UE spune stop practicilor de comercializare frauduloasă
Comisia Europeană a definit astăzi o serie de acțiuni pentru consolidarea respectării normelor de combatere a practicilor comerciale neloiale.
Autor: Sergiu Dimitriu
Inițiativa se înscrie în eforturile de stimulare a încrederii consumatorilor , deoarece atunci când fac cumpărături online în alte state ale UE, consumatorii pot alege dintr-o paletă de produse de până la 16 ori mai mare, dar 60 % din consumatori nu profită încă de acest avantaj. Prin urmare, consumatorii nu beneficiază pe deplin de varietatea de alegere și de prețurile mai mici existente pe piața unică. Sporirea încrederii consumatorilor printr-o asigurare mai atentă a respectării normelor poate da un impuls major creșterii economice în Europa. Studiile sunt concludente în acest sens: numărul consumatorilor interesați să facă cumpărături transfrontaliere și dispuși să cheltuiască mai mulți bani la nivel transfrontalier a crescut față de 2006, când normele UE nu intraseră încă în vigoare.
„Dispunem de o legislație adecvată în materie de protecție a consumatorilor, însă trebuie să ne asigurăm că respectarea acesteia este controlată mai bine, cu deosebire în cazurile transfrontaliere. Îmi doresc să nu existe nicio toleranță pentru comercianții necinstiți, astfel încât consumatorii să știe exact ce cumpără și să nu fie escrocați. De aceea este necesară o abordare uniformă pentru asigurarea respectării aceluiași set de norme.”, a declarat comisarul UE pentru justiţie.
În Directiva adoptată în 2005, privind practicile comerciale neloiale au fost stabilite norme armonizate de combatere a practicilor comerciale neloiale. În ceea ce îi privește pe consumatori, se asigură faptul că aceștia nu sunt induși în eroare sau expuși unor tehnici agresive de comercializare și că orice afirmație făcută de comercianți în UE este clară, exactă și justificată, permițând consumatorilor să facă alegeri pertinente în cunoștință de cauză. Directiva urmăreşte dispoziții specifice prin care se previne exploatarea consumatorilor vulnerabili, cum ar fi copiii. Directiva conține, de asemenea, o „listă neagră” a practicilor precum „publicitatea-capcană” și „falsele oferte gratuite”, practici interzise în toate circumstanțele.
În raportul de astăzi, statele membre și părțile interesate au semnalat faptul că aplicarea corespunzătoare a legislației riscă să fie subminată de lipsa de resurse, de complexitatea procedurilor interne și de lipsa unor sancțiuni disuasive.
Deasemenea, s-a constatat că principalele sectoare în care consumatorii continuă să fie dezavantajați și în care este nevoie de eforturi suplimentare sunt turismul și transporturile, sectorul produselor digitale, serviciile financiare și piețele imobiliare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News