Airbus A380 este cel mai mare avion de pasageri din lume aflat în exploatare de serie şi primul avion de mare capacitate cu două punţi complete pentru pasageri, având o autonomie de zbor de până la 15.200 de kilometri.
Avionul este certificat să zboare cu până la 880 de pasageri, deşi în mod tipic este configurat pentru 420+620 de pasageri, în funcţie de dorinţa companiei proprietară. Prima companie care operează acest model a fost Singapore Airlines. Până la primul zbor, care a avut loc la 18 ianuarie 2005, dezvoltarea avionului a costat 11 miliarde de euro.
Cabina de comandă beneficiază de instrumentație digitală cu 6 afișaje LCD și sisteme fly-by-wire, comandă prin intermediul unui joystick. Se oferă un sistem multifuncțional de afișare pentru planificarea zborurilor, dotat cu tastatură și maus. Avionica este și ea foarte avansată, bazându-se pe un sistem modular integrat, rețelele de date bazându-se pe o versiune adaptată a standardului Ethernet.
Se oferă două motorizări, una cu motoare Rolls-Royce Trent 900, iar cealaltă cu motoare Engine Alliance GP7200, ambele oferind nivel de zgomot suficient de scăzut și pentru operațiune pe Aeroportul Heathrow de lângă Londra.
25 % din avion este făcut din materiale compozite, precum fibra de carbon. Se folosesc și aliaje de aluminiu care pot fi sudate, eliminând necesitatea utilizării niturilor.
Pentru pasageri se oferă o cabină dotată cu LED-uri, și un spațiu mai mare decât în cazul altor avioane. Dacă inițial se propunea dotarea cabinei cu restaurante, cazinouri, și chiar piscine, aceste propuneri au fost abandonate din rațiuni financiare. Însă dotarea unora din aceste avioane cu baruri sau dușuri, mai ales pentru clasa I, a fost deja realizată.
În mod standard, locurile pentru clasa I și clasa business vor fi oferite în partea frontală a avionului, la etajul superior (deși unele linii aeriene doresc amenajarea acestui spațiu la etajul inferior). Pentru clasa economic se va oferi o configurație cu 10 locuri pe rând la etajul inferior (tipic 3+4+3) și 8 locuri la etajul superior (2+4+2 sau 3+3+2).
Specificaţii tehnice
Model | A380-800 |
---|---|
Piloți | 2 |
Anvergură aripi |
525 (3 clase) 644 (2 clase) 853 (1 clasă) |
Lungime | 73 m |
Anvergură aripi | 79,8 m |
Înălțime | 24,1 m |
Lățime fuselaj | 7,14 m |
Lățime cabină (etaj inferior) | 6,60 m |
Lățime cabină (etaj superior) | 5,94 m |
Suprafață aripi | 845 m² |
Masă proprie (gol) | 276.800 kg |
Masă maximă autorizată la decolare (MTOW) | 560.000 kg |
Încărcătură maximă | 90.800 kg |
Viteză de croazieră | 0,85 Mach |
Viteză maximă | 0,89 Mach |
Distanță de decolare la MTOW | 2.750 m (9.020 ft) |
Autonomie | 15.200 km (8.200 mile nautice) |
Altitudine maximă (plafon de serviciu) | 13.115 m (43.000 ft) |
Capacitate maximă combustibil | 310.000 l |
Motoare (4 x) | GP7270 Trent 970 |
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Elicopterul în care s-ar afla președintele Iranului, prăbușit. Chirieac: Se va da vina pe Israel şi pe Occident. Tensiunile vor ajunge la cer
- Orașul despre care Daniel Buzdugan spune că ar putea fi Salonicul României - Foto în articol
- UPDATE: Semiluna Roșie a Iranului neagă faptul că ar fi fost găsit elicopterul / Elicopterul în care s-ar afla președintele Iranului, Ebrahim Raisi, s-a prăbușit
- Gelozia, minciuna şi manipularea asociată cu dependenţa de droguri, impact asupra relaţiilor de cuplu. Radu Leca: Sunt singurul din România care o spune
- Ce cred românii când văd un poliţist. "În occident nu există mentalitatea asta"
- Ce a făcut președintele Iranului, Ebrahim Raisi, înainte de accidentul cu elicopterul
- Compania de apă controlată de Ion Dumitrel, CJ Alba, usucă la buzunare. Doi pensionari speciali, la robinet
- Romanița Iovan, mărturisiri: "Sunt în viață datorită mamei, pentru că au fost presiuni". Reacția tatălui la maternitate
- Elicopterul în care s-ar afla președintele Iranului, prăbușit. Răzvan Munteanu, două posibile scenarii. "Există riscul să nu aflăm niciodată varianta oficială"
- Va plăti rate până la 68 de ani pentru un apartament cu două camere, dar nu-i pare rău. „Accept situația așa cum este”