Data actualizării:
Data publicării:

Unde ajunge grâul ucrainean: Doar 2 din 87 de nave încărcate cu grâu merg în țările sărace, susține Putin. Ce spun rapoartele?

Autor: Elena Didila | Categorie: Stiri
WhatsApp
FOTO: Pexels
FOTO: Pexels

Moscova a acuzat UE că reține produsele agricole de la Kiev. Dar situația este mult mai complexă.

”Cu excepția Turciei ca mediator, practic toate cerealele care părăsesc Ucraina nu merg în cele mai sărace țări, ci în Europa. Doar 2 din 87 de nave merg în țările în curs de dezvoltare, 60 de mii de tone din 2 milioane". Aceasta este una dintre numeroasele declarații făcute de Vladimir Putin în timpul Forumului Economic de Est pentru a ataca Uniunea Europeană. Președintele rus, după înțelegerea dificilă găsită cu Kievul pentru deblocarea exporturilor de cereale din Marea Neagră, a revenit să amenințe cu blocada, de data aceasta fiind vizate doar porturile țărilor europene, acuzate că au acaparat cea mai mare parte a exporturilor în detrimentul cele mai sărace țări.

Datele oficiale par să fie de acord cu el, cel puțin în ceea ce privește destinațiile navelor. Dar realitatea este mult mai complexă decât o descrie liderul de la Kremlin.

Unde ajunge grâul ucrainean

După cum arată datele ONU, care coordonează inițiativa pentru cereale de la Marea Neagră împreună cu reprezentanții Ucrainei, Rusiei și Turciei, peste două milioane de tone de porumb, grâu, rapiță, ulei de floarea soarelui și alte produse agricole au părăsit țara.

Ucraina, după acordul dintre Kiev și Moscova, ajuns sub medierea Ankarei, face acest lucru printr-un coridor prin care trec în medie cinci nave pe zi, plecând din porturile ucrainene Odesa, Chornomorsk și Yuzhni.

Din punct de vedere tehnic – scrie El Pais citată de Europa Today – culoarul nu a întâmpinat obstacole: toate navele (circa 200) au trecut de inspecțiile comune de intrare și ieșire. În plus, la sfârșitul lunii august, era a decis să deschidă o a treia bandă pe coridor.

Din totalul exporturilor, reiese că 45% din provizii (circa 900 de mii de tone de produse agricole) au ajuns în porturile țărilor UE. 

Încă 20% în Turcia, în timp ce celelalte țări asiatice (China, India și Coreea de Sud) și Orientul Mijlociu (cum ar fi Yemen) au împărțit o porție egală de aproximativ 16%. 

În Africa au sosit aproximativ 380 de tone de produse agricole, în principal grâu, sau o pondere de 19%.

Nu este clar dacă și cum aprovizionările din Europa numără și încărcăturile care sunt apoi ”predate” țărilor sărace, de exemplu în contextul angajamentelor UE în cadrul programului Food World. 

Ce nu spune Putin

În concluzie, are dreptate Putin când acuză Europa că a înhăţat cea mai mare parte a grâului ucrainean în detrimentul celor mai sărace ţări?

Datele oficiale, așa cum am spus, par să fie de acord cu el.

Dar, după cum o demonstrează Centrul Comun de Coordonare din Istanbul, din care Rusia însăși face parte, și operatorii din sectorul navelor de marfă, situația este mult mai complexă.

O complexitate de care, trebuie amintit, Kremlinul este în primul rând responsabil: fără invazia Ucrainei nu ar fi existat nicio întrerupere a transporturilor, nici creșterea prețurilor cerealelor care îngenunchează țările sărace. 

Ultimul dezgust al lui Putin, amenințarea cu oprirea exporturilor agricole din Ucraina către Europa, a avut ca efect să crească prețul grâului cu peste 3% într-o singură zi (lucru apreciat cu siguranță de exportatorii de grâu rusești).

Mai mult, în urmă cu doar o săptămână, pe 31 august, armata Moscovei a bombardat Mykolaiv, ”al doilea cel mai mare terminal de cereale din țară conform datelor de transport maritim din 2021, împiedicându-i capacitatea de a restabili exporturile la nivelurile de dinaintea invaziei”, amintește Reuters.

Citește și:

Transportul de cereale din Odesa, limitat la trei nave pe zi

În următoarele două săptămâni, Ucraina nu va trimite mai mult de trei nave cu cereale pe zi din porturile sale, transmite Agenţia de presă Bloomberg, cu referire la declaraţia ministrului infrastructurii al Ucrainei, Oleksandr Kubrakov.

Potrivit ministrului, acest regim este necesar pentru a testa siguranţa rutelor. Kubrakov a menţionat că, după încheierea perioadei de probă, exportul de cereale ucrainene din porturi ar putea ajunge la 3 milioane de tone pe lună, pe parcursul a patru până la şase săptămâni.

Amintim că, pe 1 august, primul vas cu cereale a părăsit portul Odesa, de la începutul ostilităţilor din Ucraina, 24 februarie, şi până în momentul de faţă. Ministerul turc al Apărării a anunţat că cargoul Razoni sub pavilion Sierra Leone se va îndrepta spre Liban, scrie Rador. 

Citește mai mult AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel