”Ne-a găsit nepregătiți acea zonă și categoric lucrurile nu funcționau cum ne-am fi dorit să funcționeze în Portul Constanța” a spus Marcel Ciolacu, despre situația Portului Constanța. Legat de absența sa la festivitățile de Ziua Marinei, liderul PSD spune că e ”o speculație fără niciun fond”, susținând că a avut alt program.
Ce-și propune PSD în Portul Constanța
Suntem în 2022, iar în programul de guvernare al PSD, valabil până în 2024, în ceea ce privește Portul Constanța, obiectele erau de ”implementare a investițiilor în portul Constanța”, respectiv:
”- Dezvoltarea infrastructurii rutiere și CF în interiorul portului, asigurarea legăturii rutiere între portul vechi și portul nou, prin interiorul zonei portuare cu supraveghere vamală pentru a evita tranzitul vamal
- Utilizarea la maximum a terenurilor și danelor prin scoaterea la licitație a acestora și închirierea către operatorii portuari - dezvoltarea de noi dane în portul Agigea Sud prin construirea molurilor 3 și 4
Pentru mărirea traficului portuar este necesară îmbunătățirea legăturii feroviare cu vestul țării (acum, Constanța - Curtici 72 ore față de rutier 12 ore)”.
Prof. Ciortan și propunerile revoluționare pentru Portul Constanța
Prof. univ. dr. ing. Romeo Ciortan, într-un articol despre Portul Constanța, scrie, cât de simplu se poate, despre utilitatea unui port ca oricare altul, respectiv:
”- un port trebuie să aştepte nava şi nu invers;
- nava trebuie să staţioneze pe o durată cât mai redusă, deci trebuie să fie încărcată – descărcată în termen cât mai scurt”.
El precizează, în articolul citat:
”Prin crearea unei zone logistice în Marea Neagră, se poate realiza o legătură eficientă între coridoarele europene şi cele din Asia, promovând transportul intermodal. Prin aceasta se poate reduce distanţa de transport, vor fi utilizate mai eficient mijloacele navale, vagoanele, vehiculele rutiere etc. intensificând cooperarea internaţională.
Activitatea portuară este comercială şi concurenţială, ceea ce a impus ca în paralel cu lucrările hidrotehnice propriu-zise să fie realizate şi amenajările necesare funcţionării eficiente a terminalelor, respectiv sistemul feroviar şi rutier, de alimentare cu energie electrică, telecomunicaţii, gaze, apă sau canalizare, precum şi spaţiile de depozitare temporară a mărfurilor etc. De asemenea, pentru eficientizarea activităţii portuare s-au prevăzut spaţiile necesare pentru alte servicii logistice ca de exemplu depozitare, sortare, etichetare etc., care vor fi oferite utilizatorilor asigurând o mai bună utilizare a teritoriului portuar, odată cu sporirea veniturilor. Astfel, amenajările au evoluat de la necesităţile unui port clasic, la cele ale unui port comercial – industrial (fig.5), iar în prezent pentru realizarea de zone logistice care prezintă eficienţă în sensul că flexibilitatea creşte, iar investiţile unitare se reduc.
Se va avea în vedere ca pentru extinderea fronturilor de operare este necesară fracţionarea suprafeţei de apă prin diguri interioare pentru a reduce intensitatea valurilor care afectează stabilitatea navelor maritime şi barjelor fluviale aflate sub operare. Aceste lucrări trebuie finalizate înainte de intrarea în exploatare a danelor. Pentru valorificarea incintei portuare din zona Nord este necesar să se asigure traversarea canalului de legături cu poduri rutiere şi feroviare.
Conform prognozelor recente de trafic al mărfurilor ce pot fi derulate prin portul Constanţa se impune dezvoltarea acestuia care va fi făcută etapizat, atât în zona de Sud, cât şi în cea de Nord. Din cauza volumului mare al lucrărilor va cuprinde realizarea de construcţii de acostare şi umpluturi pentru formarea teritoriilor necesare. În acest scop vor fi utilizate la maximum lucrările executate.
Astfel, se pot face amenajări în zona de Sud (Mol IIIS şi parţial Mol IVS), precum şi în zona de Nord (Insula) unde se pot realiza fronturi de acostare cu lungimea totală de cca. 4265 m, respectiv 2685 m în zona de Sud şi 1580 m în zona Nord şi teritorii de 139 ha, respectiv 69 ha în zona Sud şi 70 ha în zona Nord (fig.7). La danele nou amenajate vor putea fi operate nave maritime de mare capacitate de până la 100.000 tdw (zona Sud) şi 150.000 tdw (zona Nord) precum şi nave fluviale.
Într-o primă urgenţă se propune amenajarea Molului IIIS din zona de Sud.”
Aceste propuneri vin în contextul în care în Marea Neagră sunt 25 de porturi, din care o treime pot fi accesate de nave de mare tonaj, printre care se numără și Portul Constanța și, deși activitatea este concurențială, ”în Bazinul Mării Negre se poate coopera în mod eficient din punct de vedere economic”.
Articolul complet poate fi consultat aici
Concluzia profesorului este:
”Conform studiilor întreprinse de către experţi străini şi români se impune crearea în etapa imediat următoare în portul Constanţa, de noi capacităţi de operare, asigurând accesul pentru nave de mare capacitate.
Pentru crearea în cel mai scurt timp a unor capacităţi de operare, lucrările vor începe cu amenajarea Molului IIIS, care poate fi finalizat în maxim 1 an.
În acest sens se propune ca umpluturile să fie realizate dintr-un material necoeziv din piatră spartă, care prezintă printre altele avantajul unei execuţii rapide şi bună calitate a umpluturilor.
Prin soluţiile tehnice propuse se asigură intrarea cât mai rapidă în funcţiune a viitoarelor capacităţi cu efecte favorabile atât economic, cât şi sociale, respectându-se astfel principiul ca portul să aştepte nava şi nu invers”.
Dar PSD are alte preocupări
”Luni de zile s-a dat PSD Constanța peste cap pentru a-și impune omul la conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Iată că, în cele din urmă, a pus mâna pe postul de director general, după ce Florin Goidea și-a încheiat mandatul pe 4 august. Puțini s-au așteptat ca social democrații să-i pregătească terenul lui Florin Vizan, un monden local și național, iubitor, cândva, al cluburilor și al petrecerilor, motiv pentru care numirea lui a și stârnit controverse. Vizan urmează să-și ia în primire funcția marți, 16 august, urmând să devină, astfel, cel mai bogat director pe care Portul Constanța l-a avut vreodată” scrie presa locală.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- România e cu un pas înainte față de țările Schengen. Despescu: Toți apreciază modelul românesc. Suntem bifați ca model de urmat / video
- Cine a fost iubirea secretă a lui Toma Caragiu. Din cauza ei actorul a intrat în depresie și a stat închis în bibliotecă zile la rând
- Corneliu Ștefan: În Dâmbovița s-au pornit motoarele în cel mai mare proiect cu fonduri europene din istoria Regiunii Sud-Muntenia
- Air Schengen și nu prea. Românii, controlați pe aeroporturile din Paris și Viena. Klaus Iohannis anunță "o discuţie foarte serioasă"
- Tânărul întors din Olanda care și-a deschis grădină cu lalele pe 2.000 de mp. Accesul pentru public este liber, iar ședința foto profesională e inclusă
- Răsturnare de situație la înmormântarea lui Costel Corduneanu. Ce a decis familia pentru cel supranumit „Stăpânul Moldovei“
- Scenariul lui Adrian Năstase privind războiul din Ucraina / video
- Visul gălățenilor a devenit realitate. A fost lansată nava de pasageri
- Ninge în mai multe zone din România. Imaginile zilei, cu pomii înverziți acoperiți de zăpadă, după temperaturi de peste 30°C / foto și video în articol
- Salariu 1.000 de euro în țară sau 2.000 de euro în străinătate. Româncă: Știu că pare o nebunie sau o prostie ce zic / video
- Hoteluri de 7 stele în România! Ministrul Economiei, anunț din Qatar despre investițiile în turism
- Abuzul economic în divorț. Psiholog: Îți ține banii și cardurile. Se asigură că nu vei avea bani de avocat
- Doi instructori auto englezi, fără cuvinte după ce au mers cu taxiul în București. „Au venit a doua zi și au făcut scandal”