ANAF), finantat de Banca Mondiala. De ce? Nu stim... Din acel proiect s-au cheltuit insa pe consultanta peste 20 milioane $ din cei 90 de milioane disponibili, cam degeaba in contextul in care proiectul de informatizare (bazat si pe bune practici din alte state, state care au reusit, dupa implementare sa isi reduca GAP-ul spre 5%) nu a mai fost implementat... Intra si asta la datoria publica.

Sa mai spunem ceva important si despre cealalta componenta, si anume AMEF (casele de marcat cu memorie electronica si GPRS, care ar fi trebuit sa transmita datele cu privire la vanzarile din retail): Toti comerciantii au fost obligati sa achizitioneze noile case de marcat in 2017 si 2018. Si le-au achizitionat, ca altfel plateau amenzi ! Ce a facut insa MF ? De abia de la sfarsitul lui 2021 si-au dezvoltat sistemele ca sa primeasca informatiile de la AMEF... Adica, din 2017 pana in 2021 (5 ani!), AMEF-urile au fost degeaba, in contextul in care MF/CNIF nu putea primi datele de la acestea, deci nu aveau cum sa faca mult clamatele analize de risc...

Le pot face acum? Nicidecum, pentru ca – evident, nu si-au dezvoltat capacitatea de a analiza datele in timp real, Big Data Analysis nefiind implementata.Si atunci, de ce obligam contribuabilii, mici sau mari, sa cheltuiasca sume uriase cu sisteme care nu sunt de niciun folos in reducerea evaziunii? Cine plateste, nu cumva tot consumatorul final, adica cetateanul ?

De ce punem mereu carul inaintea boilor ? De ce nu isi face mai intai statul temele, astfel incat cheltuielile la care sunt supusi contribuabilii sa aiba si sens ? Ca tot vorbim de reducerea evaziunii (facem si campanii de interes public pe toate canalele TV in sensul asta!), cum poate oare explica MF ca nici astazi vendomatele nu sunt dotate cu case de marcat ? De ce au tot amanat normele care sa permita autorizarea lor pana cand, acum, prin ordonanta trenulet (OUG 115) au prorogat din nou termenul de implementare (pentru ca asta inseamna amanarea amenzilor !) cu inca 9 luni ? Trebuiau introduse inca din 2019...

De ce nu si-au facut treaba astfel incat furnizorii de case de marcat pentru vendomate sa se poata autoriza si furniza din timp comerciantilor aceste AMEF-uri ? Sa fie oare doar un pervers joc de glezne, adica se fac ca lucreaza si in fapt nu fac mai nimic ? Haosul asta genereaza oportunitati uriase, de furt. Si se fura, 9 miliarde de euro... Numai asa se poate justifica faptul ca Romania are, in mod constant, de departe cel mai mare GAP de TVA…Ce se putea face altfel ?AMEF si E-Factura puteau fi inca de la inceput aplicatii de emitere de bonuri si de facturare gestionate de ANAF. Solutiile tehnice existau inca din 2015...

Cu astfel de sisteme puteam ajunge rapid sa nici nu mai obligam contribuabilii (in special IMM-urile) sa depuna declaratii, ANAF emite direct deciziile de impunere, ceea ce ar fi redus imens costurile companiilor si ar fi facut practic imposibila evaziunea. Asta am avut in minte cand am demarat procesul de analiza in vederea implementarii E Factura, in 2016...La fel si cu SAF-T... Sistemul acesta detaliat de raportare, demarat tot in 2016, trebuia sa duca la reducerea numarului de declaratii, in special pentru contribuabilii mari, cu operatiuni complexe. Ce s-a facut? Inca o complicatie... Pentru contribuabilii mici si mijlocii nici macar nu era necesar, aplicatiile AMEF si Efactura ar fi trebuit sa fie suficiente...La final, sa spun ceva si de RO E-Transport. Ati vazut modificarea din OUG 115? Eu zic ca va genera haos. Alt haos! In acest context, ar fi o imensa greseala ca bugetarea sa se bazeze pe venituri suplimentare din reducerea evaziunii! Ca nu prea vad de unde...”, a scris Gabriel Biriș.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel