Data publicării:
Traian Băsescu le dă șapte teme de campanie partidelor: "De lista asta depinde viața românilor"
Președintele Traian Băsescu a propus, vineri, într-o declarație de presă susținută la Cotroceni, câteva teme "de interes major pentru România" pe care partidele ar trebui să le dezbată în cadrul campaniei electorale. Printre acestea se numără intrarea în Schengen a României, fondurile europene, problema romilor sau Mecanismul de Verificare și Cooperare. Șeful statului a cerut o nouă lege a sănătății și a apărat modificarea legii administrației publice, despre care a spus că este una "corectă".
DC News transmite în format live text cele mai importante declarații ale șefului statului:
Despre temele pe care le propune partidelor
- Mi s-a părut important să trag un semnal de alarmă legat de desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile pentru Parlamentul European, azi, în prima zi de campanie.
- din păcate, în perioada pre-electorală nu a părut a se prefigura niște teme de interes pentru politicieni, pentru mass-media, așa că aș vrea să vă prezint foarte pe scurt o listă de teme de care depinde viața noastră, a românilor, plecând de la premiza că PE legiferează supra-statal. Legislația PE devine și legislație națională, este foarte important să fim conștienți de importanța alegerilor pentru PE
- sunt gata ca, în decursul acestei campanii, să particip la discuții pentru ca electoratul din România să înțeleagă foarte bine miza acestor alegeri
- aș enumera câteva teme care în opinia mea sunt extrem de importante, iar dezbaterile ar putea să dea o linie pe care să o adopte toate partidele, cel puțin atunci când este vorba de interesele României
- primul, accesul României în Schengen. Parlamentarii sunt extrem de importanți în a face presiune pe statele membre, în a discuta cu colegii lor din PE și în a argumenta de ce România poate să înceapă procesul de aderare la Schengen
- o altă temă care este de interes național: modul cum din PE poate fi susținut procesul de apropiere și de integrare a Republicii Moldova în UE. Este un obiectiv major pentru România
- Așa cum s-a convenit, alegerile vor prefigura numele șefului CE. Dacă vor câștiga socialiștii, va fi dl Schulz, dacă vor câștiga popularii, ar fi Junker
- Ar fi important de susținut de ce Juncker și nu Schulz, mai ales prin prisma ultimelor declarații ale socialiștilor
- Pentru dl Schulz, anexarea Crimeei era un fapt împlinit, probabil aceeași abordare va avea dacă vor fi alte evoluții negative în favoarea României, cum grupul socialist a fost extrem de greu de convins să dea un vot care să creeze o perspectivă europeană pentru Moldova, în timp ce popularii, liberalii și verzii au susținut cu toată energia să se dea această perspectivă
- Ce e în avantajul României, un președinte al CE socialist sau popular?
- Trebuie să ne uităm și la dimensiunile țărilor, nu cumva riscăm să creăm o forță incredibilă unui singur stat, care oricum e extrem de influent, prin crearea condițiilor ca dl Schulz să fie președinte al CE?
- Un alt subiect extrem de important: România face eforturi de ani buni ca problema integrării romă să fie acceptată ca o problemă a UE, nu a României. Sigur, s-au obținut unele ușoare probleme, dar reacțiile statelor le vedeți la tot pasul
- Europa a descoperit acum, cu ocazia tensiunilor din Ucraina, cât de vulnerabilă și de dependentă este de resursele energetice din Rusia. Asta ar putea să genereze discuții? Ne schimbăm dependența către SUA și statele din Golf?
- Un alt subiect extrem de important este creșterea economică, reindustrializarea economică. Cea mai mare parte a industriei UE este delocalizată, în afara UE. Nu putem asigura locuri de muncă numai din servicii
- În momentul de față, la nivel UE, producția industrială are o pondere de 15% în PIB. Trebuie să declanșeze Europa o politică de industrializare pentru că odată cu acest lucru să creăm locuri de muncă sigure
- Politica de ocupare a forței de muncă, Europa are un nivel de șomaj fără precedent. România stă ceva mai bine, dar nu pe roze, cu 7,2 - 7,3 șomaj
- un alt subiect, vrem o CE mai puternică sau mai slabă. Mai puternică înseamnă o cedare de suveranitate mai mare către Bruxelles, o CE mai slabă înseamnă o consolidare a suvernității statelor
- Aceste probleme, în loc să fie dezbătute acum, va pleca un președinte sau premier la Bruxelles și va spune ce a gândit el
- Utilizarea banilor europeni este un alt subiect care eu cred că e de mare interes pentru electorat, pentru români
- Nu în ultimul rând, avem MCV-ul. S-au făcut toate declarațiile că MCV, căreia este supusă România, va continua. Care este poziția partidelor care participă la campania electorală
- Iată subiecte importante care ar ajuta și o mai bună prezență la vot
- Ar fi extrem de important ca politicienii să stimuleze prezența la vot prin discutarea acestor teme europene. Vă asigur că sunt mult mai multe (...) Am enunțat probleme care sunt de maximă importanță pentru România
- Sunt gata să particip la dezbateri care să ajute pe români să înțeleagă importanța dezbaterii temelor pe care eu mai înainte le-am enunțat
- n-aș vrea să stric acest subiect, însă aș face două mențiuni pe două chestiuni de maximă actualitate
Despre Ucraina și acordul de la Geneva
- Funcționarea acordului de la Geneva cu privire la Ucraina. L-am analizat cu atenție și punctul nostru de vedere, care este confirmat de ping-pongul care se face între diverse capitale, este că acordul nu este suficient de clar pentru a crea obligații celor care pot să asigure revenirea la normalitate a Ucrainei
Despre neregulile din sistemul medical
- incidente cât mai frecvente în problema sănătății. România are nevoie urgent de o nouă lege a sănătății, care, pe de o parte, să-i trateze pe medici, pe profesori cu respectul cuvenit prin remunerația pe care o primesc, nu de la stat, ci pe performanță, pe intervențiile pe care le-au făcut. Și pe de altă parte, pacienții să-și primească în mod cinsitit drepturile pe care le au de suportat din partea statului în sistemul medical românesc
- Fac un apel la cei responsabili să ia din nou proiectul pe care am intenționat cu Emil Boc să-l punem în dezbatere publică
- Vă asigur că e actual și poate cu ușoare ajustări este proiectul care poate scoate din mizerie și personalul medical și poate reduce masiv riscurile la care sunt supuși cei care ajung în spitale
- Atunci s-au manifestat cu violență și cu toată influența lor cei care trăiesc de pe urma corupției din sistemul de sănătate. Au utilizat și masele de manevră din Piața Universității
- Vă asigur că proiectul de lege poate fi reanalizat și se poate trece la implementarea lui
- Vă asigur că, în condițiile în care se menține resursa financiară pentru sistemul de sănatate, prestația către beneficiari va fi mult mai bună
Despre finanțarea partidelor în campania electorală
- Un ultim lucru legat de campania electorală, rog toate partidele să aibă în vedere existența și mai ales conținutul legii 78/2000. Această lege stabilește sancțiuni grele, cu închisoare de la 1 la 5 ani pentru cei care nu respectă regulile de finanțare a campaniilor electorale și cred că la toate partidele această lege trebuie citită în mod deosebit art. 1 care include și conducătorii de partide, la nivel central și local și descrie și ce înseamnă corupție în finanțarea campaniei electorale
- Pentru că, în mod cert, instituțiile statului vor privi cu atenție la corecta desfășurare a campaniei încercând să diminueaze la maxim banii negri utilizați în campanie
- principalul motiv al declarației mele este legat de teme de interes major pentru România care ar putea fi dezbătute în această campanie
Întrebări:
- (despre a treia etapă de sancțiuni împotriva Rusiei) este discuție preliminară și cred că UE va fi pregătită să dea un răspuns imediat ce Comisia Europeană termină analiza de impact în cazul în care se trece la etapa a treia a sancțiunilor. Primii cu care trebuie discutat sunt cei dependenți de gaze
- (despre legea transferului de responsabilitate a primarilor și șefilor de CJ către subalterni) în toate cele 20 de zile, plus 3 zile cât a stat în control la Consiliul Legislativ, nu a existat nicio observație nici de la Parchete, nici de la ANI, de la nicio instituție a statului. Această lege, înainte de promulgare, a făcut subiectul unei dezbateri foarte serioase în rândul consilierilor
- Am considerat că legea este corectă. Sigur, înțeleg că se reduce spectacolul dacă nu mai ai primari, șefi de CJ, din ce să trăim dacă nu avem spectacolul arestărilor. Problema este a responsabilității. Eu ca primar general am avut foarte multe plângeri penale, pe acte care vizau restituirea fie de case, fie terenuri, și toată răspunderea era a primarului, el semnează documentele de restituire
- Ce am constatat: nimeni nu chema decât pe primar să dea declarații cum a restituit o casă, un teren, în condițiile în care, de multe ori, aveai senzația ca propriii tăi funcționari care nu sunt responsabili mergeau cu BMW, iar primarul semna.
- Totul se aranja la nivelul funcționarilor. Nu știu dacă vă imaginați ce e pe biroul unui primar. Dimineața, la intrare, ți se pun vreo două teancuri de nu te vezi după ele, cu autorizații de construire, dispoziții de retrocedare. Toate au în spate lucrul funcționarilor, dar singurul care răspundea era primarul.
- Nu s-a găsit formula ca vreodată să fiu reprezentat în instanță de consilierii juridici, întotdeauna trebuia să angajez avocați
- Eu am venit primar cu Audi 80 și apartament cu patru camere, alții vin cu apartamente de două camere și nu au nici bani de avocați
- Cred că măsura e corectă, se face un transfer de responsabilitate exact către cel care îi furnizează primarului dispoziția de restituire
- La București aveam zilnic 20-30 de dispoziții de restituire și funcționarii erau extrem de grijulii. Aveau grijă să îmi pună în spatele dispoziției de restituire toate documentele. Primarii riscă să fie victime sigure dacă semnează acte fără să aibă un aparat perfect în ce privește semnătura pe care o dau
- Eu am avut șansa, dar m-a costat foarte mult, m-au costat foarte mult avocații
- Cred că e măsura corectă, mai mult, vă asigur că vor fi primari care vor delega foarte mult și alții care vor delega foarte puțin
- Am auzit și povestea că funcționarul o să facă ce îi spune primarul
- Ce funcționar vedeți dvs în fața unui procuror și să spună 'mi-a spus primarul, și atunci tot la DNA ajunge dl primar'
- Altfel e obligația funcționarilor să fie extrem de exigenți cu ce semnează. Asumarea de responsabilitate pe semnătură e un lucru de care depinde chiar viața ta sau libertatea
- Problema e dacă vor fi suficienți viceprimari care să își asume responsabilitatea la titluri de proprietate. Poate delega, dar niciodată nu va delega toată responsabilitatea la restituiri
- Am auzit și formulări de genul ce nu au reușit în marțea neagră, au reușit acum. Nu, nimeni nu îi scutește pe cei care au făcut infracțiuni de întâlnirea cu procurorii de la DNA
- La București, multe din autorizațiile de construire sunt semnate de mine. Când vedeți clădiri schimonosite să știți că primarul nu a avut habar de cum va arăta, dar în comisia de urbanism erau niște băieți care știau exact. De ce nu ar semna arhitectul șef?
- De ce nu și-ar asuma răspunderea, când primarul nu e de meserie neapărat?
- (Ați semnat ca primarul?) Traian Băsescu: Nu, am semnat pentru că, dacă nu semnam în 30 de zile, se aproba automat
- Nu este un lucru rău și nu îi va feri pe hoți de procurori
- ( despre cazul Nana. Ați știut că firma de unde fata dumneavoastră a luat terenul de la o firmă fantomă? Raportul ANAF spune că nu are sediu social) Vă mărturisesc că acum aflu prima dată, dar vă asigur că Ioana a fost un cumpărător de bună credință (...)
(a urmat un schimb de replici cu reporterul Antena 3, căruia președintele i-a spus că este salariat la postul condus de un "turnător)
- (despre Florin Popescu. Ar trebui să demisioneze din Parlament?) Sunt niște reguli, am înțeles că în momentul de față solicitarea PG este la Comisia Juridică. Cred că trebuie urmată procedura. Sper ca Parlamentul să înțeleagă că nu trebuie să obstrucționeze ancheta, cum a făcut în cazul lui Vosganian, Chițoiu
- eu cred că dacă în mod cinstit și-ar asuma temele specifice UE, chiar și dintre cele pe care le-am enumerat eu, ar fi foarte util. Noi avem o participare foarte slabă, iar dacă parlamentarii ar folosi cele 30 de zile de campanie ca, alături de colegii lor candidați, să explice temele de campanie majoră, ar fi un câștig.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News