Uimitor! Și Portul Constanța ”ne-a găsit nepregătiți”, dar PSD-ul a scos asul din mânecă: Și-a pus omul la conducere! Prof. Ciortan, lecții pentru guvernanți: Portul așteaptă nava, nu invers
Data publicării:
Autor: Roxana Neagu
WhatsApp
foto: recenzii Google Iulian Ifrim/ Portul Constanța
foto: recenzii Google Iulian Ifrim/ Portul Constanța
Portul Constanța este unul dintre cele 35 de la Marea Neagră, identificându-se în topul clasamentului în ceea ce privește primirea navelor de mare tonaj. Deși poate fi un adevărat succes, cu schimbări care se pot face chiar într-un an, ”zona ne-a găsit nepregătiți”, ne transmite liderul PSD. 

”Ne-a găsit nepregătiți acea zonă și categoric lucrurile nu funcționau cum ne-am fi dorit să funcționeze în Portul Constanța” a spus Marcel Ciolacu, despre situația Portului Constanța. Legat de absența sa la festivitățile de Ziua Marinei, liderul PSD spune că e ”o speculație fără niciun fond”, susținând că a avut alt program. 

Ce-și propune PSD în Portul Constanța

Suntem în 2022, iar în programul de guvernare al PSD, valabil până în 2024, în ceea ce privește Portul Constanța, obiectele erau de ”implementare a investițiilor în portul Constanța”, respectiv: 

”- Dezvoltarea infrastructurii rutiere și CF în interiorul portului, asigurarea legăturii rutiere între portul vechi și portul nou, prin interiorul zonei portuare cu supraveghere vamală pentru a evita tranzitul vamal

- Utilizarea la maximum a terenurilor și danelor prin scoaterea la licitație a acestora și închirierea către operatorii portuari - dezvoltarea de noi dane în portul Agigea Sud prin construirea molurilor 3 și 4

Pentru mărirea traficului portuar este necesară îmbunătățirea legăturii feroviare cu vestul țării (acum, Constanța - Curtici 72 ore față de rutier 12 ore)”. 

Prof. Ciortan și propunerile revoluționare pentru Portul Constanța

Prof. univ. dr. ing. Romeo Ciortan, într-un articol despre Portul Constanța, scrie, cât de simplu se poate, despre utilitatea unui port ca oricare altul, respectiv: 

”- un port trebuie să aştepte nava şi nu invers;

- nava trebuie să staţioneze pe o durată cât mai redusă, deci trebuie să fie încărcată – descărcată în termen cât mai scurt”. 

El precizează, în articolul citat:

”Prin crearea unei zone logistice în Marea Neagră, se poate realiza o legătură eficientă între coridoarele europene şi cele din Asia, promovând transportul intermodal. Prin aceasta se poate reduce distanţa de transport, vor fi utilizate mai eficient mijloacele navale, vagoanele, vehiculele rutiere etc. intensificând cooperarea internaţională.

Activitatea portuară este comercială şi concurenţială, ceea ce a impus ca în paralel cu lucrările hidrotehnice propriu-zise să fie realizate şi amenajările necesare funcţionării eficiente a terminalelor, respectiv sistemul feroviar şi rutier, de alimentare cu energie electrică, telecomunicaţii, gaze, apă sau canalizare, precum şi spaţiile de depozitare temporară a mărfurilor etc. De asemenea, pentru eficientizarea activităţii portuare s-au prevăzut spaţiile necesare pentru alte servicii logistice ca de exemplu depozitare, sortare, etichetare etc., care vor fi oferite utilizatorilor asigurând o mai bună utilizare a teritoriului portuar, odată cu sporirea veniturilor. Astfel, amenajările au evoluat de la necesităţile unui port clasic, la cele ale unui port comercial – industrial (fig.5), iar în prezent pentru realizarea de zone logistice care prezintă eficienţă în sensul că flexibilitatea creşte, iar investiţile unitare se reduc. 

Se va avea în vedere ca pentru extinderea fronturilor de operare este necesară fracţionarea suprafeţei de apă prin diguri interioare pentru a reduce intensitatea valurilor care afectează stabilitatea navelor maritime şi barjelor fluviale aflate sub operare. Aceste lucrări trebuie finalizate înainte de intrarea în exploatare a danelor. Pentru valorificarea incintei portuare din zona Nord este necesar să se asigure traversarea canalului de legături cu poduri rutiere şi feroviare. 

Conform prognozelor recente de trafic al mărfurilor ce pot fi derulate prin portul Constanţa se impune dezvoltarea acestuia care va fi făcută etapizat, atât în zona de Sud, cât şi în cea de Nord. Din cauza volumului mare al lucrărilor va cuprinde realizarea de construcţii de acostare şi umpluturi pentru formarea teritoriilor necesare. În acest scop vor fi utilizate la maximum lucrările executate. 

Astfel, se pot face amenajări în zona de Sud (Mol IIIS şi parţial Mol IVS), precum şi în zona de Nord (Insula) unde se pot realiza fronturi de acostare cu lungimea totală de cca. 4265 m, respectiv 2685 m în zona de Sud şi 1580 m în zona Nord şi teritorii de 139 ha, respectiv 69 ha în zona Sud şi 70 ha în zona Nord (fig.7). La danele nou amenajate vor putea fi operate nave maritime de mare capacitate de până la 100.000 tdw (zona Sud) şi 150.000 tdw (zona Nord) precum şi nave fluviale. 

Într-o primă urgenţă se propune amenajarea Molului IIIS din zona de Sud.”

Aceste propuneri vin în contextul în care în Marea Neagră sunt 25 de porturi, din care o treime pot fi accesate de nave de mare tonaj, printre care se numără și Portul Constanța și, deși activitatea este concurențială, ”în Bazinul Mării Negre se poate coopera în mod eficient din punct de vedere economic”. 

Articolul complet poate fi consultat aici

Concluzia profesorului este: 

”Conform studiilor întreprinse de către experţi străini şi români se impune crearea în etapa imediat următoare în portul Constanţa, de noi capacităţi de operare, asigurând accesul pentru nave de mare capacitate.

Pentru crearea în cel mai scurt timp a unor capacităţi de operare, lucrările vor începe cu amenajarea Molului IIIS, care poate fi finalizat în maxim 1 an.

În acest sens se propune ca umpluturile să fie realizate dintr-un material necoeziv din piatră spartă, care prezintă printre altele avantajul unei execuţii rapide şi bună calitate a umpluturilor.

Prin soluţiile tehnice propuse se asigură intrarea cât mai rapidă în funcţiune a viitoarelor capacităţi cu efecte favorabile atât economic, cât şi sociale, respectându-se astfel principiul ca portul să aştepte nava şi nu invers”. 

Dar PSD are alte preocupări

”Luni de zile s-a dat PSD Constanța peste cap pentru a-și impune omul la conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Iată că, în cele din urmă, a pus mâna pe postul de director general, după ce Florin Goidea și-a încheiat mandatul pe 4 august. Puțini s-au așteptat ca social democrații să-i pregătească terenul lui Florin Vizan, un monden local și național, iubitor, cândva, al cluburilor și al petrecerilor, motiv pentru care numirea lui a și stârnit controverse. Vizan urmează să-și ia în primire funcția marți, 16 august, urmând să devină, astfel, cel mai bogat director pe care Portul Constanța l-a avut vreodată” scrie presa locală

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel