Autor: Doinița Manic
Un astronaut european ar urma să ajungă pe Lună. NASA și ESA și-au întărit cooperarea / Foto: Pixabay, de Yuri
Un astronaut european ar urma să ajungă pe Lună datorită unui parteneriat între NASA și ESA.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) şi NASA anunță că şi-au consolidat cooperarea pentru viitoare misiuni de explorare selenară şi au discutat despre posibilitatea de a trimite un astronaut european pe Lună, informează Agerpres, citând AFP.

"Aşteptăm cu nerăbdare să ni se alăture pe suprafaţa Lunii un astronaut ESA şi să continuăm să consolidăm un parteneriat strategic de lungă durată", a declarat Bill Nelson, administratorul agenţiei spaţiale americane, la sfârşitul unei reuniuni a Consiliului ESA organizat în Ţările de Jos, la care a fost invitat de onoare.

Memorandum asupra misiunii Lunar Pathfinder

Cele două agenţii au semnat un memorandum asupra misiunii Lunar Pathfinder, primul satelit de telecomunicaţii amplasat în jurul Lunii, construit de compania britanică SSTL, ale cărei servicii au fost achiziţionate deja de ESA.

NASA se angajează să plaseze satelitul pe orbită în schimbul accesului la serviciile acestuia, a detaliat ESA în cadrul unei conferinţe de presă.

Cele două agenţii vor efectua, de asemenea, teste comune asupra posibilităţii utilizării unor sateliţi de navigaţie specifici pe Lună, precum Galileo sau GPS pe Pământ.

ESA (22 de state membre) este implicată în programul american Artemis, ce prevede revenirea astronauţilor pe Lună în jurul anului 2025, dar şi în construcţia unei mini-staţii pe orbita Lunii - Lunar Gateway. Prin parteneriatele încheiate cu diverşi producători, agenţia participă la construcţia de module locuibile şi de comunicaţii.

Viitorul misiunii ruso-europene ExoMars

Cele două agenţii au discutat, de asemenea, despre viitorul misiunii ruso-europene ExoMars, suspendată de ESA în urma invadării Ucrainei de către Rusia. Această misiune includea lansarea, la sfârşitul anului 2022, a unui rover către "Planeta Roşie" cu scopul de a fora în solul marţian în căutarea unor urme de viaţă extraterestră.

"NASA caută cea mai bună modalitate posibilă de a-i ajuta pe prietenii noştri europeni de la misiunea ExoMars", a dat asigurări Bill Nelson.

"Sunt discuţii intense, dar acestea merg în direcţia bună şi sunt încrezător în faptul că vom găsi un parteneriat bun cu NASA în ceea ce priveşte ExoMars", a comentat Josef Aschbacher, director general al ESA, precizând că deciziile vor fi luate în cadrul unei reuniuni a Consiliului ministerial al agenţiei din toamnă.

Un asteroid ar putea adăposti condiții propice vieții

Prezenţa aminoacizilor, elemente de bază ale vieţii pe Pământ, a fost descoperită în eşantioane de materie prelevate de pe un asteroid de o sondă spaţială japoneză în 2019, conform unui studiu ştiinţific japonez publicat recent, informează AFP și Agerpres.

Aceşti aminoacizi şi alte materii organice provenind de pe asteroidul Ryugu "ar putea oferi indicii despre originea vieţii pe Pământ", indică acest studiu realizat de cercetători conduşi de Universitatea din Okayama (vestul Japoniei).

"Descoperirea aminoacizilor capabili să formeze proteine este semnificativă, deoarece Ryugu nu a fost expus biosferei Pământului, spre deosebire de meteoriţi", potrivit acestui studiu.

Prin urmare, "detectarea lor dovedeşte că cel puţin unele dintre aceste elemente de bază ale vieţii de pe Pământ s-ar fi putut forma în medii spaţiale", a adăugat aceeaşi sursă. Cercetătorii au precizat că au identificat 23 de tipuri diferite de aminoacizi în 5,4 grame de eşantioane de rocă şi praf de culoare neagră colectate pe Ryugu de sonda japoneză Hayabusa-2, a cărei capsulă a revenit pe Pământ, la sfârşitul anului 2020 cu încărcătura preţioasă, după o misiune de şase ani. Vezi mai mult AICI.