Data publicării:

UE, TAXĂ pe deșeurile de plastic pentru a acoperi gaura din buget. Măsura simplă, puternic contestată de marile companii

Autor: Irina Constantin | Categorie: Economie
WhatsApp

UE ia în calcul să instituie o nouă taxă care ar fi de natură să aducă veniturile necesare pentru ameliorarea pierderilor după Brexit. 

Taxă pe deșeurile de plastic pentru a acoperi gaura din buget

O taxă pe deșeurile din plastic ar vrea să introducă Marea Britanie, conform Financial Times. Anunțul vine înaintea negocierilor pentru bugetul pe 7 ani, care va intra în vigoare din 2021. Suprataxa pe plasticul nereciclat ar aduce un venit de 42 de miliarde de euro până în 2027. Banii ar intra în bugetul comun. Ieșirea Marii Britanii din UE a evidențiat o ”gaură” de 15 miliarde de euro, în plus pe lângă neînțelegerile legalte de buget. 

Cea mai simplă măsură. PREȚ per pet

Principalii furnizori de materiale plastice sunt companiile care produc produse la pet și nu pun preț pe aceste ambalaje. În trecut, în România, pe o sticlă de ulei dusă înapoi pentru reciclare se dădeau 2 lei, de exemplu. În plus, o băutură la sticla de sticlă, fără o sticlă goală la schimb, era mai scumpă. În schimb, dacă duceai o sticlă goală, plăteai mai puțin. 

Poluatori, din acest punct de vedere, mai sunt și vânzătorii de produse electronice și electrocasnice ”ambalate” în cutii cu plastic, cartoane și polistiren. În anii trecuți, pentru garanția produsului, se solicita și cutia lui. Acum, însă, mulți vânzători au renunțat la această practică, din cauza clienților care s-au plâns că trebuie să depoziteze ambalajul. Acum, taxa verde este luată de la cetățeni, totuși, dar nu se urmărește recuperarea ambalajului. Cumpărătorul nu primește niciun beneficiu dacă aduce ambalajul pentru reciclat, iar banii din taxa verde ajung la niște terți care susțin că ei recuperează produsele reciclabile, dar așteaptă să ajungă cutia la groapa de gunoi și apoi sunt plătiți oameni care sortează, prin adunarea gunoiului. 

În acest context, UE vine și dă amenzi. Însă, dacă ambajele vor avea un preț, măsură împotriva căreia se face un lobby dur, impactul reciclării ar fi unul scăzut. Problema nu e financiară cu această soluție, ci mai degrabă una de logistică. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel