Viitor cu emisii scăzute la costuri ridicate. Prețul litiului folosit în bateriile pentru mașinile electrice a crescut de șase ori de la începutul anului
Creșterea ”nebună” a prețului litiului amenință speranța pusă în mașinile electrice pentru remedierea schimbărilor climatice. Litiul, metalul alb-argintiu foarte reactiv, care este un ingredient crucial în bateriile utilizate în vehiculele electrice (EV), devine din ce în ce mai scump.
Pentru guvernele Uniunii Europeane care s-au angajat să elimine treptat motoarele cu ardere în viitorul apropiat, creșterea costului și deficitul tot mai mare a metalului ridică întrebări cu privire la modul în care își vor îndeplini termenele limită, dintre care multe vin cu scadența în 2035.
Având în vedere că motoarele cu ardere reprezintă un sfert din emisiile de carbon, potrivit Națiunilor Unite, o întârziere în trecerea de la mașinile pe benzină și diesel ar da o lovitură gravă eforturilor de reducere a emisiilor de carbon și de a preveni cele mai grave efecte ale schimbărilor climatice.
”Așa cum a spus Elon Musk, litiul va fi factorul limitativ,” a declarat Joe Lowry, expert pe piața globală a litiului și fondatorul Global Lithium LLC, pentru Al Jazeera. ”Este o matematică foarte simplă”, a mai adăugat acesta.
Prețul litiului a crescut cu peste 600% de la începutul anului, de la aproximativ 10.000 de dolari pe tonă metrică în ianuarie la 62.000 de dolari în iunie, potrivit Benchmark Market Intelligence.
Creșterea prețurilor a fost determinată de creșterea cererii de vehicule electrice ușoare, vânzările cărora s-au dublat la 6,3 milioane de unități anul trecut și se estimează că vor atinge 26,7 milioane de unități până în 2030, potrivit Platts Analytics.
Apetitul tot mai mare pentru litiu din partea producătorilor de dispozitive de stocare a energiei și 5G, nave spațiale, submarine și echipamente de siguranță și răcire a redus și mai mult oferta.
Previziuni pe piața de litiu
FastMarkets, o agenție de raportare a prețurilor mărfurilor, a proiectat că livrările de litiu s-ar putea prăbuși în raport cu cererea, dar după anul 2025.
După ani de scădere a prețurilor, vehiculele electrice devin din ce în ce mai scumpe, inversând o tendință care a făcut ca vehiculele ecologice să fie în curând competitive în raport cu mașinile pe benzină.
Tesla și-a crescut prețurile cu peste 20% față de anul trecut, punând vehiculele sale la îndemâna milioanelor de potențiali cumpărători.
Producția de litiu va trebui să se dubleze de patru ori până în 2030 pentru a ține pasul cu cererea așteptată, potrivit FastMarkets.
Minele de litiu
Perioda lungă de la 3 până la 7 ani pentru ca noile mine de litiu să devină productive face ca orice aprovizionare suplimentară, cel mai probabil, va proveni din Australia, cel mai mare producător mondial.
Două noi mine enorme sunt deja în curs de dezvoltare în Australia de Vest, capitala mondială a mineritului de litiu, și în Peninsula Cox, lângă Darwin, unde foratorii de explorare au găsit 7,4 milioane de tone de concentrat de litiu.
China, cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, crește și ea producția
În ciuda faptului că deține doar 5,1 tone, echivalentul a 7%, din rezervele dovedite de litiu din lume, China este acum al patrulea cel mai mare producător, rafinatorul numărul unu de litiu procesat și producătorul numărul unu de baterii cu litiu, potrivit companiei de consultanță energetică BloombergNEF.
Viitor cu emisii scăzute la costuri ridicate?
În ciuda faptului că ține promisiunea unui viitor cu emisii scăzute, producția de litiu în sine vine cu costuri de mediu pe care nu le putem ignora.
Peste 2,2 milioane de litri de apă sunt necesari pentru a extrage o tonă de metal, potrivit Fairfield Market Research.
Extragerea metalului este, de asemenea, asociată cu eliberarea de borax, potasiu și mangan în sursele de apă locale.
Din Chile până în Serbia, conflictul a izbucnit între mineri și oamenii care locuiesc în apropierea zăcămintelor de litiu.
În Carolina de Nord, locuitorii orașului Cherryville au criticat planurile Piedmont Lithium, cu sediul în Australia, de a deschide o mină de litiu, invocând cicatrici inestetice lăsate în peisaj de minerii anilor 1950.
Minele de litiu din Republica Democratică Congo au devenit renumite pentru exploatatrea copiilor, în timp ce Amnesty International a documentat încălcări ale drepturilor indigenilor de către minerii de litiu din Argentina.
Criza litiului și valurile de naționalism al resurselor
Criza litiului a declanșat, de asemenea, un val de naționalism al resurselor, în special în ”triunghiul” de litiu al Americii de Sud, format din Argentina, Bolivia și Chile, care deține 60% din rezervele cunoscute, potrivit US Geological Survey.
Guvernul Socialist al Boliviei afectează investițiile străine în vastele sale rezerve, care sunt cele mai mari de pe pământ. Cerințe mai stricte de licențiere și naționalizarea resurselor de apă sunt pe cărți în Chile, în timp ce Mexic ia în considerare naționalizarea zăcămintelor sale de litiu.
”Cererea de litiu nu va dispărea în curând. Intrăm într-un super-ciclu al mărfurilor pe măsură ce electrizăm totul. Așa că va trebui să găsim un echilibru între daunele aduse mediului din minerit de litiu, în comparație cu daunele aduse mediului de punerea mai multă carbon în aer”, a declarat Matthew Hill, șef adjunct al departamentului de inginerie chimică și biologică la Universitatea Monash.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News