Data publicării:

A zbura cu avionul, problemă etică. Impact la care nu te-ai fi așteptat

Autor: DCNews Team | Categorie: Stiri
WhatsApp
avion
avion

Călătoria cu avionul este o problemă etică oricât de bizar vi s-ar părea.

De ce? Din cauza impactului aviației asupra schimbărilor climatice. Nicio țară nu a luat această dilemă atât de în serios ca Suedia unde a apărut termenul "flygskam" care înseamnă literalmente "rușinea zborului". Ne referim la o mișcare în creștere în această țară care îndeamnă pasagerii să nu mai zboare și să aleagă mijloace alternative de transport pentru a reduce amprenta de carbon.

Amprentă de carbon, denumită și amprenta CO2, reprezintă emisiile totale de gaze cu efect de seră pe care o organizație, un eveniment, produs sau o persoană le produce într-un anumit interval de timp. Gazele cu efect de seră, generic denumite emisii de CO2, sunt rezultatele diverselor activități pe care omul le întreprinde ca urmare a dezvoltării și progresului cum ar fi transportul.

Evitarea călătoriei cu avionul se traduce într-o reducere a emisiilor cu 1,6 tone de CO2 pe călătorie, lucru care ajută în lupta împotriva încălzirii globale.

Mândria de a călători cu trenul

 

Suedezii vorbesc acum despre "tagskryt" sau despre mândria călătoriei cu trenul. Oamenii de acolo care călătoresc cu trenul îi încurajează pe compatrioții lor să facă același lucru încărcând fotografii cu hashtag #tagskryt. Există suedezi care preferă să ascundă faptul că aleg avionul și nu postează imagini pe rețele sociale.

Dar una dintre cele mai mari probleme ale aviației nu este doar emiterea de CO2. Când avioanele ard combustibil, eliberează de vaporii de apă și oxid de azot, alte gaze cu efect de seră. Și aceste emisii apar la altitudini mari în atmosferă unde impactul este mai mare datorită unei serii de reacții chimice.

Unul dintre primii promotori flygskam a fost campionul olimpic Bjorn Ferry, cunoscut pentru călătoriile de sute de kilometri cu trenul la evenimente sportive, refuzând să zboare din cauza schimbărilor climatice.

Nu se știe exact câte persoane au aderat la mișcarea flygskam. Un cont anonim pe Instagram, cu mai mult de 60.000 de adepți, expune fotografii cu personalități cu hashtag #StayOnTheGround. Mișcarea a avut un impact major în Suedia, unde transportul feroviar este în creștere, iar numărul zborurilor a scăzut. Rickard Gustafson, șeful companiei aeriene suedeze SAS, a declarat într-un ziar norvegian că este convins că flygskam se află în spatele scăderii cu 5% a traficului aerian din Suedia în primul trimestru al acestui an.

"Preferința de a călători inteligent de dragul climei"

 

Compania feroviară suedeză SJ a raportat un număr record de pasageri datorită a ceea ce descrie drept "preferința de a călători inteligent de dragul climei". Unii comentatori subliniază faptul că scăderea numărului de zboruri în Suedia se datorează și impactului valului de căldură din vara anului 2018 care a generat o mai mare conștientizare a populației cu privire la realitatea schimbărilor climatice. În Stockholm, luna iulie 2018 a fost considerată cea mai fierbinte din istorie.

Industria aviatică a anunțat intenția de a dezvolta motoare mai puțin poluante și, până în 2050, să reducă la jumătate nivelul emisiilor din 2002. Cu toate acestea, unii critici subliniază faptul că aceste schimbări trebuie să fie mai rapide.

Sentimentul anti-zbor pare să se extindă și în Europa, unde există și alte țări care deja au proprii termeni echivalenți pentru rușinea zborului, "lentohapea" în Finlanda, "vliegschaamte" în Olanda și "flugscham" în Germania.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel