Data publicării:

Titi Aur, trei REGULI esențiale pe șoșea, pentru a evita accidentele. Când să înveți să conduci defensiv, modelul european

Autor: Andreea Ditcov | Categorie: Stiri
WhatsApp
Facebook - Titi Aur
Facebook - Titi Aur

Titi Aur a vorbit în exclusivitate du DC News despre conducerea defensivă și regulile pe care orice șofer trebuie să le respecte în trafic. 

„Din păcate informațiile primite de un șofer în viața privată înainte de a fi șofer și din școala de șoferi sunt insuficiente. Adică se învață foarte puțin în școala generală și în școala primară despre cum să circulăm în siguranță în calitate de pieton, de biciclist, de trotinetist înainte de a avea permis de conducere. Școala de șoferi ne învață foarte puțin în România. Și atunci singura soluție pentru un șofer care dorește să fie în siguranță este să se informeze și să afle lucruri suplimentare. A nu se înțelege să vină neapărat la cursurile de conducere defensivă, dar să încerce să afle cât mai multe lucruri pentru că, în afară de ce se învață la școala de șoferi, sunt multe alte lucruri pe care ar trebui să le știi ca să poți să conduci în siguranță. 

Cert este că atunci când mergi pe stradă trebuie să respecți 3 feluri de reguli. Primele find regulile de circulație pe care în principiu ar trebui să le înveți la școala de șoferi și pe care dacă nu le respecți, te poate amenda Poliția, acestea fiind reguli de circulație. Doi, reguli de conducere defensivă, pe care nu ai de unde să le afli decât la cursuri de conducere defensivă sau spicuit din anumite interviuri, din anumite locuri, dar aceste lucruri mai poți să le înveți din cursurile de conducere defensivă. Și al treilea set de reguli sunt regulile de bun simț, cei 7 ani de acasă. Atunci când te bagi cu mașina pe linia de tramvai, pentru că vrei să fii în față, deși 2 coloane așteaptă pe 2 benzi și tu vrei să fii primul pentru că ai mașină scumpă și ești cineva important, atunci ai încălcat toate cele 3 seturi de reguli, adică ai încălcat și regulile de circulație, pentru că nu ai voie să mergi pe acolo, ai încălcat și regulile de conducere defensivă, dar ai încălcat și regulile de bun simț. 

Dacă 2 feluri de reguli le putem intui, adică regulile rutiere le-am învățat, regulile de bun simț le putem intui, chiar dacă nu avem cei 7 ani de acasă, sunt reguli pe care le poți intui dacă ești cât de cât de bun simț, regulile de conducere defensivă trebuie să le înveți. Ideal este să mergi la un curs de conducere defensivă sau să citești, să afli. Avem regula fermoarului, regula celor 2 secunde, poziția corectă la volan, la câte secunde să mă uit în oglindă, cum să fac, să anticipez anumite lucruri, cum să îmi pregătesc mașina, cum să calculez timpul de deplasare, sunt câteva lucruri care nu se învață, pentru că o parte din regulile de conducere defensivă ar trebui învățate la școala de șoferi, dar la noi nu se întâmplă asta”, a declarat Titi Aur în exclusivitate pentru DC News. 

Școala de șoferi și conducerea defensivă

Întrebat dacă regulile de conducere defensivă ar trebui introduse în cadrul școlii de șoferi, Titi Aur a precizat că aceste reguli ar trebui să fie parcurse de un șofer care știe deja să conducă și care are experiență pe șosele. 

„Doar o parte din regulile de conducere defensivă se pot învăța la școala de șoferi, pentru că cel care se duce la școala de șoferi este destul de stresat și de neavizat și are de învățat multe lucruri care se fac și se fac bine în școlile de șoferi, adică cum să pornesc și să opresc mașina, cum să plec de pe loc, cum să o parchez, cum să merg pe dreapta, cum să acord prioritate, cum să opresc roata la stop. Sunt lucruri pe care le înveți și care se solicită, dar nu sunt suficiente. O parte din regulile de conducere defensivă ar putea sau ar trebui din punctul meu de vedere învățate în școala de șoferi

Asta nu înseamnă că nu mai facem cursuri de conducere defensivă după, iar aceste cursuri ar trebui să se facă o dată la 3 ani, să zicem o medie, pentru că în țările civilizate, în care se fac cursuri de conducere defensivă se organizează așa: categoriile speciale de șoferi fac o dată la 6 luni, transportul în comun, girofarul, transporturile speciale, alte categorii de șoferi fac o dată pe an, alții fac o dată la 2 ani, alții fac o dată la 3 ani, dar nu mai mult de 3 ani. Măcar o dată la 5 ani dacă s-ar face, s-ar înțelege niște lucruri”, a mai adăugat Aur. 

Șoferii autospecialelor ar trebui pregătiți

„Vă dau un exemplu concret care mi s-a întâmplat și se întâmplă de multe ori. Ieri veneam dinspre Militari spre Lujerului pe Bulevardul Iuliu Maniu, pe 3 benzi, era aglomerat și venea o salvare din spate cu girofar, cu semnale sonore. Săracul șofer de salvare nu știa pe unde trebuie să meargă și spun săracul pentru că are cunoștințe puține. În loc să meargă printre benzi, pentru că ai 2 coloane de mașini, una pe o bandă și una pe o bandă, între cele 2 mașini avem o distanță de cel puțin un metru, un metru și ceva și dacă vine salvare printre cele 2 benzi și cei din stânga se dau puțin în stânga, iar cei din dreapta se dau puțin în dreapta și salvarea poate să treacă. Însă șoferul de la salvare, fiind nepregătit, voia să meargă printre coloana de pe banda a treia și parapet, care separa cele 2 sensuri, ceea ce înseamnă că toate cele 3 coloane trebuiau să se mute către dreapta ca să facă loc, pentru că între mașina de pe banda a treia și parapet ai o jumătate de metru, ai puțin. Ca să faci loc unei mașini pe acolo, trebuie ca mașinile de pe banda a treia să treacă pe banda a doua, mașinile de pe banda a doua să încalece banda întâi și să muți 3 coloane la dreapta, ceea ce e posibil când se deplasează coloana, dar când coloana stă sau se deplasează foarte încet, e foarte greu de făcut asta. Toată lumea se dă și face loc unui șofer care nu știe pe unde să meargă. De ce nu știe pe unde să meargă? Pentru că nu a fost pregătit, nimeni nu i-a spus. 

Mai mult, șoferii nu știu că atunci când vine salvarea, de exemplu, în Occident, la cehi să zicem, nu mai departe. Dacă ai auzit sirenă și te uiți în oglindă și vezi undeva în spate girofar, știi că dacă șoseaua are 2 benzi, o bandă pe un sens și o bandă pe un sens, salvarea va merge prin mijloc, dacă ai 2 benzi pe sens, atunci salvarea va merge printre cele 2 benzi pe sens, dacă ai 3 benzi pe sens, salvarea va merge printre banda 2 și banda 3. E o regulă neafișată, e o regulă de conducere defensivă, e o regulă nedeclarată. Asta s-ar putea învăța la școala de șoferi, nu îți trebuie neapărat un curs separat ca să înveți asta. Sunt anumite lucruri care pot fi învățate la școala de șoferi, dar sunt lucruri care nu pot fi incluse tot acolo. 

De exemplu, cum să faci o frânare eficientă, cum să faci o frânare cu evitare, cum să controlezi un derapaj dacă apare, sunt lucruri pe care trebuie să le faci după ce înveți să conduci, după niște luni sau după niște ani”, a explicat Titi Aur. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel