Au fost descoperite vene de dinozaur, cu sânge pe ele, vechi de 80 de milioane de ani
Autor: Ioan-Radu Gava
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Cercetătorii au descoperit vene intacte de dinozaur, cu sânge pe ele, vechi de 80 de milioane de ani.

Oasele de dinozaur fosilizate atrag întotdeauna interesul, dar descoperirile sunt și mai fantastice atunci când oamenii de știință reușesc să găsească indicii de țesut moale care au reușit cumva să rămână intacte până în prezent, conform IFL Science.

În urmă cu câțiva ani, oamenii de știință de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord au descoperit structuri asemănătoare vaselor de sânge într-o fosilă veche de 80 de milioane de ani a unui hadrosaur cunoscut sub numele de Brachylophosaurus canadensis, un erbivor lung de 9 metri din vremea Cretacicului târziu.

În studiul lor, ei au reușit să evidențieze faptul că aceste structuri sunt aproape sigur relicve ale vaselor de sânge reale care odată pompau sânge în organismul reptilei.

Vasele de sânge, aproape intacte

Cercetătorii au examinat specimenul cu spectroscopie de masă de înaltă rezoluție care a reușit să găsească unele proteine care pot fi găsite în celulele vaselor de sânge, cum ar fi miozina.

În starea lor actuală, la milioane de ani de atunci, vasele rămân într-o formă remarcabilă. Transparente și ușor flexibile la atingere, structurile au încă forma unor vene de animale din prezent

Descoperirea a fost deosebit de interesantă, deoarece a adăugat confirmarea că structurile organice, cum ar fi vasele de sânge și celulele, pot rămâne intacte milioane de ani fără a se fosiliza.

„Acest studiu este prima analiză directă a vaselor de sânge dintr-un organism dispărut și ne oferă o oportunitate de a înțelege ce tipuri de proteine și țesuturi pot persista și cum se schimbă în timpul fosilizării”, a spus Tim Cleland, autorul studiului și paleontolog molecular la Universitatea Texas din Austin.

„Acest lucru va oferi noi căi de abordare a întrebărilor cu privire la relațiile evolutive ale organismelor dispărute”, a explicat Cleland.

Vasele de sânge de dinozaur nu sunt singurele țesuturi moi pe care oamenii de știință au reușit să le descopere. A mai fost găsită și piele conservată a „dinozaurilor mumificați”.