Asaltul serviciilor secrete
Intotdeauna, in istorie, atunci cand un stat a fost slab sau cand a existat o conjunctura internationala favorabila, asa-numitele servicii inteligente au acaparat mai multa putere.
Uneori in exces. Dar puterea nu este infinita. Ceea ce reusesc sa castige serviciile secrete pierde societatea civila. Situatia poate deveni dramatica atunci cand slabiciunea statului se conjuga cu o situatie internationala speciala. Este exact ceea ce se intampla azi in Romania. Cand, printr-o initiativa SRI si o propunere a lui Mihai Razvan Ungureanu, fostul director SIE, se urmareste pierderea altor si altor drepturi cetatenesti.
Un general al Serviciului Roman de Informatii – domnia sa e general, desi Romania se bate in piept ca a demilitarizat serviciile – a sustinut in Parlament un demers legislativ. Si nu unul oarecare. Avem de-a face, pe fata, cu o propunere a celui mai important serviciu secret al tarii, conform careia toti cetatenii Romaniei, cu mic, cu mare, ar fi obligati sa-si inmatriculeze, cu parole cu tot, computerele. La fel, sustine generalul, cum se intampla cu autoturismele. In acest fel, intreg internetul ar urma sa se afle sub controlul Serviciului Roman de Informatii. Numai astfel, afirma serviciul secret, Romania se poate apara in fata terorismului cibernetic. Si nebunia abia incepe.
Tot in aceste zile, Mihai Razvan Ungureanu, racolat ca agent acoperit de Serviciul de Informatii Externe in anii Conventiei Democratice si ajuns, ulterior, ministru de Externe – cand a cedat Ungariei Fundatia Gojdu estimata la 3 miliarde de euro - si apoi director al Serviciului de Informatii Externe, transformat, peste noapte, de Traian Basescu in prim-ministru, astazi lider al unui partid de buzunar, a avansat un proiect bomba. Conform acestuia, expus de MRU cu subiect si predicat, toti demnitarii care au acces la informatii clasificate ar urma, inainte de a ajunge demnitari, sa primeasca avizul din partea unuia sau mai multor servicii secrete. Pentru a nu exista niciun fel de dubiu, el s-a referit, in mod explicit, la o ierarhie de sus in jos, incepand chiar cu Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. Unde beneficiarii informatiilor clasificate sunt presedintele Romaniei, prim-ministrul, mai multi membri ai Guvernului si, ceea ce nu se pune, sefi ai unor servicii secrete. MRU a invocat necesitatea ca, inainte de a-si dobandi respectivele functii, toti acestia sa treaca prin filtrul serviciilor secrete. Cum a trecut el. Eventual sau nici macar eventual, sa devina, in prealabil, agenti acoperiti cu angajament si contract in regula. Si cu solda.
Sa analizam cei doi clesti ai menghinei care ar putea sugruma societatea civila din Romania. Sa incepem cu clestele MRU. Proiectul sau inseamna, nici mai mult, nici mai putin, ca un candidat la functia prezidentiala sau la o functie ministeriala, inainte de a fi facute demersurile in acest sens, ar trebui sa fie filtrat si aprobat si, cum spuneam, inregimentat, prin adoptie, de un serviciu secret. Daca serviciul secret ar dubii in ceea ce priveste persoana ta, daca el considera, ca sa folosim terminologia de specialitate, ca ai „vulnerabilitati", atunci nu mai poti candida pentru cea mai inalta functie in stat. Pentru ca nu-ti vei putea exercita nicicand rolul de presedinte CSAT. Nu are niciun rost, daca nu esti selectionat in prealabil de un serviciu secret, sa faci eforturi, pentru ca partidul sa te promoveze ca prim-ministru sau ca membru al Guvernului. Cu alte cuvinte, simplificand lucrurile si pentru a nu mai exista niciun fel de confuzie, asemenea ierarhii, in administratia publica centrala, ar trebui sa fie stabilite, de fapt, nu la capatul unui proces democratic, al alegerilor, nu prin negocieri intre partidele politici, ci in mod direct, de catre serviciile secrete. Asta inseamna, nici mai mult, nici mai putin, decat renuntarea la cea mai importanta cucerire a democratiei, si anume desemnarea conducatorilor statului in urma unor alegeri libere. Alegerile ar urma sa devina doar formale si la ele nu ar putea sa participe decat persoane desemnate de serviciile secrete. Dar beneficiare ale informatiilor clasificate sunt si alte persoane din administratia publica locala. Si acestea, inainte de a participa la alegeri sau inainte de a fi desemnate, ar trebui sa primeasca, conform lui MRU, avizul serviciilor secrete.
Nu ne ajunge faptul ca si asa democratia in Romania este profund lezata prin faptul ca mult prea multi ofiteri acoperiti ajung parlamentari, ministri si chiar prim-ministri, nemaistiindu-se cui au de dat acestia socoteala. Alegatorilor? Structurilor politice care i-au desemnat? Sau serviciului secret caruia i-au jurat credinta? Acum, MRU, si probabil nu doar de capul lui, incearca sa transforme in litera de lege un proces reprobabil, periculos, care se intampla deja fara a se ridica totusi la o scara apocaliptica.
Dar ce vrea SRI? Vrea, nici mai mult, nici mai putin, ca tot ceea ce este postat pe toate computerele utilizate in Romania, inclusiv pe telefoanele mobile, sa se afle sub control.
Citește mai multe pe CorectNews
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News