A fost descoperită clona planetei Jupiter. Nu e departe de noi!
Autor: Liana Ganea
Foto: Freepik
Astronomii au descoperit o planetă similară lui Jupiter, ceva mai masivă, care orbitează o stea dintr-o pereche binară.

Cercetătorii au reușit să detecteze planeta după ce au urmărit o variație aproape imperceptibilă din mișcarea stelei prin spațiul cosmic, scrie Space. Deși până acum au fost găsite peste 5.000 de planete extrasolare, doar trei au fost descoperite folosind tehnica numită astrometrie, utilizată în acest caz.

Astronomii au calculat că planeta GJ 896AB, aflată la circa 20 de ani lumină de Pământ, are aproximativ dublul masei lui Jupiter și orbitează steaua ei la fiecare 284 de zile. Distanța sa față de stea este puțin mai mică decât distanța lui Venus față de Soare. Cât despre orbita planetei, aceasta este înclinată cu aproximativ 148 de grade față de orbitele celor două stele. ”Aceasta înseamnă că planeta se mișcă în jurul stelei principale în direcția opusă stelei secundare”, a declarat Gisela Ortiz-León, de la Universitatea Națională Autonomă din Mexic. ”Este pentru prima dată când o astfel de structură dinamică a fost observată pe o planetă asociată unui sistem binar”, a adăugat Ortiz-León.De altfel, doar 4% dintre exoplanetele descoperite până acum fac parte dintr-un astfel de sistem.

Care-i treaba cu Planeta 9? Există cu adevărat?

Cercetarea Planetei 9 a început în zorii secolului XX. Astronomii au detectat un corp ceresc ciudat, care pândea Sistemul Solar de la periferie. Când existența lui Pluto a fost confirmată, în anii 1930, vânătoarea acestui nou corp ceresc s-a încheiat. Cel puțin provizoriu. Zeci de ani mai târziu, în 1992, când a fost descoperită Centura Kuiper, curiozitatea în legătură cu acest corp ceresc „fantomă” a fost din nou reaprinsă: „Se crede că această vastă regiune a Sistemului Solar de dincolo de Neptun conține sute de mii de corpuri înghețate cu diametrul mai mare de 100 de kilometri, precum și cel puțin un miliard de comete”, notează BBC Earth.

Până în 2016, Caltech a organizat un ambițios proiect de cercetare pentru a descoperi adevărata natură a Planetei 9. Într-un comunicat de presă emis de instituție, oamenii de știință au afirmat că au găsit „dovezi ale unei planete gigantice care urmărește o orbită ciudată și foarte alungită în Sistemul Solar exterior”. Ei au atribuit acest lucru faptului că a putut fi observată foarte rar, în ciuda faptului că are o masă de zece ori mai mare decât cea a Pământului.

Din moment ce orbita Planetei 9 este în afara parametrilor convenționali, unii astronomi susțin că ar putea fi o singularitate în structura spațiu-timp. Paul Sutter, profesor și cercetător în astrofizică la Universitatea Stony Brook și la Institutul Flatiron din New York, explică: „Poate că Planeta 9 nu este o planetă, ci o mică gaură neagră care ar putea fi detectată din radiația teoretică emisă de la marginea sa, așa-numita radiație Hawking”, scrie el pentru Live Science. Deși alți cercetători sunt de acord cu această premisă, dovezile privind acest corp ceresc sunt încă neconcludente. Unii oameni de știință consideră că monitorizarea nu a fost suficientă sau constantă. În mare parte pentru că nu știu ce anume să caute. Citeşte mai mult AICI