Amazon, Google și Meta „jefuiesc cultura, datele și creativitatea” pentru a antrena inteligența artificială, conform unei investigații
Amazon, Google și Meta ar fura creațiile artiștilor și oamenilor de cultură pentru a dezvolta inteligența artificială.
Companiile de tehnologie Amazon, Google și Meta au fost criticate de o comisie selectă a Senatului australian pentru lipsa de transparență în ceea ce privește utilizarea datelor australiene în antrenarea produselor lor de inteligență artificială. Senatorul Tony Sheldon, președintele anchetei, s-a declarat frustrat de refuzul multinaționalelor de a răspunde întrebărilor directe despre utilizarea informațiilor personale și private ale australienilor.
„A privi cum Amazon, Meta și Google evită întrebările în timpul audierilor a fost ca și cum ai asista la un truc magic ieftin – multă agitație, un fum de țigară și nimic în final,” a spus Sheldon într-un comunicat, după publicarea raportului final al anchetei marți.
Acesta a denumit companiile de tehnologie „pirați” care „jefuiesc cultura, datele și creativitatea noastră pentru propriul lor beneficiu, lăsând oamenii cu mâinile goale.”
Raportul a constatat că unele modele de inteligență artificială de uz general – precum GPT de la OpenAI, Llama de la Meta și Gemini de la Google – ar trebui să fie automat plasate într-o categorie de „risc înalt” și să fie supuse cerințelor de transparență și responsabilitate impuse prin lege.
Mai multe teme esențiale au apărut pe parcursul anchetei și în raportul final.
Legea pentru IA este necesară
Sheldon a spus că Australia și întreaga lume are nevoie de „legi noi, separate pentru IA” pentru a „controla gigantii tehnologici” și că puținele legi existente ar trebui modificate și dezvoltate.
„Ei vor să stabilească propriile reguli, dar oamenii au nevoie de legi care să protejeze drepturile, nu profitul Silicon Valley,” a declarat acesta.
De asemenea, a afirmat că Amazon a refuzat în timpul anchetei să dezvăluie cum folosește datele înregistrate de la dispozitivele Alexa, Kindle sau Audible pentru a antrena inteligența sa artificială.
De asemenea, a spus că Google a refuzat să răspundă la întrebările legate de ce date ale utilizatorilor din serviciile și produsele sale au fost folosite pentru a antrena produsele de inteligență artificială.
Meta a recunoscut că a colectat date de la utilizatorii australieni de Facebook și Instagram încă din 2007, în pregătirea unor modele viitoare de inteligență artificială. Totuși, compania nu a putut explica cum ar putea utilizatorii să își dea consimțământul pentru folosirea datelor lor într-un context care nu exista în 2007.
Sheldon a spus că Meta a evitat întrebările referitoare la utilizarea datelor din produsele sale WhatsApp și Messenger.
Raportul a constatat că lucrătorii din domeniul creativ se află în cel mai mare risc ca activitățile lor să fie grav afectate de inteligența artificială.
A fost recomandat ca să fie implementate mecanisme de plată pentru a compensa creatorii atunci când lucrările generate de AI sunt bazate pe materialele lor originale.
De asemenea, raportul a subliniat că dezvoltatorii de modele AI trebuie să fie transparenți în privința utilizării lucrărilor protejate de drepturi de autor în seturile lor de date. Oricare lucrare utilizată ar trebui să fie licențiată și plătită corespunzător, conform The Guardian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News