Data publicării:
Au început să curgă despăgubirile după falimentul Omnia Turism... De 1%! ”Am plătit 4.062 de euro, primesc 41,43 euro”/ ”Am fost jefuiți și nu se poate face nimic”
În octombrie 2017, proprietarul agenției de turism Omnia Turism, George Negru, s-a sinucis. În urma lui, nu a lăsat nicio explicație. Au rămas, în schimb, mulți turiști păgubiți.
Compania Omnia Turism era una veche pe piață. Înființată în 1991, era specializată în vânzarea de circuite externe și avea mulți clienți care reveneau pentru vacanțe costisitoare, de mii de euro. În 2016, compania raportase o cifră de afaceri de 2,7 milioane de lei și un profit net de 352.000 de lei.
Prăbușirea Omnia Turism, efect de domino
Prăbușirea Omnia Turism, după sinuciderea lui George Negru, a reprezentat o lovitură pentru sute de agenții de turism din țară. Prin companii revânzătoare, mai mici, din țară, Omnia Turism deja vânduse pachete pentru vara lui 2018, iar vacanțele cu un discount de 40% trebuiau plătite integral. A urmat, astfel, o situație fără precedent atât pentru turiști, dar și pentru sute de agenții de turism.
Proprietara unei agenții de turism din țară spunea atunci că Omnia Turism era singura care, la acel moment, vânduse astfel de vacanțe early booking. Astfel, conform declarațiilor, doar agenția celei care a dorit să rămână anonimă vânduse pachete de 60.000 de euro pentru vara lui 2018: ”Noi suntem o agenție parteneră, clienții noștri acum, tocmai din faptul că directorul general s-a sinucis, vin la noi, pentru că noi existăm, suntem în viață, avem ușa deschisă a agenției, dar suntem în imposibiltatea de a le da banii înapoi, pentru că i-am virat în contul Omnia Turism. Ei chiar ne sunau dacă întârziam o zi cu plata”.
Au urmat procedurile legale pentru desființarea Omnia Turism și pentru dosarele de daună de plată pentru turiști.
După cinci ani, curg despăgubirile de 1%
Astăzi, la aproape cinci ani de la sinuciderea lui George Negru, moment care a atras după sine prăbușirea companiei de turism, păgubiții încep a-și primi banii. Oarecum! Căci au plătit mii de euro și nu primesc nici sute.
Pe grupul dedicat păgubiților Omnia Turism, au început să curgă mesajele:
”Bună ziua,
Am fost anunțată azi cu cât voi fi despăgubită: `vă comunicăm că în urma centralizării finale a valorii totale a prejudiciului, raportată la suma asigurată pe poliță, a rezultat un procent de despăgubire de 1,02 %`. Adică la 4062 euro plătiți primesc 41,43 euro. Mândru că sunt român” arată mesajul unui păgubit.
”Am primit informare de la Omniasig că voi fi despăgubit cu 1% din valoarea pachetului. 7 euro jumate” arată un alt mesaj.
”Tot 1% am primit și noi, mai cunosc pe cineva care, de-asemenea a primit 1%, dar... .știu și pe altcineva care a fost despăgubit cu 10%, tot de către Omniasig și tot pentru dauna provocată de Omnia Turism?! Informația este sigură, am vorbit cu ei despre aceste diferențe, dar și ei au urmat aceiași pași ca și noi; mai cunoașteți asemenea "excepții"? Nu că suma ar fi colosală, totuși... între 1% și 10 %...” arată un comentariu la mesajul mai sus amintit.
”Asta este despăgubirea, proporțional cu polița de 50.000 dolari pe care a făcut-o Omnia Turism. Am fost jefuiți, trebuie să recunoaștem asta și nu se poate face nimic” scrie un alt păgubit.
Aceiași păgubiți, diferit despăgubiți
Un internaut explică de ce au existat diferențe de despăgubire între turiști:
”Omnia Turism a avut trei asigurări la Omniasig, fiecare de câte 50.000 $: 2015/2016, 2016/2017 și 2017/2018. Pe prima asigurare mai erau circa 200 de turiști care aveau excursii neefectuate pentru perioada octombrie-decembrie 2017 și aici procentul de despăgubire a fost de 32,5%. Pe a doua asigurare, pe care au fost peste 3500 de dosare de daună (cei care au cumpărat la 1 martie 2017 sau imediat după), cei 50.000$ au fost împărțiți la cei 3500 de păgubiți, procentul fiind de 1,02%. Pe a treia asigurare, pe care au fost cei care au cumpărat sejururi in perioada iulie-octombrie 2017, câteva sute de turiști, procentul a fost de cca. 10%. Așa se explică diferențele”.
Amintim că-n 2016, piața agențiilor de turism era zguduită de insolvențele Genius Travel și Mareea Comtur. În plus, și alte agenții fuseseră închise după ce Autoritatea Națională din Turism retrăsese licențele mai multor agenții pentru că nu făcuseră dovada asigurărilor obligatorii. În februarie 2017, o agenție mică de turism, Fun Trip World, își anunța clienții că intră în insolvență și că nu le poate onora vacanțele.
În zilele noastre, chiar weekendul trecut, un mesaj asemănător a venit din partea proprietarului turc al Soley Tour. Acesta a anunțat că a intrat în incapacitate de plată. La momentul anunțului, zeci de turiști erau în vacanță cu această agenție de turism, în special în Turcia.
Citește aici despre Soley Tour: Agenția de turism Soley Tour, în incapacitate de plată. Românii au aflat când au ajuns în vacanță că nu le-au fost achitate sejururile
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News